شناسهٔ خبر: 67242817 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرورت پرداخت تسهیلات راه اندازی نیروگاه انرژی تجدید پذیر

خبرگزاری صدا و سیما

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت پرداخت تسهیلات برای راه اندازی نیروگاه‌های تجدید پذیر در بخش‌های صنعت و کشاورزی شد.

صاحب‌خبر -

ضرورت پرداخت تسهیلات راه اندازی نیروگاه انرژی تجدید پذیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مهدی جعفری در جلسه بیان مشکلات و ارائه پیشنهادات و راهکار‌های اجرایی استان برای برنامه بهینه مصرف انرژی برق گفت: در جلسه‌ای که در وزارت کشور با حضور نمایندگان ۵ استان برگزار شد، خواستار ارائه ایده‌هایی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی شدند تا تصمیم‌های لازم در این مورد در هیئت دولت گرفته شود.

به گفته وی پیشنهاد‌های استان را برای استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در دو بخش صنعت و کشاورزی برای تولید انرزی‌های تجدید پذیر و بهینه سازی موتور کولر‌های گازی به وزارت کشور ارائه خواهیم داد. 

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هم با بیان اینکه فصل تابستان انرژی بر و فرسایشی است، گفت: بر اساس اختلاف افق در بخش کشاورزی تنها برق چاه های کشاورزی را در تابستان قطع می کنیم و انتظار نهایت همکاری در زمینه کاهش مصرف برق در تابستان را داریم.

مهدی دادگر با اشاره به وجود حساسیت‌های لازم در این خصوص در دو بخش کشاورزی و صنعت، افزود: میزان مصرف انرژی بستگی زیادی به مقدار درجه دما دارد و خاموشی‌های بخش صنعت و کشاورزی به جامعه هدف اعلام می‌شود.

به گفته وی اگر در سال جاری صنایع ۳۵ درصد و کشاورزی ۸۰ درصد مصرف خود را از محل انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کند، برق آنها قطع نخواهد شد و ما هم خرید تضمینی انرژی تولیدی آنها را تضمین می‌کنیم لذا باید تسهیلات ویژه برای انجام این کار در استان پیش بینی شود.

به گفته دادگر ادارات باید ۲۰ درصد برق مورد نیاز خود را از محل انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کنند.

در ادامه این جلسه نماینده بخش صنعت خواستار اختصاص تسهیلات به صنعت برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر کوچک مقیاس شد و گفت: از گذشته باید صنایعِ دارای بهره وری زیاد در خراسان جنوبی مستقر می‌شدند و در شرایط موجود لازم است الکترو موتور‌ها ممیزی شود.

نماینده بخش کشاورزی استان هم با بیان اینکه سال گذشته قطع برق چاه‌های کشاورزی دو روز در هفته بود، اما در سال جاری سه روز در هفته انجام می‌شود، گفت: با وجود اینکه قانون به جبران خسارت تأکید دارد، اما در قرارداد‌های مورد نظر قید نمی‌شود و استفاده از ظرفیت بیمه هم در قوانین پیش بینی شده و باید عمل شود.

نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم خواستار جبران خسارت شرکت‌های آسیب دیده شد.

نظر شما