شناسهٔ خبر: 67242323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیر شیلات و امور آبزیان فارس:

هوشمندسازی مزارع پرورش ماهی، زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری می‌شود

مدیر شیلات و امور آبزیان فارس گفت: با توسعه مکانیزاسیون بخش هوشمندسازی مزارع، فرآیند تولید کنترل و پایش می‌شود و این الگوی موفق، زمینه‌ساز افزایش توان بهره‌برداران خواهد شد.

صاحب‌خبر -

علی فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در فارس با بیان اینکه توسعه صنعت شیلات و پرورش آبزیان در استان‌های غیر ساحلی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی این مناطق انجام می‌شود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های توسعه شیلات در فارس، آبزی‌پروری در گذر آب از مزارع کشاورزی است که می‌تواند فرصت تولید انواع ماهیان سردابی و گرمابی، خاویار و حتی زینتی را در استخرهای انفرادی و ذخیره کشاورزی ایجاد کرده و علاوه بر افزایش بهره‌وری تولید بتواند جاذبه‌های گردشگری کشاورزی را ارتقا ببخشد.

وی با اشاره به اینکه تولید در این صنعت زمینه‌ساز خلق ارزش شده است، افزود: توانمندسازی بهره‌برداران این صنعت و تولید بر اساس استانداردها و ارتقای سطح کیفی پرورش آبزیان علاوه بر افزایش بهره‌وری زمینه‌ساز ایجاد زنجیره ارزش و همچنین ایجاد ارزش افزوده محصولات شیلاتی است.

مدیرشیلات و امور آبزیان فارس تولید نهاده‌های مورد نیاز مزارع آبزی‌پروری را یکی دیگر از ظرفیت‌های استان معرفی و تصریح کرد: کارخانجات متعددی در استان از جمله در شهرک صنعتی شیراز و در شهرستان‌های بیضا و مرودشت در زمینه خوراک آبزیان فعالیت دارند که بخش قابل توجهی از این تولیدات در سبد صادرات غیرنفتی ما قرار گرفته است‌.

فلاحی در ادامه در خصوص مدیریت مصرف آب در تکثیر و پرورش آبزیان اضافه کرد: پرورش ماهی با هدف تولید و تأمین بخشی از پروتئین ارزشمند و مورد نیاز استان با در نظر گرفتن مصرف بهینه آب و با راندمان و بهره‌وری مناسب از طریق قابلیت چرخش آب در مسیر رودخانه‌ها یا استخرهای ذخیره یکی از راهکارهای آبزی‌پروری در مناطق مستعد است.

وی ادامه داد: این امر تأثیر به‌سزایی در آبزی مصرفی به ویژه در روستاها و خودکفایی و تولید مازاد و همچنین حفظ منابع آبی، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، امکان تولید محصولات سالم، درآمدزایی و سلامت عمومی جامعه در پی خواهد داشت.

مدیر شیلات و امور آبزیان فارس همچنین با اشاره به توسعه مزارع پرورش ماهی تأکید کرد: بر اساس برنامه توسعه آبزی پروری استان علاوه بر شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری در استخرهای ذخیره کشاورزی، حمایت‌های لازم به منظور ایجاد و توسعه مزارع پرورشی در دستور کار این مدیریت قرار دارد، از سوی دیگر افزایش سرانه مصرف آبزیان یکی از اهداف زیر بخش شیلات بوده که نیازمند فرهنگ‌سازی است.

فلاحی اظهار کرد: آبزیان و فرآورده‌های حاصل از آن، محصولات پروتئینی ارزشمندی هستند که باید در سبد غذایی خانوارها و برنامه تغذیه عموم جامعه قرار گیرند.

وی افزود: مصرف آبزیان علاوه بر تضمین ارتقای کیفی نظام سلامت در دستیابی به امنیت غذایی پایدار نقش بسزایی ایفا می‌کند.

مدیر کل شیلات و امور آبزیان فارس با بیان اینکه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این راستا یک مزیت نسبی و رقابتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش از صنعت شیلات علاوه بر تکمیل حلقه‌های تولید و ایجاد زنجیره تولید و ارزش در شیلات، زمینه‌ساز افزایش حاشیه سود و درآمدزایی قابل اتکا و پایدار در این صنعت می‌شود.

فلاحی در پایان آبزی‌پروری را یک ظرفیت قابل توجه و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی دانست و خاطر نشان کرد: با توسعه مکانیزاسیون این بخش و هوشمندسازی مزارع، فرآیند تولید نیز کنترل و پایش خواهد شد و این الگوی موفق، زمینه‌ساز افزایش توان بهره‌برداران خواهد شد.

نظر شما