شناسهٔ خبر: 67242309 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تلاش برای ثبت جهانی اسب کُرد ادامه دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از رایزنی با مسئولان اقلیم کردستان عراق برای تدوین مشترک پرونده ثبت جهانی اسب کرد خبر داد و گفت: طرف عراقی هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز _سه شنبه بیست‌ونهم خرداد_ در جمع خبرنگاران در تشریح آخرین اقدامات برای ثبت جهانی اسب کُرد، اظهار کرد: مقدمات لازم برای ثبت جهانی اسب کرد در کرمانشاه فراهم شده است و منتظر اقدامات طرف عراقی هستیم.

وی افزود: تمام مستندات و مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده ثبت جهانی اسب کرد در کرمانشاه گردآوری شده، اما طرف عراقی هنوز اقدام خاصی انجام نداده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: برای تشکیل پرونده ثبت جهانی اسب کرد، همان‌گونه که در ایران آن را به ثبت ملی رسانده‌ایم، در عراق نیز باید به ثبت ملی برسد، اما طرف عراقی هنوز پرونده ثبت ملی آن را تدوین نکرده است.

فرمانی ادامه داد: در سفر اخیری که به‌همراه استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق داشتیم، با مسئولان این منطقه درباره پرونده ثبت جهانی اسب کرد رایزنی‌هایی صورت گرفت و مقرر شد طرف عراقی نیز پای کار بیاید.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه طرف عراقی تجربه چندانی درباره تدوین پرونده ثبت ملی ندارد، قرار بر این شد تا همکاری‌هایی را در این زمینه با آن‌ها داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: در روزهای آینده برخی مسئولان اقلیم کردستان عراق به کرمانشاه سفری خواهند داشت تا در این زمینه هماهنگی‌های بیشتری باهم داشته باشیم.

فرمانی گفت: چنانچه پرونده اسب کرد در عراق نیز به ثبت ملی برسد، با توجه به اینکه تاکنون دو جشنواره نیز برای آن برگزار شده است، کار تدوین پرونده ثبت جهانی به سرعت پیش خواهد رفت.

وی افزود: با تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد به‌صورت مشترک با کشور عراق، این پرونده برای ثبت جهانی شدن خارج از نوبت در یونسکو بررسی خواهد شد.

نظر شما