شناسهٔ خبر: 67242112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مجسمه سردار حیدر زرقانی در شهر زرقان رونمایی شد

مجسمه سردار حیدر زرقانی، شخصیت تاریخی دوران زندیه در شهر رزرقان رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، شهردار زرقان در یک نشست خبری با بیان اینکه  مجسمه سردار حیدر زرقانی یکی از بهترین پروژ‌ه‌های شهرداری زرقان است، گفت: سردار حیدر زرقانی یکی از شخصیت‌های تاریخی مربوط به دوران زندیه و هم بازی دوران لطفعلی خان زند بوده است.

محمود صانعی با تاکید بر ضرورت پرداختن به المانی فاخر در هویت شهری، افزود: از آنجایی که جای خالی المان یک اسطوره تاریخی در زرقان خالی بود؛ شورای ششم تصمیم گرفت که در محل میدان سردار حیدر نسبت به طراحی و نصب یک المان اقدام کند.

صانعی خاطرنشان کرد: پس از مطالعات تاریخی، جلسات مکرری با استاد قصردشتی، مجسمه ساز برجسته کشور برگزار شد و پس از اثبات تاریخی و خانوادگی سردار حیدر، طرحی در شورای شهر ارایه و با تصویب آن، ساخت مجسمه آغاز شد.

وی با بیان اینکه این مجسمه قریب به دو سال با چیره دستی استاد قصردشتی و با سختی فراوان ساخته شده است، عنوان کرد: این پروژه و مصالح به کار رفته آن بی نظیر در کشور است.

شهردار زرقان همچنین از هزینه‌کرد سه میلیارد و 200 میلیون تومانی این پروژه سخن گفت و افزود: البته ارزش معنوی پروژه بیش از اینهاست. این پروژه در سطح کشور هم بازتاب بسیار خوبی در فضای مجازی داشته است.

صانعی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از این موضوع که 50 درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری زرقان به موضوعات محوری فرهنگی اختصاص داده شده، عنوان کرد: منزل سردار حیدر زرقانی نیز در حال بازسازی است.

مجسمه سردار حیدر زرقانی در شهر زرقان رونمایی شد

وی همچنین از برگزاری یادواره شهدای زرقان به مدت سه شب از سه‌شنبه 29 خردادماه خبر داد و گفت: برگزاری شب شعر و اجرای گروههای سرود از برنامه‌های این یادواره است.

شهردار زرقان با بیان اینکه شورای ششم این شهر همت خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذاشته است، افزود: پارک کوهپایه با 30 درصد پیشرفت فیزیکی از جمله این پروژه‌هاست که اردیبهشت‌ماه سال آینده در روز زرقان به بهره‌برداری می‌رسد.

صانعی به تالار بزرگ شهر با ظرفیت 1200 نفر به عنوان یکی دیگر از این پروژه‌ها اشاره کرد که طی روزهای آینده با اعتبار بالغ بر 100 میلیارد تومان کلنگ زنی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم آلایندگی زرقان، گفت: انتهای سال 1401 اتفاق ناخوشایندی افتاد شد و بدون حضور ما عوارض الایندگی زرقان را به 4 شهرستان اختصاص دادند که در تخصیص عوارض رویکرد اشتباهی پیش گرفته شد و ما گلایه داشتیم که حق مردم زرقان است که با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنند با پیگیری مردم و مسئولان تاکنون جلوی این تصمیم اشتباه گرفته شده است.

مجسمه سردار حیدر زرقانی در شهر زرقان رونمایی شد

نیاز زرقان به کاری فاخر به میزان تاریخ این شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه رویکرد شورای دوره ششم زرقان، تکمیل سه پروژه نیمه کاره از شورای دوره پنجم بود که از طرح‌‌های مدنظر عقب نمانیم، گفت: طبق برنامه ریزی توانستیم با یک تقسیم مالی عملیات اجرایی سه پروژه را در دستور کار قرار دهیم که در این راستا پمپ بنزین تکمیل و  دو سالن پردیس سینمایی تکمیل شد.

مجسمه سردار حیدر زرقانی در شهر زرقان رونمایی شد

عباس نجاتی افزود: پروژه زورخانه هم نیاز به اصلاح مهندسی داشت که به همین دلیل کار متوقف و با استفاده از متخصصان، طرح جدید زورخانه آماده و با تصویب آن ادامه عملیات عمرانی زورخانه هم به زودی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: مهمترین پروژه فعلی پارک کوهپایه است که از شش ماه گذشته عملیات عمرانی خود را شروع کرده و بدون وقفه در حال اجراست و امیدواریم در اردیبهشت ماه سال آینده این پروژه را افتتاح کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان با اشاره به اینکه نیاز بود در شهر زرقان به میزان تاریخ آن کاری فاخر انجام شود، عنوان کرد: پروژه مجسمه میدان سردار حیدر بعد از تایید در شورای ششم شروع به کار کرد و قرارداد همکاری با استاد قصردشتی که مجمه ساز بین المللی است ، بسته شد .

مجسمه سردار حیدر زرقانی در شهر زرقان رونمایی شد

تلاش برای اینکه مجسمه سردار حیدر زرقانی در سینه تاریخ زرقان بماند

طراح و مجسمه ساز سردار حیدر زرقانی نیز در این نشست گفت: برای این مجسمه بسیار پژوهش و دقت انجام شد تا اثری ماندگاری ایجاد شود.

علی قصردشت با بیان اینکه در ساختار طراحی این مجسمه چند پارامتر در نظر گرفته شد، افزود: چهره مطلوب را شخصیت پردازی کردیم.

قصردشتی با تصریح بر این نکته که این اثر در استمرار عشق ساخته شد، گفت: هماهنگی و تعامل بین شورا و شهرداری این شهر بسیار برای بنده خوشایند بود.

وی همچنین با بیان اینکه تلاش کردم تا این اثر در سینه تاریخ بماند، عنوان کرد: می توان با یک بودجه محدود این شهر را به یک شهر گردشگرپذیر تبدیل کرد.

به گزارش ایلنا، در مراسم رونمایی از مجسمه سردار حیدر زرقانی در شهر زرقان از سه چهره ماندگار این شهر یونس قاسمی، محمد جعفر ملک زاده و مسعود مقیم تجلیل شد.

انتهای پیام/

نظر شما