شناسهٔ خبر: 67239705 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تعدد گزاره‌های غیردقیق و منسوخ؛ چالش مناظره اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه آیا رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی هست گفت: خیر،امروز شکل سرمایه‌گذاری در دنیا تغییر کرده و یک نفر با یک ایده، نرم افزار و ... می‌تواند میلیون‌ها دلار درآمد کسب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نظر می‌رسد که مناظره‌های اقتصادی در این دوره نسبت به گذشته به طور دقیق‌تری به موضوعات می‌پردازد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که بیشتر به حوزه اجرا و عملیات نزدیک شده‌ایم. این موضوع کمک می‌کند تا فهم کارشناسی بین مردم و نامزدها افزایش پیدا کند.

دو دسته نگاه در این بین وجود دارد. یک دیدگاه معتقد است که سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها مقدم بر شرایط داخلی است که آقای پزشکیان و پورمحمدی در این دسته هستند. آنها معتقد هستند که هر چقدر هم تلاش کنیم، برای رسیدن به رشد 8 درصدی به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم و سرمایه‌گذاری خارجی نیز نیازمند رفع تحریم است.

بخش دیگر معتقد هستند که باید ابتدا داخل کشور را سامان دهیم و از ظرفیت های فراوان داخلی استفاده کنیم. بعد از آنکه شرایط داخلی اصلاح شد و مردم پای کار آمدند امکان مذاکره بهتر و تلاش در این مسیر فراهم می‌شود. به نظر می‌رسد که نگاه دوم، نگاه درست تر است.

در کشور ظرفیت‌های بسیار بزرگی داریم و شاهد هدر رفت منابع هستیم. ما در حدود یک دهه گذشته رشد 12 درصدی و رشد منفی اقتصادی را تجربه کردیم. بنابراین ظرفیت رشد بالا وجود دارد اما متوالی بودن آن مهم است. در نتیجه با استفاده صحیح از ظرفیت‌ها امکان تحقق رشد سالانه 8 درصد وجود دارد. 

علت اینکه تا به امروز این امر محقق نشده این بود که نگاه به جای دیگری بوده است. اما اگر تمرکز را بر ظرفیت‌ها و نقاط ناکارا بگذاریم و آنها را بهینه کنیم، بخش زیادی از منابع ما آزاد می‌شود. به این ترتیب می‌توانیم رشد اقتصادی بالا را محقق و در برابر خارجی‌ها نیز قوی تر ظاهر شویم.

تعدد گزاره‌های غیردقیق و منسوخ؛ چالش مناظره اقتصادی

سوال دیگری که وجود دارد این است که آیا ما برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی به 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم؟ به نظر بنده خیر چرا که امروز شکل سرمایه‌گذاری در دنیا تغییر کرده است. می‌بینید یک نفر با یک ایده، نرم افزار و ... می‌تواند میلیون‌ها دلار درآمد کسب کند و ارزش افزوده ایجاد کند.

ارزش افزوده دیگر تنها در کارخانه‌ها و سوله‌های بزرگ نیست.  البته آنها نیز لازم هستند اما امروز بخش‌های دیگری مانند خدمات نرم افزاری، خدمات پزشکی، خدمات علمی، خدمات سرگرمی و ... وجود دارند که حجم سرمایه‌گذاری بالایی نیاز ندارند. اگر بتوانیم در این موارد کار کنیم، می‌توانیم با سرمایه کمتر و نیاز کمتر به سرمایه‌گذار خارجی به رشد 8 درصد برسیم.

** رضا غلامی
کارشناس اقتصادی
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما