شناسهٔ خبر: 67239336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

رفع فیلترینگ در اولویت قرار گیرد

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران و مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در گزارشی مشترک پرسش‌هایی در باب بینش‌ رئیس جمهور آینده به مسایل اقتصادی کشور را مطرح کرده و یک چارچوب پیشنهادی برای تغییر رویکرد به سمت تولیدمحوری ارائه داده‌اند.

صاحب‌خبر -
آی‌تی‌من- در گزارش مشترک معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران که در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده است، شش مساله «فقدان سند استراتژی، توسعه صنعتی و ناتوانی در شناسایی و حمایت از صنایع پیشران»، «تنگناهای ساختاری بخش تولید»، «تداوم تحریم‌ها، بی‌ثباتی سیاسی، نوسانات سیاست‌های ارزی»، «ساختار بودجه‌ای وابسته به منابع نفت و گاز»، «سیاست‌های تجاری ناکارآمد» و «ناکارآمدی سیاست خارجی» به عنوان مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران معرفی و راهکارهایی برای برون‌رفت از آنها ارائه شده است.

این گزارش با طرح پرسش‌هایی درباره بینش‌ کاندیداهای ریاست‌جمهوری در قبال مهم‌ترین مسایل اقتصاد ایران از جمله اینکه نامزدهای ریاست جمهوری «چگونه قرار است اعتبار را به دولت بازگردانند؟» یا اینکه «تقویت تولید اولویت چندم آنهاست و چه کار مشخصی قرار است برای تقویت بنیه تولیدی کشور انجام دهند؟» یا اینکه «حد مداخله مطلوب در بازار و قیمت‌گذاری کالاهای خصوصی از نظر آنها چیست؟» و «مهمترین اولویت دیپلماسی اقتصادی آنها چیست؟» آغاز می‌شود.

در ادامه، تصویری از اقتصاد ایران از منظر رشد اقتصادی،‌ سرمایه‌گذاری، نرخ تورم، شاخص مدیران خرید، اشتغال و ساختار شبکه اقتصاد ایران ارائه و چشم‌اندازی از متغیرهای اقتصاد کلان در افق 1400 تا 1404 ترسیم شده است. 

بخش دوم گزارش با عنوان «رویکرد تحول‌آفرین: بهبود توان تولید رقابت‌پذیر ملی» به ایجاد تحول از طریق حرکت از حکمرانی برپایه نفت و گاز به حکمرانی اقتصادی برپایه بهبود توان تولید رقابت‌پذیر کشور در هم‌پیوندی متناسبی با شبکه‌های اقتصادی بین‌المللی و زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی پرداخته است و ابتدا چارچوبی پیشنهادی براساس بررسی‌های کارشناسی برای تغییر رویکرد به سمت تولیدمحوری ارائه می‌دهد.

در ادامه، سیاست‌های پیشنهادی در قالب هفت عنوان شامل سیاست‌های صنعتی، سیاست‌های پولی، سیاست‌های ارزی، سیاست مالی، سیاست تجاری، بهبود محیط کسب‌وکار و سیاست خارجی با رویکرد دستیابی به رفاه در داخل و صلح در خارج تبیین و ارائه شده است. 

در بخش سیاست‌های صنعتی این گزارش، تاکید شده است که برای توسعه اقتصاد دیجیتال که پیشرفت آینده کشور در گرو آن است، رفع فیلترینگ باید در اولویت قرار گیرد.





نظر شما