شناسهٔ خبر: 67239228 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

ناتو: چین در آتش جنگ اوکراین می‌دمد

دبیر کل ناتو با تکرار ادعای آمریکا درباره کمک چین به روسیه در جنگ علیه اوکراین، گفت که پکن باید تنبیه شود!

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو با تکرار ادعاها درباره کمک چین به روسیه در جنگ با اوکراین و تامین ریزتراشه و سایر قطعات مهم برای مسکو، گفت که پکن باید بابت این اقدامات مجازات شود!

 

استولتنبرگ در سخنرانی در مرکز «ویلسون» در واشنگتن مدعی شد: واقعیت این است که چین در حال دمیدن در آتش بزرگ‌ترین نبرد مسلحانه در اروپا پس از جنگ جهانی دوم است و در عین حال هم می‌خواهد روابط حسنه با غرب را حفظ کند.

 

وی ادامه داد: پکن نمی‌تواند هر دو را با هم بخواهد. در مقطعی متحدان(ناتو) باید هزینه‌ای به این کشور تحمیل کنند مگر آنکه مسیرش را تغییر دهد.

 

استولتنبرگ از آغاز بحران اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، به دفعات علیه چین موضع‌گیری کرده و مدعی شده است که پکن روسیه را در نبرد با «دوست اروپایی ناتو» یعنی اوکراین، تامین می‌کند.

 

دبیر کل ناتو در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که کشورهای این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا با تامین صدها میلیارد دلار کمک مالی و اقتصادی برای اوکراین، از ابتدا همواره به آتش جنگ دامن زده و آن را دنباله‌دار کرده‌اند.

 

استولتنبرگ در سخنرانی اخیرش، انتقادات تندی را علیه پکن مطرح کرد و گفت که ناتو شاید علیه چین تحریم‌هایی اعمال کند. او همچنین مدعی شد که کره شمالی و ایران نیز از روسیه حمایت می‌کنند! موضوعی که این کشورها از جمله ایران قویا آن را رد کرده‌اند.

 

وی در ادامه یادآور شد که ناتو به منظور مقابله با «گسترش همکاری و همگرایی بین روسیه و دوستان اقتدارگرایش در آسیا»، باید در هند-اقیانوسیه فعالیت بیشتری داشته باشد. استولتنبرگ همچنین مدعی شد که از رهبران ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند برای حضور در اجلاس ماه آینده ناتو در واشنگتن دعوت کرده است.

 

استولتنبرگ مدعی شد: چین برای روسیه ریزپردازنده نیمه‌رسانا و سایر فناوری‌های کلیدی با کاربرد نظامی شامل قطعات قابل استفاده در ساخت موشک و تانک تامین می‌کند. پکن همچنین برای مسکو ماهواره‌های پیشرفته و تجهیزات عسکبرداری فراهم می‌آورد و همه اینها مسکو را قادر می‌سازد تا مرگ و ویرانی بیشتری در اوکراین به بار بیاورد، صنایع دفاعی خود را تقویت کند و تاثیر تحریمی و محدودیت‌های صادراتی را دور بزند!

 

وزارت خارجه چین، پیش‌تر در اوایل سال جاری با انتقاد از ناتو آن را یک «ماشین جنگی متحرک خواند که هرجا که می‌رود، هرج و مرج به بار می‌آورد.»/ مهر

نظر شما