شناسهٔ خبر: 67239107 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تقویت زیرساخت های آبی کهگیلویه وبویراحمد با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی

یاسوج - ایرنا- پیش بینی اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل سفر استانی دور دوم شهید جمهور و هیات دولت سیزدهم به این استان در سال جاری نوید بخش رفع چالش ها و تنش آبی و همچنین توسعه و تقویت زیرساخت های منابع آب در کهگیلویه وبویراحمد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم که با صرف اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریالی در سه سال اخیر گام های ارزشمندی برای تقویت حوزه آب در کهگیلویه وبویراحمد برداشته است حالا با تصویب این اعتبار فصل تازه ای را به روی این بخش مهم گشوده است.

از آنجا که تقویت زیرساخت های حوزه آب با انتقال آب کشاورزی،صنعتی،آشامیدنی و حتی تولید برق نقش مهمی در آسایش و رفاه شهروندان ساکن استان دارد انتظار می رود جذب این اعتبار گام بلندی به سوی توسعه کهگیلویه وبویراحمد باشد.

کهگیلویه وبویراحمد را سرزمین رودخانه های خروشان می دانند اما مردم این استان تا همین چندسال پیش از خارج شدن مایع حیات بخش آب بدون استفاده آنان از استان گلایه داشته اند اما اکنون با سرعت خوب طرح های مهمی چون آبرسانی به شهر لیکک، طرح تامین آب پایدار آب شهرستان باشت،افزایش زیرساخت های نگهداری آب شهر دهدشت،سد تنگ سرخ و همچنین افزایش بهره وری از سدهای مخزنی کوثر و چمشیر به بهبود وضعیت موجود امیدوار شده اند.

مسوولان دولت سیزدهم نیز اعتقاد دارند که تکمیل طرح های بزرگ در دست اجرای حوزه آب گامی برای احقاق حقوق مردم این سرزمین زرخیز است تلاش های گسترده ای برای تقویت زیرساخت های حوزه آب استان انجام دادند.

آنان با اشاره اینکه مردمان استان کهگیلویه وبویراحمد که ۱۰درصد از روان آب های کشور در سرزمینشان تولید می شود حق دسترسی آسان آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی را دارند در تلاش هستند تا زیرساخت های حوزه آب استان را متحول کنند.

تصویب اعتبار برای طرح های حوزه آب

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:امسال ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای انجام ادامه عملیات اجرایی ساخت ۶۱ طرح در دست ساخت حوزه آب استان پیش بینی شده که جذب آن می تواند کمک بزرگی به توسعه استان کند.

تقویت زیرساخت های آبی کهگیلویه وبویراحمد با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی

آرش مصلح با بیان اینکه یکهزار و۵۰۰ نفر در فعالیت های عمرانی طرح های درحال ساخت حوزه آب استان مشغول کار هستند و ۴۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در این خصوص فعالیت دارد بیان کرد: این اعتبار همچنین در درآمدزایی برای شمار قابل توجهی از استان نقش دارد.

وی ابراز کرد: انتقال آب سد کوثر برای تامین آب آشامیدنی شهر لیکک و روستاهای اطراف یکی از مهمترین طرح های در حال اجرای استان در این حوزه است که هم اکنون ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طرح آبرسانی به لیکک یکی از مهمترین خواسته های مردم شهرستان بهمئی است که به دلیل کمبود اعتبار بیش از ۱۰ سال راکد بود و هم اینک ظرف سه سال گذشته و اختصاص اعتبار قابل توجه عملیات اجرایی آن شتاب گرفته است.

تکمیل طرح آبرسانی از سد کوثر به شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی و روستاهای اطراف تنها پروژه تامین آب شرب است که سه میلیون متر مکعب برای صنعت نیز آب تامین می‌کند و با تکمیل این طرح آب ۳۰۰ واحد تولیدی تامین و از محل این واحدهای صنعتی در بخش‌های مختلف سه هزار نفر اشتغالزایی می شود.

این طرح سالانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای شرب و صنعت تامین می کند و با بهره‌برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره مند می شوند.

شهرستان بهمئی که با مساحت یکهزار و ۴۴۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در ۴۰ کیلومتری شهرستان بهبهان واقع شده به علت تنوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری با چالش های جدی در تامین منابع آبی مواجه بوده است.

سد تنگ سرخ

وی تصریح کرد: سد تنگ سرخ یکی دیگر از طرح های مهم در حال اجرای استان است افزود: تکمیل این پروژه افزون بر تامین آب آشامیدنی به انتقال آب کشاورزی نیز کمک می کند.

مصلح تاکید کرد: عملیات اجرایی این طرح با سرعت خوبی در حال اجراست به طوری که شبانه روزی سه شیفت فعالیت احداث در آن ادامه دارد.

تقویت زیرساخت های آبی کهگیلویه وبویراحمد با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی

وی بیان کرد: با برنامه ریزی ۲صورت گرفته سد تنگ سرخ تا پایان سال جاری آبگیری می شود.

ساکنان شهر یاسوج مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری بویراحمد که با میانگین بلندمدت ۷۹۷ میلیمتر پرباران ترین منطقه کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود همواره با افت فشار یا قطعی آب مواجه هستند و تکمیل سد تنگ سرخ برای آنان نیازی ضروری محسوب می شود.

سد خاکی تنگ سرخ که با هسته رسی در کهگیلویه و بویراحمد درحال ساخت است، ۶۶,۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد:طرح پایداری آب آشامیدنی شهر باشت برای افق ۱۵ ساله با حفر ۹ حلقه چاه از طرح های مهم در دست اجرای استان است که اکنون سومین چاه آن در حال حفاری است.

وی خاطرنشان کرد:مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی شهر دهدشت از دیگر طرح های در حال ساخت استان است که در صورت بهره برداری می تواند در صورتطع آب به مدت ۷۲ ساعت آب این شهر را تامین کند.

مصلح بیان کرد:این طرح با ۱۲ هزار و ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار احداث می شود.

وی گفت: از سه سال گذشته تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های حوزه آب استان هزینه شده است.

مصلح شتاب بخشی به احداث سد تنگ سرخ، آبرسانی به شهر لیکک،تعمیر شبکه های آب آشامیدنی بخشی از اقدام های ضاخص حوزه آب استان در سه سال اخیر تاکنون بوده است.

وی تاکید کرد:یکهزار میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم برای تعمیرات شبکه آب کشاورزی استان هزینه شده است.

مصلح تصریح کرد: با این اعتبار۱۰۰ کیلومتر کانال مزارع و باغ در مناطقی مانند چیتاب،دشتروم،چرام و سروک لایه روبی شد.

تقویت زیرساخت های آبی کهگیلویه وبویراحمد با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی

مصلح آب را از مهمترین نیازهای اجرای واحدهای بزرگ صنعتی استان دانست و افزود: تامین آب کارخانه های بزرگ پلیمر و پتروشیمی گچساران از طریق سدکوثر یکی دیگر از اقدام های مهم دولت طی سه سال اخیر در حوزه آب بوده است.

وی صدور مجوز اجرای ۲۵۰ طرح پرورش ماهی،کشاورزی وصنایع غذایی از دیگر گام های دولت سیزدهم در حوزه آب بوده که به رونق تولید و ایجاد فرصت های شغلی کمک چشمگیری کرده است.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به نقش سدها در پایداری آب تصریح کرد:سد سقاوه یکی از سازه های بزرگ آبی استان است که همه مجوزهای آن در دولت سیزدهم اخذ و عملیات اجرایی آن در سال گذشته آغاز شده است.

وی عنوان کرد: همچنین مطالعات سدهای خاکی و بتنی کمبل،شیو،سرگچینه،آبریز،پراشکفت،شبلیز در دولت سیزدهم آغاز و هم اکنون در حال انجام است.

استان کهگیلویه وبویراحمد با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع و در اختیار داشتن یک در صد خاک کشورمان بین استان های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده است.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت همچنین یک در صد از جمعیت کشور را در اختیار دارد.

نظر شما