شناسهٔ خبر: 67239068 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تازه‌های نشر و یک کتاب از لهستانی‌های اصفهان

دریاچه ماهی، شعر مقاومت خراسان، اصفهان شهر کودکان لهستانی، جای پاهای گنده و عجیب و غریب و مجموعه کودکان در دنیای ما از جمله کتاب‌های جدیدی است که روانه بازار مطالعه و نشر کشورمان شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انتشار کتاب‌های جدید همواره مورد توجه علاقه‌مندان و اهالی کتاب بوده است، از همین‌رو گاهی شماری از کتاب‌های تازه منتشر شده نشرهای مختلف را به مخاطبان معرفی و بخشی از کتاب را مرور می‌کنیم.

چاپ دوم «اصفهان، شهر کودکان لهستانی»

کتاب «اصفهان، شهر کودکان لهستانی» که مجموعه خاطرات کودکان لهستانی مهاجری است که از اردوگاه‌های کار اجباری سیبری به ایران آمدند، به‌تازگی توسط انتشارات نگارستان اندیشه به چاپ دوم رسیده است.

در جریان جنگ جهانی دوم و در اصفهان، با حمایت نهادها و شهروندان حدود ۲۰ مدرسه و خوابگاه برای این کودکان افتتاح شده بود و عمارت‌های خصوصی، صومعه‌ها و مدارس به یتیم‌خانه، بیمارستان و مدرسه تبدیل و سه هزار کودک لهستانی در اصفهان ساکن شدند.

این کتاب دارای عنوان بهترین کتاب لهستانی چاپ شده در خارج از لهستان و برنده جایزه اتحادیه نویسندگان لهستانی خارج از کشور است و در انجمن دانش‌آموزان سابق مدارس لهستانی اصفهان و لبنان لندن تهیه شده که با ترجمه «هانیه مهرمطلق» توسط مؤسسه نگارستان اندیشه در ۱۶۹ صفحه چاپ شده است.

سفیر لهستان در تهران، در مقدمه‌ای که بر نسخه فارسی این کتاب نگاشته، میزبانی اصفهان از کودکان لهستانی را بخشی از رویداد تاریخی عظیم‌تری می‌داند که پرداختن به آن به‌منزله قدردانی از مهمان‌نوازی ایرانیان و بازخوانی تجربه منحصربه‌فرد مواجهه لهستانی‌ها و ایرانی‌هاست که باید برای حفظ یاد و خاطره آن کوشش کرد.

تازه‌های نشر و یک کتاب از لهستانی‌های اصفهان

شعر مقاومت خراسان

کتاب «شعر مقاومت خراسان» بر پایه منابع مکتوب و شفاهی متعدد به قلم «سعید حیدری» نوشته شده است و به‌تازگی از سوی انتشارات به‌نشر منتشر و راهی کتاب‌فروشی‌ها شد. کتاب «شعر مقاومت خراسان»، خاطرات شاعرانی است که سندهای زنده تاریخ حماسه خراسان و افراد تأثیرگذار بر ادبیات دفاع مقدس کشور هستند و در آن با ۲۶ تن از شعرای دفاع مقدس و انقلاب خراسان از جمله «حسین ابراهیمی»، «محمود اکبرزاده»، «محمد حسین جعفریان»، «احمد زارعی»، «غلام‌عباس ساعی» و «مصطفی محدثی خراسانی» گفت‌وگو شده است.

این کتاب در هفت بخش به بررسی ادبیات پایداری بر مبنای «ادبیات عصر انقلاب»، «ادبیات جنگ» و «ادبیات پایداری جهانی» پرداخته است که پژوهش در منابع، مستندات و مصاحبه با شاعران تأثیرگذار خراسانی از جمله ویژگی‌های این اثر محسوب می‌شود، همچنین به دلیل معرفی شاعران بزرگ خراسانی و ارائه گزارش‌هایی از جلسات شعری و انجمن ادبی خراسان در کنار معرفی افراد مؤثر در شعر مقاومت خراسان به همراه گزیده‌ای از اشعار آن‌ها، این اثر را می‌توان کارنامه شعر مقاومت خراسان دانست.

کتاب «شعر مقاومت خراسان» در ۱۸۰ صفحه در قطع رقعی و با قیمت ۱۰۰ هزار تومان در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. نسخه الکترونیک این اثر در اپلیکیشن کتاب‌خوان به‌نشر و فراکتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

تازه‌های نشر و یک کتاب از لهستانی‌های اصفهان

دریاچه ماهی

کتاب «دریاچه ماهی» خاطرات «مصطفی یعقوبی» از رزمندگان دوران دفاع‌مقدس به قلم «مهرنوش یعقوبی» در انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. کتاب «دریاچه ماهی» جنگ را از زاویه دید «مصطفی یعقوبی» که یک روستازاده است نقل می‌کند و تأثیراتی را که بر زندگی او داشته، بازگو می‌کند.

«مهرنوش یعقوبی» نویسنده «دریاچه ماهی» دختر «مصطفی یعقوبی» است که همواره خاطرات دوران خدمت سربازی پدرش برایش جذاب و شنیدنی بوده است و تصمیم می‌گیرد این خاطرات را که از کودکی تاکنون از زبان پدرش شنیده است بنویسد؛ از غواصان کربلای ۴، تا شهادت فرمانده شهید «محمود مرادی»، از درس‌هایی که پدرش گرفته تا رنج‌هایی که کشیده است، از شهادت بهترین دوست پدرش تا تنهایی‌اش در سد دز.

«دریاچه ماهی» در ۱۳ فصل نگارش شده است که دهه ۵۰ و دوران نوجوانی راوی را تا سال ۶۷ و پایان خدمت سربازی روایت می‌کند. نویسنده گفت‌وگو با «مصطفی یعقوبی» را از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ آغاز و سپس گفت‌وگوها را بر اساس توالی رویدادها و محتوایشان فصل‌بندی و بازنویسی کرده است.

نویسنده به گفته خودش سعی کرده است به اصل خاطرات وفادار بماند و آن‌ها را بدون دخل و تصرف روایت کند. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به بیان ساده و صمیمی نویسنده اشاره کرد که بدون اغراق، احساسات و عواطف راوی را نگاشته و به خواننده کمک می‌کند با فراز و نشیب‌های ماجرا و تحولات فکری و احساسی شخصیت اصلی داستان همراهی و همذات‌پنداری کند.

از دیگر موضوعات قابل توجه «دریاچه ماهی» پرداختن به موضوع «خصیصه انسان‌سازی» جبهه است چنان‌که در دل روایت به تغییر مثبت و رشد فکری، عقیدتی، احساسی و هیجانی راوی پی می‌بریم. «دریاچه ماهی» به همت دفتر پایداری حوزه هنری استان مرکزی با شمارگان ۳۰۰ نسخه در ۲۸۶ صفحه با قیمت ۲۵۵ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان است.

تازه‌های نشر و یک کتاب از لهستانی‌های اصفهان

جای پاهای گنده و عجیب و غریب

کتاب «جای پاهای گنده و عجیب و غریب» برای گروه سنی نوخوان (بالای هفت سال) از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. این کتاب از مجموعه کتاب جنگل است. مجموعه داستان‌های جنگل، درباره محیط زیست ما و ماجراهایی است که ممکن است در آن پیش بیاید؛ درباره تلاشی است که کودکان می‌توانند برای بهبود آن انجام دهند.

کتاب «جای پاهای گنده و عجیب و غریب» به نویسندگی و تصویرگری «الناز پورسیستانی» داستان خواهر و برادری است که در یک جنگل با دیدن ردپای خرس‌ها دنبال آن‌ها می‌گردند و ماجراهایی برایشان پیش می‌آید.

در خلاصه پشت جلد کتاب آمده است: «من سینا هستم. اما به من می‌گویند کارآگاه کوچولو. من بدون نقشه کاری نمی‌کنم و اگر توی جنگل مشکلی پیش بیاید، با یک نقشه خوب خوب به سراغ آن می‌روم. تنها؟ نه، نه. با خواهرم سارا.» کتاب «جای پاهای گنده و عجیب و غریب» در ۲۸ صفحه، به قیمت ۵۰ هزار تومان با شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده است.

تازه‌های نشر و یک کتاب از لهستانی‌های اصفهان

ترجمه ۴ کتاب از مجموعه «کودکان در دنیای ما»

ترجمه ۴ کتاب «گوناگونی فرهنگ‌ها»، «قانون و مسئولیت»، «محافظت از زمین» و «حقوق و برابری» به‌تازگی توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. آثار مورد اشاره در قالب مجموعه «کتاب‌های طوطی» توسط واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی منتشر شده‌اند.

این کتاب‌ها عناوین مجموعه «کودکان در دنیای ما» هستند که پیش‌تر «درگیری‌های جهانی»، «نژادپرستی و تعصب»، «فقر و گرسنگی» و «پناهندگان و مهاجران» در قالب آن منتشر شده‌اند. این مجموعه توسط انتشارات وایلند در انگلستان منتشر می‌شود و برای مطالعه کودکان بالای شش سال مناسب است. «گوناگونی فرهنگ‌ها» نوشته «مری موری» است که با ترجمه «پیام ابراهیمی» عرضه شده و تصویرگری‌اش برعهده «حنانه کای» بوده است.

نسخه اصلی کتاب سال ۲۰۲۰ چاپ شده و صحبت اصلی در آن، این است که بچه‌ها گاهی در اخبار واژه‌هایی مثل احترام، همدلی یا سنت را می‌شنوند که ممکن است معنایشان را به‌درستی درک نکنند و ندانند چه تأثیری در زندگی دارند. کتاب پیش‌رو بناست با زبان ساده و تصاویرش به سوالات بچه‌ها درباره این‌واژه‌ها پاسخ دهد. «زندگی تو»، «فرهنگ چیست؟»، «تنوع فرهنگی چیست؟»، «آموختن از والدین»، «جایی که زندگی می‌کنیم»، «آداب و سنت‌ها»، «ارزش‌ها»، «دین»، «جشن‌ها»، «یاد گرفتن از یکدیگر»، «تفاوت‌ها»، «همدلی» و «شناخت فرهنگ‌های دیگر» عناوین و واژه‌هایی هستند که در این‌کتاب تشریح می‌شوند.

در کتاب «قانون و مسئولیت» هم که به‌قلم «لوئیس اسپیلزبری» نوشته شده، بناست سؤال‌های کودکان پیش‌دبستان و دبستان پاسخ داده شود. چون سوالات این بچه‌ها بعضی وقت‌ها خسته‌کننده می‌شوند، اما در این مرحله از رشد بسیار ارزشمندند و به بزرگ‌ترها در درک رویاها، ترس‌ها و امیدهای آن‌ها کمک می‌کنند. «مقررات چیست؟»، «دنیای عادلانه»، «مقررات خانه»، «مقررات مدرسه»، «مقررات گوناگون»، «تعیین مقررات»، «زیر پا گذاشتن مقررات»، «قانون»، «قانون‌های بین‌المللی»، «مسئولیت چیست؟»، «انسان‌های مسئولیت‌پذیر»، «کمک به جامعه» و «چگونه مسئولیت‌پذیر باشیم؟» هم از مفاهیم و سوالاتی هستند که در این‌کتاب مطرح شده‌اند.

«محافظت از زمین» هم برای پاسخ به سوالات بچه‌ها درباره «پسماند»، «گرمایش زمین» و «آلودگی» نوشته شده است. این کتاب هم به قلم «لوئیس اسپیلزبری» نوشته شده و عناوین مطرح‌شده در آن، به این ترتیب است: «کره زمین»، «ریخت‌وپاش»، «آلودگی»، «گرمایش زمین»، «مصرف بیش از حد»، «خطر نابودی جنگل‌ها»، «یک دنیا زباله»، «مردمی که کمک می‌کنند»، «کاهش زباله»، «استفاده دوباره»، «بازیافت»، «صرفه‌جویی در انرژی» و «لذت‌بردن از زمین». کتاب بعدی هم که «حقوق و برابری» است، به‌قلم «مری موری» نوشته شده است و سوالات بچه‌ها درباره مفاهیمی مثل «برده‌داری»، «کنشگری» و «حقوق بشر» را پاسخ می‌دهد.

«حقوق برای همه»، «عدالت چیست؟»، «اعلامیه جهانی حقوق بشر»، «کار»، «سلامت و آموزش»، «باورها»، «قانون»، «نابرابری»، «در جست‌وجوی امنیت»، «مبارزه برای برابری»، «حقوق کودکان»، «برخورد یکسان با همه» و «چه کاری از دست تو برمی‌آید؟» عناوین این‌کتاب است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «همه آدم‌ها ارزش یکسانی دارند و این یعنی همه ما حقوق برابری داریم. فرقی ندارد جوان باشیم یا پیر، بیمار باشیم یا سالم، فقیر باشیم یا ثروتمند. فرقی ندارد کجا به دنیا آمده‌ایم، پوستمان چه رنگی است و به چه چیزی باور داریم. شاید دلت چیزهایی بخواهد، مثل اسباب‌بازی جدید یا رفتن به باغ‌وحش.، اما این‌ها با چیزهایی که واقعاً بهشان نیاز داری، متفاوت است.

حالا چطور می‌توانیم تفاوت این دو را بفهمیم و بدانیم چه حقوقی داریم؟ چطور می‌توانیم مطمئن شویم که همه آدم‌های دنیا چیزهای مورد نیازشان را دارند یا با آن‌ها یکسان رفتار می‌شود؟» این‌کتاب‌ها با ۳۲ صفحه مصور رنگی، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۱۹۰ هزار تومان منتشر شده است.

تازه‌های نشر و یک کتاب از لهستانی‌های اصفهان

نظر شما