شناسهٔ خبر: 67238583 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

حفاظت الکترونیک از محوطه تاریخی نقش رجب - اکونیوز

اقتصاد ایران: محوطه تاریخی نقش رجب به سیستم دوربین‌های مداربسته، اینترنت و تجهیزات اداری و پژوهشی مجهز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: نصب دوربین‌های مدار بسته و بهبود روشنایی و نورپردازی در این محوطه، امنیت و حفاظت از این اثر ارزشمند را افزایش داده است.

علیرضا عسکری چاوردی افزود: یک عدد اتاق اداری با فضای ۳۰ متر مربع و با امکانات مورد نیاز اداری در محوطه نقش رجب قرار گرفت تا کارشناسان بخش اداری، حفاظت و پژوهشی این مجموعه تاریخی بتوانند برای توسعه این محوطه باستانی ، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

عسکری چاوردی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح ها، حفاظت و نگهداری از این محوطه تاریخی مهم تضمین‌شده و پژوهشگران و گردشگران بتوانند با امکانات مناسب و بیشتری در این محوطه تاریخی، تحقیق، مطالعه و بازدید کنند.

نقش رجب محوطه‌ای سلطنتی- آیینی با نگارکندهای صخره‌ای مهم از دوران ساسانیان است که در سه کیلومتری تختگاه پارسه قرار گرفته است.

چهار نگار کند صخره‌ای در محوطه نقش رجب قابل‌ مشاهده است که متعلق به اوایل دوره ساسانیان است و تاریخی مابین پادشاهی اردشیر پاپکان تا بهرام دوم را در بر می‌گیرد.

نقش برجسته‌های تاج‌گذاری اردشیر پاپکان، نقش شاپور اول ساسانی و همراهان او، تاج‌گذاری شاپور اول ساسانی و تصویر کرتیر موبد بزرگ و مقتدر اوایل دوره ساسانی و کتیبه متعلق به آن، در این محوطه تاریخی قرار گرفته‌اند.

در کتاب آثار العجم نوشتة فرصت الدولة شیرازی از محل مذکور به نام (نقش قهرمانان) هم نام‌ برده شده است.

نظر شما