شناسهٔ خبر: 67238561 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

پاسخ به ابهام مطرح شده از سوی یک کاندیدا درباره اشتغالزایی در دولت سیزدهم  

پایگاه اطلاع رسانی دولت (پاد) به ابهام مطرح شده از زبان یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره میزان شغل ایجاد شده در دولت سیزدهم واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پاد اعلام کرد: «نرخ بیکاری در دولت سیزدهم به کمترین میزان سالهای اخیر کاهش یافت و وعده تولید یک میلیون شغل در سال محقق شد.

نرخ بیکاری از ۹.۶ درصد در ابتدای دولت‌ سیزدهم‌ به‌ ۷.۶ درصد در پایان پاییز ١٤٠٢ رسید که کاهش‌ ٢ واحد درصدی داشت.

اشتغال جمعیت‌ ١٥ سال و بیشتر کشور در پاییز ١٤٠٢ به‌ میزان ٢٤٧٧٥٩١٣ نفر معادل ۳۸.۳ درصد جمعیت‌ فعال بوده است‌ که‌ نسبت‌ به‌ پاییز ١٤٠١، ۰.۶ واحد درصد افزایش‌ یافته‌ است‌.

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی‌ نیز از ۱۲.۵ درصد در پاییز ١٤٠١ به‌ ۱۱.۴ درصد در پاییز ١٤٠٢ کاهش‌ یافته‌ است‌.

جمعیت‌ غیرفعال ١٥ ساله‌ و بیشتر در پاییز ١٤٠٢ نسبت‌ به‌ پاییز ١٤٠١، تنها ١٤٥٩٩٩ نفر افزایش‌ یافته‌ (خروج از بازار کار) در حالیکه‌ جمعیت‌ فعال اقتصادی در این‌ بازه ٦١٢٣٤٥ نفر (ورود به‌ بازار کار) افزایش‌ داشته‌ است‌. میزان اشتغال ایجاد شده در این‌ بازه زمانی‌ نیز ٧٠٥٥٠١ نفر بوده است‌.

آمار اشتغال ایجادی کشور از اول سال ١٤٠٢ تا اسفند ماه مبتنی‌ بر اطلاعات سامانه‌ ملی‌ رصد اشتغال، معادل ٩٠٥٧٨٣ نفر است‌.

ایجاد ٤٢٦٩٦٦ اشتغال در مشاغل‌ خانگی‌ از شروع دولت‌ مردمی‌ تا اسفند ماه ١٤٠٢ که رشد بیش‌ از ٥٦٠ درصدی اشتغال ایجاد شده در حوزه مشاغل‌ خانگی‌ نسبت‌ به‌ دو سال پایانی‌ دولت‌ دوازدهم‌ را نشان می دهد.

یکی از مهمترین اقدامات دولت در راستای کاهش نرخ بیکاری اختصاص تسهیلات اشتغال زایی بوده است. بر این اساس ٩٧٨٩٧ میلیارد ریال تسهیلات جهت‌ اشتغال زایی‌ از محل‌ تبصره ١٨ در سال ١٤٠١و  ۵۷۰.۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی‌ در سال ١٤٠٢ به ٨٣٠٠ واحد تولیدی پرداخت شد.

میزان  تسهیلات قرض الحسنه‌ اشتغال و مشاغل‌ خانگی‌ نیز با افزایش قابل توجهی رو به رو بوده است. در سال ۱۴۰۰ میزان تسهیلات اشتغال ٦١/٨  و مشاغل خانگی ۱.۲ بود. این رقم در سال ۱۴۰۱ به ترتیب به ۲.۲۷۰ و ۱.۲۱ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ به ترتیب به ٥٧٠/٦ و ٢٦/٨ هزار میلیارد ریال رسید.»

نظر شما