شناسهٔ خبر: 67237644 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

تدوین طرح کسب وکار؛ عنصر اصلی بقای کسب و کار‌ها در زیست بوم کارآفرینی

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، کارگاه آموزشی نحوه نگارش طرح کسب و کار را برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، رضا محمدکاظمی مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و مدرس کارگاه در ابتدا به معرفی دیده‌بان جهانی کارآفرینی پرداخت و گفت: دیده‌بان جهانی کارآفرینی تنها برنامه پژوهشی است که به بررسی و اندازه‌گیری زیست بوم کارآفرینی و همچنین فرایند و شاخص‌های کارآفرینی می‌پردازد.
وی در ادامه از اهمیت بررسی گزارشات دیده‌بان جهانی کارآفرینی و جایگاه هر کشور در حوزه کارآفرینی صحبت کرد و افزود: علی‌رغم وجود تحریم‌های اقتصادی، کشور ایران توانسته جزو ۲۰ کشور برتر در راه‌اندازی کسب و کار باشد اما طی دو سال اول، ۸۰ درصد کسب وکار‌های نوپا از بین ‌می‌روند.
محمدکاظمی با استناد به تحلیل‌های ارائه شده از سوی دیده‌بان جهانی کارآفرینی، به توضیح علت عدم موفقیت کسب وکار‌ها در ایران پرداخت و تصریح کرد: عدم آگاهی و پایین بودن سطح مهارتی صاحبان و یا بنیانگذاران کسب وکار از طرح کسب وکار و نحوه نگارش آن از علت‌های اصلی این موضوع است.
مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تحلیل صنعت را گام اصلی نوشتن طرح کسب و کار دانست و گفت: به دست آوردن یک تصویر کلان از کسب و کاری که قصد راه‌اندازی آن را داریم، ضروری است. در تحلیل صنعت، موضوعات مهمی از قبیل تجزیه و تحلیل محیطی، تجزیه و تحلیل بازار، تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا، بررسی صنعت و تجزیه و تحلیل فنی به عنوان عوامل کلیدی در نظر گرفته می‌شود.
محمدکاظمی با تأکید بر اهمیت نحوه نگارش طرح کسب وکار، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات موجود در فضای کسب و کار کشور به‌خصوص در سازمان‌ها، به کار بردن و جایگزینی اشتباه سه واژه طرح توجیهی، طرح کسب و کار و مدل کسب و کار است و ضروری است تا تفاوت‌های این سه مفهوم شناخته و شفاف شود.
استاد دانشگاه تهران ضمن ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون مفهوم طرح کسب وکار گفت: طرح کسب و کار نه تنها به ما اجازه می‌دهد که بدانیم کارآفرین چه چیزی را برای انجام انتخاب می‌کند بلکه علت کارش را هم برایمان مشخص می‌کند. این مسأله، ما را قادر می‌سازد تا مشاهدات تجربی، رفتار و عملکرد کارآفرین را با در نظر گرفتن عقلانیت تفسیر کنیم.
وی به تفصیل دلایل اهمیت تهیه و تدوین طرح کسب وکار را بیان کرد و افزود: ۵۰درصد شرکت‌هایی که طرح کسب و کار داشتند، درآمد بیشتری به دست آورده‌اند، همچنین مطابق با آمار دیده‌بان جهانی کارآفرینی بیش از ۹۰ درصد کسب و کار‌هایی که طول عمر بیش از ۵ سال داشتند، طرح کسب و کار مدونی داشته و به همین جهت رشد و توسعه یافتند. علاوه بر این، ۴۰ درصد از کسب وکار‌هایی که طرح کسب و کار نداشتند، در همان سال اول دچار انحلال و مرگ زودرس می‌شدند.
محمدکاظمی به برشمردن کاربرد‌های طرح کسب وکار پرداخت و گرفتن وام و یا اعتبار از بانک، جذب سرمایه‌گذار، انعقاد قرارداد‌های بزرگ، جذب پرسنل کلیدی، ادغام یا خرید شرکت‌ها و ارتباط با مشتریان را از جمله کاربرد‌های آن عنوان کرد.
گفتنی است در بخش نخست کارگاه، محمدکاظمی به توضیح مفاهیم و اجزای طرح کسب و کار از جمله خلاصه مدیریتی، تحلیل صنعت، توصیف کسب و کار، تشریح محصول یا خدمت، تیم مدیریت، برنامه تولید/عملیات، برنامه بازاریابی، برنامه/ تجزیه و تحلیل مالی، ملاحظات حقوقی و ضمائم پرداخت.
در بخش دیگر کارگاه، شرکت‌کنندگان پس از تیم‌سازی با سرپرستی  محمدکاظمی و دیگر تسهیل‌گران پارک علم و فناوری به تمرین و اجرای مفاهیم بیان شده پرداختند.
گفتنی است این کارگاه برای هسته‌های فناور (تیم‌ها)، شرکت‌ها و علاقه‌مندان به کارآفرینی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

نظر شما