شناسهٔ خبر: 67237623 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

این آثار باستانی برای همیشه زیر آب می‌رود!

جزیره کوچک دریای اژه نمی‌تواند بیش از این با شلوغی میکونوس همسایه، که سالانه صدها هزار بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند، در تضاد باشد. بدترین آسیب‌های ساختاری در منطقه‌ای قابل مشاهده است که زمانی در قرن اول و دوم قبل از میلاد دارای ساختمان‌های تجاری و انباری بوده و برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از اطلاعات آنلاین، دلوس، معروفترین میراث ناملموس یونسکو متعلق به دوران یونان و رم باستان در یونان، به دلیل افزایش سطح آب دریای مدیترانه در حال غرق شده بوده و پیش بینی می‌شود تا ۲۰۵۰ برای همیشه ناپدید شود.

ورونیک چانکوفسکی، رئیس فرانسوی مدرسه باستان‌شناسی آتن، که در ۱۵۰ سال گذشته این مدرسه تحت مجوز دولت یونان در حال حفاری این مکان بوده است، گفت: دلوس محکوم به ناپدید شدن در ۵۰ سال آینده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، درام صامت جزیره کوچک دریای اژه نمی‌تواند بیش از این با شلوغی میکونوس همسایه، که سالانه صدها هزار بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند، در تضاد باشد. بدترین آسیب‌های ساختاری در منطقه‌ای قابل مشاهده است که زمانی در قرن اول و دوم قبل از میلاد دارای ساختمان‌های تجاری و انباری بوده و برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی نیست.

«آب در زمستان وارد فروشگاه‌ها می‌شود. ژان چارلز مورتی، مدیر مأموریت فرانسوی در دلوس و محقق مؤسسه دولتی فرانسه برای تحقیقات معماری باستانی، می‌گوید: «آب پایه دیوارها را می‌خورد».

مورتی که در ۴۰ سال گذشته در حفاری‌های جزیره شرکت داشته است، گفت: «هر سال در بهار، متوجه می‌شوم که دیوارهای جدیدی فرو می‌ریزند.»

چانکوفسکی گفت: در مدت ۱۰ سال، دریا تا ۲۰ متر در برخی از نقاط جزیره تجاوز کرده است. مطالعه‌ای که در سال گذشته توسط دانشگاه Aristotelio در تسالونیکی انجام شد نشان داد که افزایش دما همراه با سطوح بالای رطوبت می‌تواند به طور قابل توجهی بر ترکیب شیمیایی برخی از مواد مورد استفاده در بناهای میراث فرهنگی تأثیر بگذارد.

نظر شما