شناسهٔ خبر: 67237536 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

واکنش معنادار ناتو به اعلام سفر پوتین به کره شمالی

ایرنا : دبیرکل ناتو در واکنش به اعلام سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کره شمالی گفت: پیونگ یانگ در کنار ایران و چین از نزدیک‌ترین دوستان مسکو است.

صاحب‌خبر -

 ینس استولتنبرگ که به واشنگتن سفر کرده است، دوشنبه شب اظهار کرد: دوستان نزدیک آنها (روس‌ها) و بزرگترین حامیان تلاش جنگی روسیه، کره شمالی، ایران و چین هستند.

وی افزود: تحریم‌های زیادی علیه کره شمالی وضع شده است. اما مشکل این است که روسیه این تحریم‌ها را نقض می‌کند.

دبیرکل ناتو همچنین ادعای سازمان اطلاعات کره جنوبی را مبنی بر اینکه کره شمالی یک میلیون گلوله توپ به روسیه داده است، تکرار کرد.

استولتنبرگ ادعا کرد: جریان انتقال سلاح ادامه دارد. ما شاهدیم که واگن‌های قطار این سلاح‌ها را بارگیری کرده و از مرز کره شمالی و روسیه عبور می‌کنند.

یوری اوشاکوف دستیار پوتین در امور سیاست خارجی دوشنبه گفت که رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در یک «سفر رسمی و دوستانه» به کره شمالی سفر می‌کند.

وی گفت، چندین سند در این سفر امضا خواهد شد که یکی از آنها «پیمان مشارکت راهبردی» است. به گفته اوشاکوف، پیمان مشارکت راهبردی جایگزین چند سند اساسی دیگر یعنی پیمان دوستی و همکاری متقابل ۱۹۶۱، پیمان دوستی و همکاری حسن همجواری ۲۰۰۰ و بیانیه‌های مسکو و پیونگ یانگ در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ می‌شود.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ۹ ماه پیش در سفری به شرق دور روسیه با پوتین دیدار کرده بود.

سفر پوتین به کره شمالی در حالی انجام می‌شود که مسکو و پیونگ یانگ تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

غرب مدعی است که کره شمالی به روسیه سلاح داده و مسکو از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است. اما مسکو و پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده‌اند.

نظر شما