شناسهٔ خبر: 67237368 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ چیست؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: شایع‌ترین علائم سرطان کولورکتال زودرس شامل تغییر در عادات روده از جمله یبوست یا اسهال، درد شکم، خون‌ریزی از رکتوم، داشتن علائم کم‌خونی و فقر آهن است.

صاحب‌خبر -

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سرطان کولورکتال (روده بزرگ)، سومین نوع شایع سرطان در مردان و چهارمین نوع شایع سرطان در زنان است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سال ۲۰۲۴ در ایالات متحده، ۱۰۶ هزار و ۵۹۰ مورد جدید سرطان روده بزرگ و ۴۶ هزار و ۲۲۰ مورد سرطان جدید رکتوم بروز کند.

وی افزود: شیوع این بیماری در افراد مسن که به‌طور کلی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان هستند، از دهه ۱۹۸۰ به آرامی کاهش یافته است و بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، موارد ابتلاء حدود یک درصد طی هر سال کاهش یافته است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا، میزان شیوع سرطان کولورکتال در افراد جوان‌تر از ۵۵ سال، از اواسط دهه ۱۹۹۰ بین یک تا ۲ درصد در سال افزایش یافته است.

عادلی با بیان اینکه شایع‌ترین علائم سرطان کولورکتال زودرس شامل تغییر در عادات روده از جمله یبوست یا اسهال، درد شکم، خون‌ریزی از رکتوم، داشتن علائم کم‌خونی و فقر آهن محسوب می‌شود، ادامه داد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد بیشترین افزایش موارد ابتلاء به این بیماری، میان کودکان و نوجوانان به‌ویژه کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله دیده می‌شود.

وی گفت: بعضی عوامل خطر سرطان کولورکتال شامل بیماری التهابی روده، سابقه خانوادگی این بیماری و بعضی از سندروم‌های ژنتیکی است و در عین حال که فرد نمی‌تواند هیچ اقدامی برای کاهش این خطرات انجام دهد، با ایجاد بعضی تغییرات در شیوه زندگی خود، می‌تواند به‌طور قابل توجهی از ابتلاء به این بیماری پیشگیری کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال را کاهش دهد، ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، حفظ وزن مناسب، کاهش مصرف گوشت فراوری شده، خوردن مقدار زیاد میوه و سبزیجات سرشار از فیبر و داشتن فعالیت بدنی است.

نظر شما