شناسهٔ خبر: 67237145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(عکس) شیء عجیبی که هنگام خاک‌برداری پروژه فرودگاهی پیدا شد (عکس) شیء عجیبی که هنگام خاک‌برداری پروژه فرودگاهی پیدا شد

یک بنای سنگی حلقه‌ای شکل با قدمت ۴۰۰۰ سال در تپه‌ای در جزیره کرت یونان کشف شده است. سازه ۱۸۰۰ متر مربعی عصر برنز در بالای تپه پاپورا در شمال غربی شهر کاستلی، در حین حفاری برای یک پروژه بزرگ فرودگاهی پیدا شد. این محوطه اکنون تحت بررسی باستان‌شناسان قرار گرفته است؛ تصور می‌شود، ساخت این سازه، هدفی

صاحب‌خبر -

یک بنای سنگی حلقه‌ای شکل با قدمت ۴۰۰۰ سال در تپه‌ای در جزیره کرت یونان کشف شده است.

سازه ۱۸۰۰ متر مربعی عصر برنز در بالای تپه پاپورا در شمال غربی شهر کاستلی، در حین حفاری برای یک پروژه بزرگ فرودگاهی پیدا شد.

این محوطه اکنون تحت بررسی باستان‌شناسان قرار گرفته است؛ تصور می‌شود، ساخت این سازه، هدفی آیینی یا مذهبی داشته باشد. این سازه ساختار هزارتویی شامل هشت حلقه سنگی متحدالمرکز است که به طور متوسط ۱.۴ متر ضخامت دارند. ارتفاع برخی قسمت‌های آن به ۱.۷ متر می‌رسد.

معماران این سازه جدید از فرهنگ مینوی کرت بودند که به خاطر پناهگاه‌های قله‌ای، مکان‌های بالای تپه‌ها و کوه‌ها که گمان می‌رود در آیین‌های باستانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، مشهوراند.

این مکان‌ها اغلب شامل نمونه‌های نفیس هنر مینوی، از جمله معماری مذهبی، مجسمه‌های سفالی حیوانات و انسان‌ها، و در برخی موارد اعضای جداشده از بدن، که «اندام‌های نذری» نامیده می‌شوند، در دعا یا تشکر برای شفا ارائه می‌شوند.

6

اما مشخص نیست که آیا ساختار دایره‌ای روی تپه پاپورا می‌تواند به عنوان پناهگاه قله‌ای واجد شرایط باشد یا خیر؛ به غیر از موقعیت مکانی بالای تپه، این سازه شبیه هیچ سازه مینوی دیگری که تا به امروز یافت شده است، نیست.

در اطلاعیه‌ای، وزارت فرهنگ یونان نوشت:"به دلیل وجود مقدار زیادی استخوان حیوانات در آن، گمان می‌رود، این سازه، به طور دوره‌ای برای برگزاری مراسم‌های آیینی استفاده شده باشد."

دوره اصلی استفاده از این سازه، ۲۰۰۰-۱۷۰۰ قبل از میلاد، در دوره مینوی میانه بود. در این زمان، جمعیت جزیره به طور چشمگیری افزایش یافت. با رونق گرفتن جمعیت، ساخت کاخ‌های نمادین مینوی کرت برای رفع نیازهای جامعه رو به رشد آغاز شد.

7

کاخ‌ها در مکان‌هایی ساخته شده‌اند که هزاران سال از آن‌ها برای برگزاری مراسم استفاده شود. در حدود ۱۷۵۰-۱۷۰۰ قبل از میلاد، بسیاری از سازه‌ها ویران شدند. نظریه اصلی زلزله است.

پس از سال ۱۴۵۰ قبل از میلاد، جزیره تحت تسلط میسینایی‌ها از سرزمین اصلی یونان قرار گرفت و بسیاری از پناهگاه‌های قله‌ای که در فرهنگ مینوی رواج داشتند از کار افتادند. بقایای سفال‌های دوره نوکاخ‌سازی (حدود ۱۷۵۰ تا ۱۴۷۰ قبل از میلاد) باستان‌شناسان را به این فکر می‌رساند که این مکان ممکن است تا دوران مینوی میانه مورد استفاده قرار گرفته باشد.

این یک کار دشوار برنامه ریزی ساخت و ساز در یونان است، جایی که برنامه‌ها اغلب با کشف یک مکان تاریخی باستانی دیگر متوقف می‌شوند. به گفته وزارت فرهنگ یونان، پروژه فرودگاه کاستلی به تنهایی منجر به کشف حداقل ۳۵ محوطه باستانی تازه شده است.

این وزارتخانه مشتاق بود تا به مردم اطمینان دهد که این سازه حداقل در حال حاضر از ساخت و سازهای مدرن مصون خواهد ماند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: faradeed-193556

نظر شما