شناسهٔ خبر: 67235653 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سازنده ۲ اثر با موضوع شهید مطهری عنوان کرد

هوش مصنوعی می‌تواند قاب را دیدنی‌تر و جذاب‌تر کند

روزنامه جوان

فارسیجانی با اشاره به اینکه این مستند در ۷۰ دقیقه تولید خواهد شد درباره شیوه روایت آن توضیح داد: این فیلم به صورت ترکیبی از مصاحبه، گزارش و موشن‌گرافی و روش‌های دیگری است که می‌تواند کار را جذاب‌تر کند، همچنین اگر مشارکت مالی در حد مناسبی به فیلم اضافه شود، سعی داریم که بخش‌هایی از فیلم را بازسازی کنیم. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یک تهیه‌کننده مستند معتقد است که بازسازی به شیوه‌های مختلف در تولیدات جدید مستند دنیا وجود دارد و یکی از راه‌هایی ا‌ست که مخاطب را نسبت به دیدن یک اثر مستند ترغیب کند و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. 
پرویز فارسیجانی مستندساز که این روز‌ها به تهیه‌کنندگی یک اثر سینمایی و یک سریال هشت قسمته، با موضوع زندگی شهید مطهری مشغول است که کارگردانی آن‌ها را محمدرضا کریمی‌راد برعهده دارد، درباره اثر سینمایی خود گفت: این اثر سینمایی با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درحال تولید است و درحال حاضر در مرحله پژوهش میدانی و نظری قرار داریم که با همکاری کتابخانه شهید مطهری، نهادها، مراکز مرتبط و افراد دارای اسناد و مدارک، کتاب‌های منتشر شده و آرشیو‌های صوتی و تصویری مربوط به این شهید در حال انجام است. همچنین با خیلی از افراد گفتگو انجام داده‌ایم و امیدوارم که به زودی بتوانیم کار را به پایان برسانیم. 
او در پاسخ به این پرسش که این فیلم را برای حضور در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آماده می‌کند، بیان کرد: همه چیز به حمایت مادی مرکز گسترش بستگی دارد چراکه باتوجه به هزینه‌های موجود نمی‌توان با بودجه اندک، یک کار بلند سینمایی را درباره چنین شخصیت بزرگی که نیازمند پژوهش در شهرستان‌های مختلف است، به پایان رساند. قرار بود که مرکز برای ساخت این مستند مشارکتی با نهاد‌هایی داشته باشد تا کار تقویت شود که اگر اتفاق افتاد، سعی داریم آن را برای جشنواره هجدهم «سینماحقیقت» آماده کنیم درغیر این صورت باید منتظر ماند. 
فارسیجانی با اشاره به اینکه این مستند در ۷۰ دقیقه تولید خواهد شد درباره شیوه روایت آن توضیح داد: این فیلم به صورت ترکیبی از مصاحبه، گزارش و موشن‌گرافی و روش‌های دیگری است که می‌تواند کار را جذاب‌تر کند، همچنین اگر مشارکت مالی در حد مناسبی به فیلم اضافه شود، سعی داریم که بخش‌هایی از فیلم را بازسازی کنیم. 
تهیه‌کننده «گستره شریعت» درباره توجه مستندسازان به بازسازی در سال‌های اخیر، عنوان کرد: بازسازی به شیوه‌های مختلف در تولیدات جدید مستند دنیا وجود دارد و یکی از راه‌هایی ا‌ست که مخاطب را نسبت به دیدن یک اثر مستند ترغیب کند و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. همچنین آرشیو و منابع دیگر ممکن است گوشه‌هایی از زندگی شخصیت مورد نظر را نشان ندهد یا اصلا وجود نداشته باشد پس ما برای به تصویر کشیدن آن مجبور به بازسازی می‌شویم. از طرف دیگر ممکن است موضوع آنقدر حساس باشد که برای تاثیرگذاری بر ذهن و جان مخاطب از ابزار بازسازی استفاده کنیم. ابزار‌های جدید هوش مصنوعی نیز این روز‌ها در سینما رواج یافته‌اند که می‌توانند قاب را دیدنی‌تر و جذاب‌تر کنند. 
این مستندساز درباره عقیده برخی نسبت به خدشه وارد کردن بازسازی به فیلم مستند، اظهار کرد: باید دید تعریف ما از مستند چیست؛ اگر ما مستند را انعکاس واقعیت‌های موضوع، ابعاد شخصیت و نمایش حقیقت بدانیم، ابزار‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در ساخت مستند باید این اهداف را محقق سازند یعنی آیتم‌هایی استفاده کنیم که مخاطب احساس کند موضوع را به خوبی متوجه شده است، همچنین بسته به نوع ساختار و مستند، می‌توان از روش‌های متعددی برای ساخت آن استفاده کرد، نوع مستند می‌تواند در راستای تولید اثر و اثرگذاری بر جان و ذهن مخاطب مؤثر باشد. 
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سریال در حال تولید خود درباره شهید مطهری گفت: این سریال با همکاری سیما فیلم تولید می‌شود که نسبت به فیلم، جزئیات بیشتری دارد و هشت قسمت مجال خوبی ا‌ست که از تولد تا درگذشت استاد را با روش‌هایی که تکراری و شبیه به آثار پیشین با همین موضوع نیستند، به تصویر بکشیم. ما می‌خواهیم با روش نو، مخاطب، به خصوص نسل جدید، را بدون شعار و کلیشه نسبت به شخصیت استاد مطهری آشنا کنیم و جذابیت این مرد بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی را به تصویر بکشیم تا چرایی برجستگی این شخصیت نسبت به دیگر شخصیت‌های انقلاب روشن شود. 
تهیه‌کننده «حدیث اندیشه» ادامه داد: هر کدام از قسمت‌های این سریال بازسازی، گزارش و مصاحبه دارد همچنین ممکن است با شخصیت‌های خارجی که درباره شهید مطهری نظری دارند، به صورت حضوری یا مجازی ارتباط برقرار کنیم که به توانایی مالی‌مان بستگی دارد. در این سریال سعی می‌کنیم یک بازخوانی مجدد از شهید مطهری داشته باشیم.

نظر شما