شناسهٔ خبر: 67235634 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تعامل گروه‌هاي سرود در «مهموني غدير»

روزنامه جوان

حضور گروه‌هاي سرود در «مهموني ده كيلومتري غدير» مي‌تواند آغازگر جرياني تازه  براي تعامل و همدلي اهالي سرود با يكديگر باشد تا در يك مسير معين با كارهاي هم آشنا شوند  و به نقاط ضعف و قوت خود پي ببرند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین:  عيد غدير به اعتقاد شيعه مهم‌ترين روز در تاريخ بشريت است و طي سال‌هاي اخير اين روز بزرگ در ايران باشكوه‌تر از سال پيش در قالب جشني با عنوان مهموني غدير برگزار مي‌شود كه يكي از جلوه‌هاي مهم اين مراسم حضور گروه‌هاي هنري است و سرود در نقطه كانوني آن قرار دارد. 
مهموني غدير امسال هم در روز عيد سعيد غدير در شهرهاي مختلف كشور برگزار مي‌شود. جشني كه چند سالي است جدي‌تر از سال پيش برپا مي‌شود و شاخصه اصلي آن نيز مردمي بودن آن است. در مراسمي كه در شهرهاي مختلف با عنوان مهموني غدير برگزار مي‌شود گروه‌هاي سرود پيشتاز هستند. 
سرپرست گروه سرود «عشاق المهدي» كه از شهر قزوين در پروژه «مهموني ۱۰ كيلومتري غدير» حضور دارد در اين‌باره به ارائه نظراتش درباره اين رويداد آييني پايتخت پرداخته است. 
اميد عسگري درباره جزئيات اجراي اين مجموعه موسيقايي در پروژه «مهموني ۱۰كيلومتري غدير» مي‌گويد: براساس برنامه ريزي‌هاي انجام گرفته، روز پنجم تير ماه و هم زمان با برگزاري پروژه بزرگ «مهموني ۱۰كيلومتري غدير» از قزوين به تهران مي‌آييم تا قطعاتي را در طول مسير برپايي مراسم پيش روي شهروندان اجرا كنيم. 

  3 سرود براي مهموني 10 كيلومتري 
به گفته وي گروه سرود «عشاق المهدي» حدود سه سرود را براي اين مراسم در نظرگرفته كه محتواي قطعات نيز براساس مناسبت عيدسعيد غديرخم، ايران و انتخابات رياست جمهوري است. فرآيندي كه با توجه به محتوايي كه براي اين اجراها در نظر گرفتيم مي‌تواند براي شهروندان جالب توجه باشد. 
سرپرست گروه سرود «عشاق المهدي» درباره پيشينه اين گروه موسيقايي توضيح داد: خدا را هزار بار شكر مي‌كنيم كه از جمله مجموعه‌هاي هنري هستيم كه همواره در برنامه‌هاي اصلي حرم مطهر امام رضا (ع) شركت مي‌كنيم و به نوعي توانسته ايم جزو اجراهاي اصلي حرم رضوي در مناسبت‌هايي چون سال تحويل، ولادت و شهادت حضرت رضا (ع) و ديگر رويدادها و آئين‌هاي اين حرم شريف باشيم. فرآيندي كه بركت آن را به وضوح احساس مي‌كنيم و اميدوارم اين سعادت همواره در كنار گروهي باشد كه از قزوين در مشهد حضور پيدا مي‌كند. البته ما سعادت برگزاري برنامه در حرم حضرت سيد الشهدا (ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع) را هم داريم كه همه اينها سند افتخاري براي گروه ما محسوب مي‌شود. 

  تعامل گروه‌هاي سرود با يكديگر 
عسگري درباره رويداد «مهموني ۱۰ كيلومتري غدير» هم گفت: «مهموني ۱۰ كيلومتري غدير» از جمله رويدادهايي است كه ما سال گذشته سعادت حضور در آن را نداشتيم اما امسال فرصتي پيش آمد تا بتوانيم همراه با ديگر گروه‌هاي سرود ويژه برنامه‌هايي را در مسير اين رويداد برگزار كنيم. مسيري كه مي‌تواند آغازگر جرياني تازه براي تعامل و هم دلي اهالي سرود با يكديگر باشد تا در يك مسير معين با كارهاي هم آشنا شوند و به نقاط ضعف و قوت خود هم پي ببرند. مسيري كه به بركت نام حضرت علي(ع) مي‌تواند براي بنده و گروه اجرايي دربرگيرنده تجربه جديدي باشد. 

  كمك به معرفي بهتر سرود در جامعه 
وي عنوان كرد: بي‌شك برگزاري اين رويداد مي‌تواند به عنوان يكي از جلوه‌هاي متفاوت عرض ارادت به حضرت علي (ع) باشد. فرآيندي كه قطعاً هر سال با برنامه‌ريزي و تجربه بيشتر، بهتر از دوره قبلي خودش برگزار مي‌شود و به نظر مي‌آيد، مي‌تواند دربرگيرنده ويژگي‌هايی باشد كه در حوزه فعاليتي ما باعث بيشتر ديده شدن گروه‌هاي سرود مي‌شود. فرآيندي كه مي‌تواند در طول سال نيز به عناوين مختلف پيش روي شهروندان قرار گيرد تا بهتر با تأثيرات سرود آشنا شوند.
 
   اجراي ۱۵۰ گروه سرود مختلف در ۵۰ صحنه
اما در مهموني ده كيلومتري غدير در تهران گروه‌هاي سرود مختلفي حضور خواهند داشت. مدير بخش سرود مركز هنري رسانه‌اي نهضت جزئيات اجراي ۱۵۰ گروه سرود مختلف در ۵۰صحنه اجراي رويداد «مهموني ۱۰كيلومتري غدير» را تشريح كرده است. 
حسين صيامي با اشاره به جزئيات حضور گروه‌هاي سرود در رويداد بزرگ «مهموني ۱۰كيلومتري غدير» به مهر مي‌گويد: براساس برنامه ريزي‌هاي انجام گرفته بيش از ۱۵۰ گروه سرود فعال در تهران ساماندهي شده‌اند كه قرار است در همراهي با پروژه ملي «ايران سرود» ويژه برنامه‌هاي مختلفي را در پنجاه صحنه تدارك ديده در مسير رويداد «مهموني ۱۰ كيلومتري غدير» اجرا كنند. 
به گفته وي محوريت موضوعي اجراهاي زنده گروه‌هاي سرود «مهموني ۱۰ كيلومتري غدير» روي نكات بسيار ويژه‌اي برنامه‌ريزي شده كه تصور مي‌كنم مي‌تواند شور و حال بسيار پرهيجان و انرژي را به شركت كنندگان اين رويداد عظيم منتقل كند. در اين راستا موضوع عيد سعيد غدير خم و كرامات ويژه حضرت علي (ع)، موضوعات مربوط به مباني ظهور حضرت وليعصر (عج) و موضوع ايران اسلامي با محوريت‌هاي ملي - ميهني و همچنين مسئله انتخابات از مهم‌ترين نكاتي است كه در اجراهاي گروه سرود مورد توجه قرار گرفته است. 

  توجه به خلاقيت و تنوع اجراهاي سرود
مديربخش سرود مركز هنري رسانه‌اي نهضت گفت: يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه روي اجراهاي گروه‌هاي سرود رويداد «مهموني ۱۰كيلومتري غدير» تمركز شده توجه به موضوع خلاقيت و تنوع اجراهاي سرودي است كه با محوريت گروه سني نوجوان پيش روي شهروندان عزيز تهراني قرار مي‌گيرد. در اين راستا قرار است ميزباني در موكب‌ها نيز با محوريت حضور نوجواناني باشد كه با محوريت اصلي عيد سعيد غدير به اجراي برنامه‌هاي فرهنگي مي‌پردازند. 
صيامي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود عنوان كرد: همزمان با اجراي ۱۵۰ گروه سرود در ۵۰ صحنه تعبيه شده مسير برگزاري مهماني ۱۰ كيلومتري غدير، ما در قالب ويژه برنامه تلويزيوني «ايران سرود» چهارساعت پخش زنده داريم كه مي‌تواند دربرگيرنده نكات جالب توجهي باشد. توضيح اينكه برنامه «ايران سرود» از جمله ويژه برنامه‌هاي تلويزيوني رسانه ملي است كه عوامل برنامه در آن به سراغ گروه‌هاي سرود در شهرهاي مختلف مي‌روند و ضمن معرفي فرهنگ هر شهر به معرفي گروه‌هاي فعال در حوزه سرود مي‌پردازند.

نظر شما