شناسهٔ خبر: 67235391 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کرایه تاکسی‌های برقی با جیب شهروند همخوانی ندارد

ضرورت ارزان‌سازی تاکسی‌های برقی

روزنامه جوان

طبق مصوبه شورای شهر تهران، با توجه به اینکه تاکسی‌های برقی، خودروی لوکس به شمار می‌آیند، رانندگان تاکسی می‌توانند تا سقف ۸۰‌درصد افزایش نرخ داشته‌باشند، اما برای رفاه حال شهروندان، اعلام کرده‌ایم رانندگان این دسته از خودرو‌ها می‌توانند تا سقف ۵۰‌نسبت به نرخ عادی کرایه یک مسیر، افزایش کرایه داشته باشند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: قرار بود با ورود تاکسی‌های برقی به پایتخت، بخشی از معضل کمبود و فرسودگی تاکسی‌ها جبران شود و همچنین منجر به آلودگی هوا کاهش یابد و محیط‌زیست هم حفظ شود، اما سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرده نرخ کرایه تاکسی‌های برقی در تهران ۵۰ درصد گران‌تر از تاکسی‌های معمولی یا همان بنزینی تعیین شده‌است. به عبارت دیگر، برای سوار شدن به تاکسی برقی، مسافران باید ۵۰ درصد هزینه بیشتری را نسبت به تاکسی‌های بنزینی پرداخت کنند! با این اوصاف آیا مسافران حاضر به استفاده از این تاکسی‌های برقی خواهند شد یا تنها قشری خاص که توان پرداخت کرایه‌های گران‌قیمت را دارند، از آن‌ها استفاده می‌کنند؟

زمان زیادی از افزایش کرایه‌های تاکسی در سال جدید نگذشته که شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: «طبق مصوبه شورای شهر تهران، با توجه به اینکه تاکسی‌های برقی، خودروی لوکس به شمار می‌آیند، رانندگان تاکسی می‌توانند تا سقف ۸۰‌درصد افزایش نرخ داشته‌باشند، اما برای رفاه حال شهروندان، اعلام کرده‌ایم رانندگان این دسته از خودرو‌ها می‌توانند تا سقف ۵۰‌نسبت به نرخ عادی کرایه یک مسیر، افزایش کرایه داشته باشند.»، اما این چطور رفاهی است که همه مسافران نمی‌توانند از آن استفاده کنند، مسافرانی که در برخی از روزها، برای اینکه خرجشان با دخلشان بخواند ناچارند با اتوبوس و مترو به این طرف و آن طرف بروند، حال چطور می‌توانند از عهده کرایه تاکسی برقی بربیایند. 
 این تاکسی برای از ما بهتران است
خانم رضایی درباره تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های برقی به «جوان» می‌گوید: «کرایه‌های تاکسی امسال ۴۵ درصد گران شد، حالا می‌گویند کرایه تاکسی‌های برقی ۵۰ درصد بیشتر گران شود، مگر درآمد یک کارگر یا کارمند چقدر است که از عهده پرداخت کرایه تاکسی بربیاید؟ بدون شک استفاده از تاکسی‌های برقی برای از ما بهتران است!» 
او ادامه می‌دهد: «با انواع و اقسام اقساط بانکی طرف هستیم، اجاره خانه می‌دهیم و باید هزینه خورد و خوراک و پوشاک هم تأمین کنیم، برای همین درتلاشیم تا کرایه‌های رفت و آمدمان را به حداقل برسانیم، در چنین شرایطی مسئولان تصمیم گرفته‌اند «تاکسی لوکس» به خیابان‌های شهر بیاورند و اجازه دریافت کرایه گران‌تر را هم به آن‌ها بدهند! به نظر من وجود این تاکسی‌های لوکس فقط باعث می‌شود که من و امثال من حسرت بخوریم.».
اما آقای حاجی‌پور که یکی دیگر از پایتخت‌نشینان است در این رابطه به «جوان» می‌گوید: «کسی در این گرما علاقه‌ای به سوار شدن اتوبوس‌های بدون کولر ندارد، بنابراین عمده مسافرانی که از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند می‌خواهند دخل و خرجشان را به یک تعادلی برسانند. بدون شک تلاش برای توسعه حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس برقی و همچنین مترو شرایط بهتری را برای آن‌ها رقم می‌زند، نه اینکه آن‌ها برای رسیدن اتوبوس به ایستگاه، ۴۵ دقیقه منتظر بمانند.» او ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم با این نرخی که برای تاکسی‌های برقی تعیین شده، مسئولان تنها می‌خواستند تعدادی از این خودرو‌ها را وارد شهر کنند تا به ظاهر بگویند مشکلات حمل و نقل عمومی در شهر برایشان مهم است و به دنبال حل آن هستند، وگرنه واضح است که این راه‌حل نیست.»
برخی دیگر از شهروندان هم معتقدند که باید روی عملکرد تاکسی‌های برقی نظارت کافی وجود داشته باشد، چراکه تا پیش از این، تعداد زیادی از تاکسی‌های بنزینی در ساعات پیک تردد و همچنین با وجود بارش برف و باران، مسافران را سوار نمی‌کردند و تنها حاضر به سفر دربستی می‌شدند، آن‌ها می‌گویند تاکسی‌های برقی که لوکس محسوب می‌شوند، معلوم نیست در شرایط نامناسب جوی چگونه با مسافر برخورد کنند. 
 حفظ محیط‌زیست با تاکسی برقی گران؟
تاکسیرانی مسئولیت‌های مختلفی دارد، مسئولیت‌هایی که شامل؛ تأمین و نظارت بر تاکسی‌ها، تعیین نرخ کرایه، تنظیم مقررات و قوانین مرتبط با حمل و نقل عمومی و تضمین ایمنی و راحتی مسافران می‌شود. به همین دلیل شهروندان هر مشکلی را که در زمینه‌ها مشاهده کنند، آن را به حساب عملکرد نامناسب سازمان تاکسیرانی می‌گذارند، چراکه این سازمان باید خدمات بهینه‌ای را برای همه مسافران تأمین کند، اما چقدر در این زمینه موفق بوده‌است؟
طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، به زودی حدود ۱۰۰ هزار تاکسی برقی وارد خیابان‌های تهران خواهد شد. همچنین در شهرداری تهران قرارداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی بسته شده و قرار است ۱۰ هزار دستگاه ون و ۲هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز به این عدد اضافه شود. این تغییرات به منظور کاهش آلودگی هوا و بهبود حمل و نقل عمومی در پایتخت انجام می‌شود، اما اگر قرار باشد این خدمات تنها در اختیار عده‌ای خاص که از توان مالی خوبی برخوردار هستند، قرار گیرد، آیا می‌توان به کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست از این طریق امیدوار بود؟ این سؤالی است که مسئولان تصمیم‌گیرنده در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها و همچنین سایر وسایل حمل و نقل عمومی برقی باید آن را مورد بررسی قرار و بدان پاسخ دهند.

نظر شما