شناسهٔ خبر: 67235382 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گزارش «جوان» درباره نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران

حرکت ناوگان اتوبوسرانی تهران از ایستگاه فرسودگی

روزنامه جوان

در این میان، اما حمایت از خودروسازان داخلی نیز با وجود قیمت‌های بالاتر نسبت به نمونه خارجی و تحویل دیرهنگام اتوبوس‌ها متوقف نشد و با انعقاد قرارداد در سه سال اخیر و توزیع قطره‌چکانی، بخش اندکی از نیاز‌ها جبران شد و شهروندان در خطوط با اتوبوس‌های جدید روبه‌رو شدند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: قرار است ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت نونوار شود. تاکسی‌های برقی از یک‌طرف، اتوبوس‌های چینی از طرف دیگر. کم‌کم قرارداد با چین وارد مراحل اجرایی می‌شود. اتوبوس‌های داخلی هم سلانه سلانه می‌رسند. «جوان» در این رابطه گزارشی تهیه کرده است. 

نزدیک به هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس که بخشی از آن نیز فرسوده بودند، از قبل برای شهر تهران به یادگار مانده و کوتاهی‌ها در دوره اخیر، ضرورت جبران را برای مدیران شهری دو چندان کرده‌است. از ابتدای این دوره تلاش‌ها برای همکاری با خودروسازان داخلی آغاز شد، اما به دلیل اینکه کارخانه‌های داخلی ۱۰ سال تعطیل بودند و سفارشی نداشتند، به زمان نیاز بود تا با حمایت دولت، چرخ خودروسازان داخلی دوباره بچرخد. 
با توجه به زمان‌بر بودن تأمین اتوبوس‌های جدید از مسیر خودروسازان داخلی و ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده، در ابتدا مقرر شد که بخشی از منابع مالی شهرداری، به بازسازی اتوبوس‌های موجود اختصاص یابد و در همین راستا بر اساس گزارش‌های موجود از سال ۱۴۰۱ تاکنون در مجموع ۴۵۴ دستگاه اتوبوس فرسوده بازسازی و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ قرارداد بازسازی ۵۳۳ دستگاه اتوبوس فرسوده بخش عمومی منعقد شد که تاکنون نیز ۲۵۷ دستگاه اتوبوس بخش عمومی در کنار ۱۹۵ دستگاه از ناوگان فرسوده بخش خصوصی بازسازی شده‌است. 
با اختصاص ۴۵ درصد از بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران به توسعه حمل و نقل عمومی و اولویت‌بخشی مدیریت شهری به رفع کمبود‌های ناشی از غفلت سال‌های اخیر، رایزنی‌ها با شرکت‌های تولیدکننده داخلی جدی‌تر از پیش دنبال شد و هر یک از خودروسازان وعده تأمین تعدادی اتوبوس را مطرح کردند که با توجه به فعال نبودن خطوط تولید این واحد‌ها در سال‌های اخیر، تأمین به موقع و البته جبران کننده بخشی از نیاز‌های ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، مدیران شهری را بر آن داشت تا علاوه بر حمایت از تولید داخلی، واردات اتوبوس را نیز در دستور کار قرار دهند تا شهروندان مدت زمان کمتری را منتظر اتوبوس‌های نو باشند. 

 عزم دولت و شهرداری برای واردات مورد نیاز اتوبوس
مدیران شهری در طول دو سال اخیر بار‌ها بر تعامل دولت و شهرداری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تأکید کردند و این تعامل را نقطه امیدی برای تحقق وعده‌ها دانستند؛ به طوری که در همکاری بین وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و شهرداری تهران، رایزنی‌ها برای واردات اتوبوس در کنار دیگر وسایل حمل و نقل عمومی پایتخت، به طور جدی دنبال شد و در همین راستا مدیران شهری سال گذشته با سفر به چین، به بررسی وضعیت تولید، قیمت، کیفیت و زمان تحویل اتوبوس‌های تولیدی در این کشور پرداختند تا مرهمی موقت بر زخم کهنه و چند ساله ناوگان اتوبوسرانی تهران بزرگ بگذارند. 
در این میان، اما حمایت از خودروسازان داخلی نیز با وجود قیمت‌های بالاتر نسبت به نمونه خارجی و تحویل دیرهنگام اتوبوس‌ها متوقف نشد و با انعقاد قرارداد در سه سال اخیر و توزیع قطره‌چکانی، بخش اندکی از نیاز‌ها جبران شد و شهروندان در خطوط با اتوبوس‌های جدید روبه‌رو شدند. 

 اتوبوس‌های داخلی در راه شهر تهران 
در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از محل قرارداد با ایران‌خودرو دیزل ۱۷۰ دستگاه اتوبوس تحویل شد. در سال ۱۴۰۱ از محل قرارداد‌های وزارت کشور با خودروسازان داخلی ۱۷۴ دستگاه اتوبوس تک‌کابین، ۶۲ دستگاه مینی‌بوس از محل قرارداد مستقیم شهرداری با شرکت بهمن‌دیزل و ۲۰ دستگاه ون ویژه معلولین و جانبازان تحویل گرفته شد و قرارداد خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین با شرکت عقاب‌افشان منعقد و در سال ۱۴۰۲ تحویل شد. 
از سویی دیگر سهم شهرداری تهران برای خرید ۴۶۶ دستگاه اتوبوس دیگر از محل قرارداد‌های وزارت کشور با خودروسازان داخلی نیز پرداخت شد که در سال ۱۴۰۲، ۹۷ دستگاه اتوبوس از محل قرارداد‌های وزارت کشور با خودروسازان داخلی تحویل گرفته شد. 
همچنین با وجود این اینکه مخالفان واردات اتوبوس به بهانه حمایت از تولید داخلی از شهرداری تهران بابت این اقدام انتقاد می‌کردند، در همین حین شهرداری پایتخت در سال ۱۴۰۲ قرارداد خرید ۲ هزار و ۵۴۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس شامل هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین دیزلی، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس دیزلی و ۴۰ دستگاه ون ویژه معلولین و جانبازان با شرکت‌های داخلی را منعقد کرد که از این تعداد ۲۹۰ دستگاه اتوبوس، ۲۰ دستگاه مینی‌بوس و ۱۰ دستگاه ون ویژه معلولین و جانبازان تاکنون تحویل گرفته شده‌است. 
هر چند تعداد اتوبوس‌های وارد شده به ناوگان با نیاز پایتخت فاصله دارد، اما با توجه به ظرفیت تولید داخلی و پیگیری‌های مدیریت شهری پایتخت، تلاش شد تا روند تدریجی تأمین اتوبوس متوقف نشود و اندکی از معطلی و نارضایتی شهروندان در ایستگاه‌ها کاسته شود. 

 برنامه‌ریزی‌ها برای به کارگیری بیشتر وسایل حمل‌ونقل عمومی 
به گفته مدیران شهری در دوره ششم مدیریت شهری تهران با احتساب بازسازی و نوسازی ناوگان، تعداد هزار و ۸۷۶ دستگاه اتوبوس به ۳ هزار و ۴۰ دستگاه رسیده و این در حالی است که تعداد کل اتوبوس‌های تحویلی به ناوگان پایتخت در دوره قبلی از ۱۳۰ دستگاه عبور نکرده‌بود. 
با وجود بحث‌های بسیاری مطرح در موضوع واردات به بهانه ابهام در قرارداد با چین، شهرداری مسیر خود را ادامه داد و در کنار انعقاد قرارداد تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی، قرارداد تأمین ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز با چینی‌ها منعقد شد. 
در جریان سفر اول مسئولان شهری تهران به چین در مهرماه سال گذشته برای شرکت در اجلاس راه جهانی ابریشم و نهایی کردن قرارداد تأمین ۷۹۱ واگن مترو پس از هفت سال، آن‌ها از واحد‌های تولیدی این کشور بازدید کردند و مدتی بعد نیز تیمی از شهرداری برای ادامه بررسی‌ها به چین سفر کردند و در نهایت مقامات مسئول شهردار بهمن ماه مجدداً عازم چین شدند تا آنطور که گفته شد از میان شرکت‌های تولید‌کننده، به‌صرفه‌ترین و در عین حال با کیفیت‌ترین اتوبوس‌ها، متناسب با قیمت انتخاب شود و در روز‌های واپسین سال گذشته با مصوبه شورای شهر مقرر شد که هر چه سریع‌تر پیش‌پرداخت تأمین اتوبوس‌ها انجام شود تا روند تأمین آن‌ها بیش از این به تأخیر نیفتد. 

 مشکلات ایجاد شده در راه نوسازی خودرو‌های عمومی تهران
در سال جدید همچنان مخالفت‌ها با قرارداد‌های واردات خودرو‌های عمومی تهران ادامه یافت و عده‌ای کمبود زیرساخت‌های برقی‌سازی و لزوم محدود نکردن بسته حمل و نقلی به وسایل نقلیه برقی را بهانه‌ای برای مخالفت اعلام کردند و عده‌ای دیگر نیز با اصرار بر علنی کردن قرارداد با چین در عین محرمانگی، سنگ دیگری را بر مسیر برقی‌سازی حمل و نقل عمومی پایتخت می‌انداختند. 
با توجه به اینکه شورای شهر تهران در دو سال اخیر اهتمام خود را بر اختصاص بخش عمده‌ای از بودجه به توسعه حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک قرار داد، نظارت بر عملیاتی کردن بودجه را نیز برای تحقق هر چه سریع‌تر آن دنبال کرد و با تأکید رئیس شورای شهر تهران، شهرداری مکلف به ارائه ماهانه گزارش اقدامات در حوزه حمل و نقل شد و گزارش‌های ارائه شده در شورا، فرصتی را فراهم کرد تا امید به تحقق تدریجی وعده‌ها افزایش یابد؛ هر چند برخی به درستی مدعی بودند که باید اقدامات انجام شده در سطح شهر و برای شهروندان ملموس باشد. 

 آخرین اقدامات انجام شده برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران
بر اساس آخرین گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که در دویست و چهل و سومین جلسه شورا ارائه شد، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون تعداد ۷۰ دستگاه از سوی شرکت عقاب افشان و ۴۴ دستگاه از سوی شرکت اسنا تحویل داده شده و در کنار تحویل تدریجی اتوبوس‌های تولید داخل، خبر از ورود اولین اتوبوس‌ها از محل قرارداد با چین به کشور در تابستان امسال داده شد. 
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گروهی از مدیران شهری در روز‌های پیش رو عازم چین هستند تا یکصد دستگاه اتوبوس برقی را تحویل بگیرند و گام اول برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت از محل واردات برداشته شود. 
با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های برقی‌سازی در پایتخت، تاکنون خرید و نصب ۷۹ عدد شارژر وسایل برقی در ۱۷ محل منتخب در سال ۱۴۰۲ صورت گرفته و با توجه به برنامه‌ریزی برای ورود ناوگان برقی به سامانه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی، قرارداد نصب ۹۵۰ دستگاه شارژر با اولویت پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی، منعقد و برنامه‌ریزی جهت افزایش آن به بیش از ۵ هزار شارژر در دستور کار قرار گرفته و به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خدمات پس از فروش وسایل نقلیه برقی نیز در قرارداد با ایران خودرو دیزل تعیین‌تکلیف شده است. 
از سویی دیگر از محل عقد ۱۶ قرارداد برای بازسازی ۵۳۳ دستگاه اتوبوس، ۲۸ دستگاه در ماه‌های اخیر به خطوط بازگشته‌اند و با احتساب خرید اتوبوس‌های جدید و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده تا خردادماه امسال ۳ هزار و ۹۱ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال شده‌اند و با ادامه روند تدریجی تحویل اتوبوس‌ها، این امیدواری ایجاد شده که پایتخت به روز‌های طلایی ناوگان اتوبوسرانی خود نزدیک می‌شود.

نظر شما