شناسهٔ خبر: 67234625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

اولین مناظره/ مسعود پزشکیان:

نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد که فردا چه بلایی سرش می‌آید

در ادامه سخنان مسعود پزشکیان در اولین مناظره انتخاباتی می‌آید.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، در نخستین مناظره انتخاباتی شش نامزد موجود یعنی حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه اقتصادی به‌ویژه کنترل تورم می‌پردازند که در ادامه سخنان مسعود پزشکیان را می‌خوانید.

***

او در نوبت نخست سخنان خود گفت:

- برای هر اقدام اول یک مشکل اساسی داریم؛, اگر نتوانیم مشارکت همه گروه ها را همراه کنیم هر چقدر هم برنامه درست بنویسیم مثل برنامه های قبل معطل می ماند و اتفاقی نمی ماند. لازمه اقتصاد خوب دوری از اختلاف و مشارکت همه و استفاده از کارشناسان از سلایق مختلف است.

- برخی کارشناسان اسمشان کارشناس است ولی واقعا کارشناس نیستند.

- قانون برنامه که در مجلس نوشته شد، آنچه دولت آورد تغییر کرد. 

- دولتی که در آینده می‌آید باید روی برنامه جدید برنامه‌ریزی کند. از نظر علمی غیرممکن است.

- دولت همراه کارشناسان باید برنامه درستی را تنظیم کند و مجددا اهداف را بازنگری کند.

- علاوه بر انسجام داخلی، امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهایمان با دولتهایی که در منطقه هستند و دولتهای دنیا، بتوانیم به 8 درصد برسیم. برای رشد 8 درصدی سالانه 200 میلیارد دلار پول می خواهیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و چگونگی این از ملزومات این رشد هشت درصدی است.

- در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید میدان دهیم در تصمیم سازی و فعالیت ها دستشان باز باشد.

- نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد از این که فردا چه بلایی میخواهد سرش بیاید و چه مشکلاتی پیش پایش می افتد.

- امنیت سرمایه گذاری باید تامین شود.

 

پزشکیان در دور دوم پاسخ به سوالات:

- سیر تاریخ، تجربه جهانی، آدمی را که تقوا داشته باشد راه را برایش مشخص می‌کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی رشد نداشته است.

- ما باید صادرات و سرمایه ‌گذاری خارجی داشته باشیم.

- ما الان گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. در نفت کلی ضرر می‌کنیم. کی باید جواب دهد که چرا اینقدر مفت دارایمان را می‌فروشیم؟ کی باید جواب دهد چرا باید گران بخریم؟

- ماشین‌های دست دوم شده افتخار که از آنجا بخریم! این برازنده جامعه ایرانی است که ماشین دست دوم بخریم؟ تازه دولت دلار ندارد بدهد!

- تحریم فاجعه است؛ دور می‌زنیم ولی در این مسیر غلط که درایم میریم کلی بخور بخور هست. نفر ۱۵ از آخر در آمار فساد هستیم. اینهمه بخور بخور از کجا می‌آید؟

- چین قرار بود سرمایه‌گذاری کند گفتند تا FATF را حل نکنید سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. امکان نداره بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم یا شریک تجاری درست حسابی داشته باشیم.

- وضعیت اقتصادی را از اول تا الان، چهل سال است می‌گوییم درستش می‌کنیم. روزبروز پولمان و قدرت خریدمان بدتر می‌شود! وقتی پول چاپ می‌کنیم پولمان بی‌ارزش می‌شود.

- ما الان نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و داریم ذخایر را از دست می‌دهیم. به جای ۴۰ درصد بهره‌وری در نفت ۱۲-۱۳ داریم و بقیه را مفت داریم از دست می‌دهیم. این را چه کسی باید جواب بدهد؟

- تورم ۴۰ درصد و پرداخت‌ها ۲۰ درصد است. باید نگاهمان را عوض کنیم. نخبه‌ها و سرمایه‌ها دارد می‌رود و روز بروز وضعیت با این وعده‌ها بدتر می‌شود. کجا با این تئوری‌های شما کشور را درست کردند که اینجا بتوانیم؟

 

 پزشکیان در پاسخ به سوالات دور سوم:

- اگر تصمیمات ما وضع مردم را بدتر کرد چه کسی پاسخگوست؟ برای این سوال پاسخ‌های مختلفی در دنیا مطرح است.

- پول را بر اساس نتایج کار پرداخت کنیم ولی الان اینطور نیست. به نتیجه کاری نداریم؛ به کسی که وضعیت را بدتر می‌کند فوق‌العاده مدیریت می‌دهیم.

- خصوصی‌سازی یکی دیگر از اصول است. این را هم کسی می‌تواند بکند که توان علمی داشته باشد. وگرنه دوست و هم حزبی و هم جناحی خود را بگذاریم همین می‌شود که ۴۰ ساله افتاده است. دولت‌ها در این روند این مشکل را داشتند.

- از تجربیات بین‌المللی استفاده کنیم. عزیزان بگویند این حرفها که می‌گویند کدام رفرنس علمی هم گفته؟ کدام کشور از این راه رفته است؟ چند درصد کارشناسان ما این حرفها را قبول دارند؟

- آن کسی که با اندیشه دیگران مشورت می‌کند نجات می‌یابد ولی کسی که بگوید فقط من اینکار را می‌کنم هلاک می‌شود.

- در مراجعه به پزشک دنبال پزشک کارشناس می‌گردید نه پزشک هم جناح خودتان.

- شما بهترین روش را طراحی کنید اگر بدهی دست کسی که کارشناس این قصه نیست خرابش می‌کند.

- همه گفتند ما هشت درصد رشد می‌دهیم چرا ندادند؟ آنها که گفتند و نتوانستند باید محاکمه شوند. الان بازنشسته‌ها و معلمان ما نمی‌توانند زندگی کنند. چه کسی باید حل شود؟ با شعارهای ما حل می شود؟ با کار کارشناسی و استفاده از تجربیات دنیا می‌شود. مغزها دارند فرار می‌کنند سرمایه‌ها هم دارند فرار می‌کنند.

 

پزشکیان در پاسخ به سوالات مرحله سوم مناظره:

- در پاسخ به آقای قاضی‌زاده: اول گفتم که انسجام داشته باشیم و اختلافات را بگذاریم کنار. اگر در داخل اختلاف داشته باشیم هرچه از خارج پول بیاوریم مشکلات حل نمی‌شود.

- تصور اینکه عده محدودی عقل کل هستند و بقیه اجنبی و وابسته هستند را باید درست کرد. مردم ایران می‌توانند مشکلات را حل کنند نه یک دسته و جناح!

- من نگفتم مشکل بورس حل نمی‌شود، من گفتم سه روزه حل نمی‌شود. این توقعی که ایجاد می‌کنید می‌گویید سه روزه حل می کنیم امکان ندارد. همه این وعده‌ها در دولت شهید رئیسی وجود داشت ولی حل نشد و تورم هم آمد.

- البته نباید تلاش و زحمات آقای رئیسی را نادیده گرفت. شبانه‌روز تلاش می‌کرد و زحمت می‌کشید و ما قدردان هستیم. اما اینکه چرا حل نشد دلایل علمی دارد. اختلافات داخلی و مسائل بین‌المللی و ... جزو عوامل است.

- عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند. هر دولتی که باشد. یا کسری بودجه‌اش یا پول چاپ کردن در بانک‌ها. تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن بدون اینکه متوجه شوند شب می‌خوابند و صبح می‌بینند قدرت خریدشان از بین رفته است.

- اکثر نگرانی و اعتراضات بازنشسته‌ها و مردم برای این است که نمی‌توانند با تورم زندگیشان را راحت ادامه دهند. شرمسار خانواده‌شان هستند. معلم چرا باید در اسنپ کار کند؟ وقتی آدم این بازنشسته‌ها را می بیند تصورش برای آدم غیرممکن است.

- در بودجه‌ریزی باید بودجه‌ریزی عملیاتی کنیم. دولت باید هزینه‌اش را کنترل کند. کنترل هزینه چطور می‌شود؟ زمانی امکان‌پذیر است که بودجه‌ات را عملیاتی کنی و نظارتت را اصلاح کنی و شفافیت در هزینه‌ها را بتوانی اعمال کنی و از آن طرف در بانک‌هایی که پول چاپ می‌کنند اولین کار دولت باید این باشد که دولت نباید به بانک‌ها دستور چاپ پول بدهد. نباید تعهدات به آنها تحمیل کند.

- اکثر اعمال توقعات دولت در بانکها عامل تورمهاست. باید به بانکها علمی نظارت کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما