شناسهٔ خبر: 67234576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پزشکیان درمناظره:آنها که شعار دادندونتوانستندبایدمحاکمه شوند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه گفتند ما ۸ درصد رشد اقتصادی می‌دهیم پس چرا تا الان موفق نبودند؟ آنها که گفتند و نتوانستند، باید محاکمه شوند. الان بازنشسته‌ها و معلمان ما نمی‌توانند زندگی کنند. چه کسی باید این مشکل را حل کند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،  نخستین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز دوشنبه (28 خرداد) با موضوع اقتصادی برگزار شد.

ساختار این مناظره اینگونه است که ابتدا سوالات کارشناسان اقتصادی مطرح می‌شود و کاندیداها طی فرصت‌های جداگانه به یک یا چند سوال مطرح شده پاسخ می‌دهند. 

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

داود دانش‌جعفری (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

مهدی غضنفری (رئیس صندوق توسعه ملی): هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

طهماسب مظاهری (رئیس کل اسبق بانک مرکزی): برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس  مجمع تشخیص چیست؟

حمیدرضا فولادگر (عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44): چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

سید حمید پورمحمدی (معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه): برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

علی مروی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی): برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید 6-7 ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او 30-40 درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

محمود نجفی عرب (رئیس اتاق بازرگانی تهران): برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و  ... تغییر کرده است.

لازمه تحقق رشد 8درصدی به میدان آمدن تولیدکنندگان است

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالات مطرح شده طی سخنانی ضمن تبریک عید قربان اظهار داشت: آنچه در این کوتاه مدت می‌توان عرض کرد این  است که برای هر اقدامی ما اول یک مشکل اساسی داریم. اگر نتوانیم اجماع داخلی ایجاد کرده و مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هر چه برنامه درست بنویسیم، مثل سایر برنامه‌ها معطل خواهد ماند و هرچقدر هم که قول دهیم، اتفاقی نخواهد افتاد. 

وی افزود: گام اول، حضور همه جناح‌ها و مشارکت به دور از اختلاف و استفاده از همه کارشناسان بدون در نظر گرفتن جناح‌ آنها و صرفاً استفاده از نخبگان و دانشگاهیان نه اینکه از افرادی استفاده کنیم که قطعاً نخواهند توانست ما را به اهداف برنامه‌ها برسانند. 

پزشکیان با بیان اینکه دولتی که در آینده می‌آید، باید روی برنامه جدید برنامه‌ریزی کند، عنوان کرد: دولت همراه کارشناسان باید برنامه درستی را تنظیم کند و مجدداً اهداف را مورد بازنگری قرار دهد.

.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف برنامه، علاوه بر انسجام داخلی، امکان ندارد بدون باز کردن مرزهایمان و ارتباط با دولتهایی که در منطقه هستند و دولتهای دنیا، بتوانیم به رشد 8 درصدی برسیم. برای رشد 8 درصدی، سالانه 200 میلیارد دلار پول می‌خواهیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و چگونگی رسیدن به این هدف از ملزومات این رشد 8 درصدی است.

پزشکیان گفت: در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید به میدان بیاوریم و به آنها میدان بدهیم تا در تصمیم سازی و فعالیت ها دستشان باز باشد. نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد از اینکه فردا  چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید و چه مشکلاتی پیش پایش قرار می‌گیرد.

چهل سال است می‌گوییم اقتصاد را درست می‌کنیم

پزشکیان در بخش دوم صحبت‌های خود طی سخنانی گفت: هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی نتوانسته اقتصاد خود را درست کند. بنابراین ما باید صادرات و سرمایه  گذاری خارجی داشته باشیم.

وی افزود: ما الان گران میخریم و ارزان می‌فروشیم و در فروش نفت کلی ضرر می‌کنیم. چه کسی باید جواب دهد که چرا اینقدر مفت دارایی‌هایمان را می‌فروشیم؟ چه کسی باید جواب دهد چرا باید گران بخریم؟

پزشکیان با اشاره به مصوبه مجلس برای واردات خودروهای دسته دوم عنوان کرد: واردات ماشین‌های دست دوم را افتخار خود می‌دانیم ولی آیا  این برازنده جامعه ایرانی است که ماشین دست دوم بخریم؟ تازه برای واردات این خودروها هم دولت دلار برای تخصیص ندارد.

.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تحریم فاجعه است، گفت: ما می‌گوییم تحریم را دور می زنیم ولی در این مسیر غلط که می‌رویم کلی بخور بخور وجود دارد. ما کشور پانزدهم از آخر در آمار فساد هستیم. سوال این  است که اینهمه بخور بخور از کجا می‌آید؟

وی افزود:‌ قرار بود چین  در ایران سرمایه  گذاری کند ولی آنها گفتند تا FATF را حل نکنید سرمایه  گذاری نمی‌کنیم. امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه گذاری جذب کنیم یا شریک تجاری درست حسابی داشته باشیم.

 پزشکیان با بیان اینکه  چهل سال است می‌گوییم اقتصاد را درست می‌کنیم اما روز به روز پولمان و قدرت خریدمان بدتر می‌شود، عنوان کرد: ما الان نمیتوانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و در حال از دست دادن ذخایر کشورمان هستیم. به طوری که به جای 40 درصد بهره وری در نفت 12-13 درصد بهره وری داریم و بقیه را مفت از دست می‌دهیم. خب این را چه کسی باید جواب بدهد؟

***

در بخش دوم اولین مناظره، کارشناسان اقتصادی به طرح سوالاتی درباره مردمی سازی اقتصاد پرداختند.

متن این سوالات به شرح زیر است:

محمدجواد ایروانی: برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه های مشخصی دارید؟

محمد خوشچهره: رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد چیست؟

فولادگر: سیاستهای اصل 44 برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد.  چه اتفاقاتی افتاد که سیاستها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری هایی رفتیم آنهم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

سیدحمید پورمحمدی: تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

محمدرضا باهنر: خصولتیها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه ای دارید؟

دانش جعفری: نقش شبه دولتی ها پررنگ است و واگذاریها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتیها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده  کنید، نقش شبه دولتیها را در واگذاری ها چطور می بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

آنها که نتوانستند رشد اقتصادی را محقق کنند، باید محاکمه شوند

پزشکیان در بخش سوم سخنانش این مناظره در پاسخ به سوالات کارشناسان درباره برنامه‌اش برای مردمی سازی اقتصاد و در ادامه اظهارات  قالیباف درباره مدیریت کارآمد، گفت: اگر مدیریت اصلاح شود می‌توان از یک سری از مسائل هزینه‌ای پیشگیری کرد. اصلاحاتی که توسط صندوق بین‌المللی پول توصیه شد و  در 40 کشور مورد اجرا قرار گرفت،  3 اصل و 5 استراتژی بود. اگر ما این دستورالعمل را در کشور عملیاتی کنیم، قادر خواهیم بود تا  یک سری از مشکلات داخل را حل کنیم.

وی افزود: 3 اصل از جمله 1. چه کسی مسئول است؟ 2.چطور باید  عمل کرد؟ و 3. چطور باید پاسخگو بود؟ اگر ما تصمیم گرفتیم و خراب کردیم چه کسی هست که پاسخگو است. همچنین 5 استراتژی هم شامل این است که اول: عملکرد این انسان‌ها چگونه است. ما خیلی از جاها آدم‌هایی را آورده‌ایم که کارایی ندارند ولی فوق‌العاده مدیریتی می‌گیرند. در حالی که ما باید پول را براساس عملکرد پرداخت کنیم. کسی که مدیریت را بدتر می‌‌کند و ضرر می‌زند فوق‌العاده مدیریت می‌دهیم.

.

پزشکیان خاطرنشان کرد: خصوصی سازی باید اولویت دیگر ما باشد. جاهایی که باید به بخش خصوصی بدهیم باید این کار را بکنیم. البته این مهم را کسی می‌تواند انجام دهد که پشتوانه علمی داشته باشد و الا اگر کسی را بگذاریم که هم‌جناحی و هم‌حزبی ما باشد همان  اتفاقی می‌افتد که در این 40 ساله افتاده است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما باید از تجربیات بین المللی استفاده کنیم. عزیزان بگویند این حرفها که می‌زنند کدام رفرنس علمی، آن را بیان کرده است؟ کدام کشور از این راه رفته است؟ چند درصد کارشناسان ما این حرفها را قبول دارند؟ یک اصل هست که می‌گوید آن کسی که با اندیشه دیگران مشورت می‌کند نجات می‌یابد ولی کسی که بگوید فقط من اینکار را می‌کنم هلاک می‌شود.

وی عنوان کرد: همه  گفتند ما 8 درصد رشد اقتصادی می‌دهیم پس چرا تا الان موفق نبودند؟ آنها که گفتند و نتوانستند، باید محاکمه شوند. الان بازنشسته‌ها و معلمان ما نمی‌توانند زندگی کنند. چه کسی باید این مشکل را حل کند؟ آیا این مشکلات با شعارهای ما حل می‌شود؟

آقای زاکانی که می‌گوید ترکیه شکست خورده، برود جاده‌های آن را ببیند

پزشکیان در بخش چهارم این مناظره در  واکنش به برخی نامزدها که پیش از این او را متهم به عدم داشتن برنامه کرده بودند، گفت: من تنها کاندیدایی بودم که گفتم سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه را اجرا می‌کنم و سایر رقبا به من گفتند که برنامه‌ای ندارم.

وی درباره بخشی از سخنانش که اشاره به الگوهای اقتصادی صندوق بین‌المللی پول که در 40 کشور اجرایی شده، عنوان کرد: من نگفتم نسخه بانک جهانی را اجرا کنیم. گفتم 40 کشور این مسیر را رفته‌اند. شما بگویید کدام کشور مسیری که شما به آن اشاره می‌کنید را رفته است.

.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به ادعای 3 سال پیش قاضی‌زاده که گفته بود مشکل بورس را 3 روزه می‌توان حل کرد، خاطرنشان کرد: چرا مشکل بورس 3 روزه حل نشد؟ چرا آدم‌هایی غیرمتخصص را در مدیریت‌ها قرار می‌دهیم؟  آن آقا می‌گفت من با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم. سوال ما این است که چرا آدمی که کارشناس نیست را سرکار می‌گذارید. چرا حرف‌هایی می‌زنیم که نمی‌توانیم اجرا کنیم. آقای زاکانی می‌گوید ترکیه شکست خورده، بروند و جاده‌های آن‌ها را ببیند.

***

مرحله سوم از مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مهار تورم آغاز شد که سوالات کارشناسان در این بخش به شرح زیر بود:

مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ 6 سال است تورم 40 درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در  حالی که نقدینگی که روغن چرخد‌نده های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی: راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

دولت نباید به بانکها دستور چاپ پول دهد

پزشکیان در بخش پنجم این مناظره در پاسخ به اظهارات قاضی‌زاده هاشمی اقدامات عمرانی و دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه ساخت راه‌ها و جاده‌ها گفت: چه کسی گفته است که ما به خارج دل می‌بندیم. من اول صحبت‌هایم گفتم که ما باید اختلافات‌مان را کنار بگذاریم، اگر در داخل اختلاف داشته باشیم در عین حال اگر مرزها را هم باز کنیم و پول هم بیاوریم اتفافی نمی‌افتد.

وی افزود: تصور اینکه یک گروه محدودی عقل کل هستند و دیگران اجنبی و خارجی و وابسته هستند را باید درست کرد. این مردم ایران هستند که می‌‌توانند مشکلات را حل کنند، نه اینکه یک دسته یا گروه یا جناح.

پزشکیان در واکنش به اظهارات قاضی‌زاده گفت: من نگفتم نمی‌شود بورس حل کرد بلکه گفتم بورس 3 روزه حل نمی‌شود. حتی شاید یک ساله هم مشکل بورس حل نشود. در نتیجه این توقعی که در جامعه ایجاد می‌شود همانند وعده‌هایی است که در دولت شهید رئیسی وجود داشت ولی محقق نشد.

.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: البته من نافی تلاش‌ها و زحمات شبانه روزی شهید رئیسی نیستم و ما قدردان زحمات ایشان هستیم اما اینکه چرا مسئله تورم حل نشد به هر حال دلایل علمی دارد و  بی توجهی به کارشناسان و روش‌های علمی و عدم ارتباط بین‌الملی و اختلافات و دعواهای داخلی علل عدم حل مشکلات است.

پزشکیان با تاکید بر اینکه عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند، گفت: دولت‌ها به وسیله استقراض از بانکها و کسری بودجه موجب تورم می‌شوند. واقعیت مسئله تورم یعنی اینکه جیب مردم را خالی کنیم. یعنی اینکه مردم شب می‌خوابند و صبح بیدار می‌شوند و به یک باره قدرت خرید خود را از بین رفته می‌بینند.

وی افزود: اکثر نگرانی و اعتراضات بازنشسته‌ها و مردم برای این است که نمی‌توانند با تورم زندگی‌شان را راحت ادامه دهند. شرمسار خانواده‌شان هستند. معلم چرا باید در اسنپ کار کند؟ وقتی آدم این بازنشسته‌ها را می بیند تصورش برای آدم غیرممکن است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در بودجه‌ریزی  دولت باید هزینه‌اش را کنترل کند. کنترل هزینه  زمانی امکان‌پذیر است که بودجه‌ات را عملیاتی کنی و نظارتت را اصلاح کنی و بتوانی شفافیت در هزینه‌ها اعمال کنی و از آن طرف در بانک‌هایی که پول چاپ می‌کنند اولین کار دولت باید این باشد که دولت نباید به بانک‌ها دستور چاپ پول بدهد.

مشورت گرفتن از کشورهای اسلامی برای حل مشکلات، جای دوری نمی‌رود

پزشکیان در بخش ششم اظهارات خود طی سخنانی اظهار داشت:  متاسفانه ما هوای داخلی‌ها را نداریم و فقط یک گروه خاص را مدیر می‌دانیم. آقای قالیباف دعوایی که آنموقع هم می‌کردند، می‌گفتند مشکل مدیریت است. راست می‌گویند. ولی آدمی که نه دوره دیده، نه علم دارد نه تجربه دارد نه یک جایی عملکرد خود را نشان داده، نمی‌تواند کارها را بسامان کند. ما با تجربه‌ها را کنار گذاشتیم و یک عده آدم صفر کیلومتر را آوردیم خب معلوم است که هزینه درست می‌کند.

وی افزود: حضرت ابراهیم هم که پیامبر بوده خدا می‌گوید وقتی امتحان پس داد بعد از آن او را پیامبر کردم. یک آدمی که هیچ تجربه‌ای ندارد او را رئیس یک بنگاه یا مدیرکل می‌کنیم خب معلوم است مشکل ایجاد می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من پیش از این هم گفتم که عامل اصلی ایجاد تورم، دولت‌ها هستند و تفاوتی‌ هم نمی‌کند که این دولت باشد یا دولت دیگر. کسری بودجه  و بزرگ شدن دولت از عوامل ایجاد تورم هستند. خب دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری کند و بنگاه‌هایی را که کارایی ندارند حذف کند. دولت باید بودجه‌ای را تقدیم مجلس کند که در آن کسری بودجه وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: راه و روش معلوم است؛  مدیریت باید توسط کارشناسان و عالمان شکل بگیرد. ما مدیران باتجربه آنقدر نداریم مدام آنها را  عوض کنیم. مشورت گرفتن از کشورهای اسلامی که موفق شدند جای دوری نمی‌رود.

من هیچ ربطی به دولت آقای روحانی ندارم

پزشکیان در مرحله جمع‌بندی پایانی این مناظره در واکنش به  اظهارات قاضی زاده که به گفته او مبنی بر نادیده گرفتن دستاوردهای دولت سیزدهم انتقاد کرده بود، گفت: نمی‌خواهم وارد تحلیل دولت آقای رئیسی شوم چون قلباً به ایشان ارادت دارم.

وی افزود: من هیچوقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم بلکه گفتم مشاور بیاوریم و از او مشورت بگیریم. ضمن اینکه درخواست من از آقای زاکانی این است که قرارداد با چین را شفاف کند و تخلفات در شهرداری را بگوید.

پزشکیان خطاب به مردم گفت: زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر اصل اخلاق و صداقت بوده و این مهمترین عهد من با شماست. رئیس جمهور اختیارات تعریف شده‌ای دارد و قرار نیست با دعوا و درگیری کشور را اداره کنم ولی رویکرد خود را بیان خواهم کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه من طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای توزیعی پوپولیستی که ماحصلش فقر بیشتر شد، گفت: ما باید بدانیم که کشته‌های جنگ اقتصادی فقرا هستند.

.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش، با بیان اینکه ثروتمندان کارآفرین را متفاوت از  نوکیسه‌ها می‌دانم، خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند پول دولت کجا خرج می‌شود. من خزانه دولت را در اتاق تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم. ما باید غیر از مسائل نظامی و امنیتی هرچیزی که به خزانه ارتباط پیدا می‌کند شفاف کنیم.

پزشکیان گفت: من پدیده‌ای به نام شبه دولتی را اساساً قبول ندارم و کارها را به بخش خصوصی خواهم سپرد. البته به بخش خصوصی هم می‌گویم که قرار نیست رانتی به او داده شود.

وی در ادامه اظهاراتش فیلترینگ و محدودیت اینترنت را عامل محدودیت کسب و کارها  عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ما باید نظام تامین اجتماعی موثر برای فقرا داشته باشیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: من هیچ ربطی به دولت آقای روحانی نداشته‌ام. هر دولتی یک سری عیب و یک سری مزیت‌ها داشته است.

وی در پایان افزود: من معتقدم نباید همدیگر را تخریب کنیم. چرا که تخریب کردن به نفع مملکت و انقلاب نیست. من را به آن طرف نکشانید که عیب آدمها را بگویم. با هم درنیفتیم. دست به دست هم بدهیم. قطعا سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه دولت مسیر راه ماست.

انتهای پیام/

نظر شما