شناسهٔ خبر: 67234538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

زاکانی در اولین مناظره انتخاباتی:

باید حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم/ دائما نسخه غلط برای اقتصاد می‌پیچیم

زاکانی در اولین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت ‌آنها کار را پیش ببریم و خلق و توزیع عادلانه ثروت در دستور کارمان باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امید دارم بتوانیم ادامه‌دهنده راه سید شهیدان اهل خدمت شهید رییسی باشیم من یک پزشک هستم پزشک اگر تشخیص غلط بدهد نسخه غلط می‌پیجید تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: مشکل اقتصاد ما تحریم ظالمانه آمریکا نیست تجویزهای اقتصادی آمریکا است لذا بنده برای تحول در اقتصاد در ۴ محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت های داخلی منطقه‌ای و جهانی قائل هستم که اولا باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور براساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت ملی کنیم.

زاکانی ادامه داد: ثانیا جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم نکته سوم این است که حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت ‌آنها کار را پیش ببریم و خلق و توزیع عادلانه ثروت در دستور کارمان باشد.

وی ادامه داد: مردم ریالی درآمد کسب می کنند اما با مسیری که تنظیم کرده‌ایم دلاری خرج می کنند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بزرگترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج‌مان است تا وقتی این موضوع حل نشود امکان حل موضوع وجود ندارد. دائما نسخه غلط برای اقتصاد می‌پیچییم. در سال ۶۹ که نسخه تعدیل ساختاری اقتصاد کشور را ارئه کردند به دنبال جهانی کردن قیمت ‌ها، رهاسازی قیمت ارز و سرکوب دستمزد و تضعیف دولت بودند. باید به قدرت پول ملی برگشت و استقلال کشور را حفظ کرد توجه به اینکه عدم خام فروشی مدنظر است و در خصوص مردم و مشارکت مردم نیز مبتنی بر قانون اساسی باید امکانی فراهم شود که با تکیه بر فناوری فرآیندها را کوتاه کرد و مردم را در اقتصاد وارد کرد و خلق  ثروت شود و توزیع عادلانه صورت بگیرد.

اسباب تعجب ما است که آقای پزشکیان چطور نامزد ریاست جمهوری شده‌اند

زاکانی در بخش دوم این مناظره در واکنش به اظهارات سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز ما می‌توانیم این صحبت‌هی ناامید کننده شما را ناامید نکند من در ۴ محور نکاتم را اعلام کردم. اول اینکه آزاد سازی اقتصاد از کمند دلار و تقویت و افزایش ارزش پول ملی جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم بر اقتصاد. ما اصل ۴۴ را انجام دادیم اما اختصاصی‌سازی کردیم نه خصوصی سازی.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این صحبت‌ها شما را ناامید نکند. آقای قالیباف درباره نقدینگی صحبت کردند که ۶ برابر شده است اما این نقدینگی نباید سرگردان شود و جای خاص برای او تنظیم شده و آنجا برود و سرمایه‌گذاری شود. میانیگین دنیا ۱۴۰ برابر است ایران ۷۵ درصد است لذا نقدینگی به ذات بد نیست.

زاکانی درباره صحبت‌های پزشکیان گفت: آقای پزشکیان نکات کلی را بیان کردند و همه چیز را به همه چیز گره زده و معلوم نشد چه شد و اسباب تعجب ما است که ایشان چطور نامزد ریاست جمهوری شده‌اند.

وی ادامه داد: نکته بعد خلق ثروت و توزیع عادلانه آن بین مردم است. این هم در مسیر مشارکت مردم است و مردم نباید اعانه بگیر باشند مسیر غلطی در گذشته طی شده است.

زاکانی درباره ترکیه گفت: مردم الان اطلاعات و آمار دارند ترکیه هم جزء ناتو است و هم WHO هم fatf را در مرکزیت قرار داده است. از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته است و ۷۰ درصد تورم دارد از ۵ لیر یک دلار به ۳۲ لیر یک دلار رسیده است این جا هم باید تاکید و توجه داشته باشید.

وی ادامه داد: ما شهردرای تهران بودیم به چین رفتیم قریب به دو میلیارد یورو قرارداد نوشتیم بیش از  ۳۴۰ میلیون تومان ضمانت‌نامه گرفتم و می توان این راه را رفت و از مسیر درست رفت.

زاکانی تصریح کرد: رشد ۸ درصد هم توجه به نیروی انسانی و سرمایه و درکنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است آقای پورمحمدی نکاتی گفتند که انگار از ابتدا مبنا راه را اشتباه رفته‌اند با این جور مسائل نمی توان دولت را مدیریت کرد و می‌توان فقط شعار داد و حرف‌ های کلی قشنگ زد اما مشکل مردم حل نمی شود.

نیازمند متناسب‌سازی دولت هستیم

زاکانی در پاسخ به اظهارات سایر نامزدهای انتخابات گفت: امام رحمت الله حکم شرعی دارند که آنجا که مردم می‌توانند کار کنند دولت حرام است وارد شود. ما یادمان رفته است که به اصل خودمان بازگردیم دولت رقیب مردم است و در مقابل مردم است دولت باید، فکور، چالاک، تسهیل‌گر، ناظر و مکمل باشد همه این‌ها در کنار هم دولت مقتدر را ایجاد می ‌کند که در مقابل مردم نیست بلکه برای مردم خدمتگزاری می‌کند. نیازمند متناسب‌سازی دولت هستیم و باید اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به قالیباف گفت: نقدینگی دست ما نیست دست کسانی است که هر جا سود باشد نقدینگی ایجاد می‌کنند نقدینگی در ارز و طلا و می‌رود لذا در اینجا قانون‌گذاری درست نیست و فراتر از قانون‌گذاری بسترسازی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پزشکیان و پورمحمدی گفت: من دوباره تاکید می‌کنم ترکیه را مرور کنند الگوی ترکیه جلوی چشم ما است که خلاف صددرصد  ظرات این‌ها دارد عمل می‌شود و مردم دارند بیچاره می‌شوند.

وی درباره مردمی کردن اقتصاد گفت: کسی که کار آفرین است و کار می‌کند هر دو عبادت می‌کنند. آحاد مردم و طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند اما باید در جریان پول و کالا اشراف داشته باشیم. اصل ۴۳ به ما می‌گوید باید بستر کار را برای مردم فراهم کنیم فناوری ما می‌توانند برای ما کارکرد جدی داشته باشد تا عموم مردم مشارکت کنند.

زاکانی با اشاره به دوره مدیریت روحانی گفت: فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط دولت آقای روحانی اتفاق افتاد اما در دولت آقای رییسی رشد نقدینگی به ۲۳ درصد رسید و دولت آقای رییسی افتخار شد دوستان به اعداد و ارقام توجه کنند و همینطور روی هوا حرف می‌زنیم دولت‌ها در مقابل موضع مردم و با فساد اقتصادی و شرایط مختلف سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خودمان را در شهرداری تهران برگردانیم.

وی ادامه داد: تحریم را باید در داخل خنثی کرد و دیپلماسی باید اساس و بنیان آن را تغییر دهد ما تا جایی که تحریم را خنثی نکردیم به ما واکسن ندادند ما واکسن را ساختیم و به توانمندی رسیدیم باید به توانمندی داخلی تکیه کنیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. علم اقتصاد با سیاستمدار است نه کارشناس. تعجب می‌کنم این حرف‌ها را می‌زنید. همه کارشناس دارند اما سیاستمدار است که باید کار را چینش دهد.

طرف مردم ایستادیم!

زاکانی تصریح کرد: ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم و اگر اشکالی باشد از طریق قانون اصلاح می کنیم ما در مجلس هفتم قانون برنامه ای را که در مجلس ششم تصویب کرده بود اصلاح کردیم. در بند الف ماده ۳ آن قانون به ازادسازی قیمت‌ها  در حوزه انرژی اشاره کرده بود که ما قانون را اصلاح کردیم ما کارشناسیم و کارشناسان ما را حمایت می کنند اما علاوه بر کارشناسی سیاستمدار هم هستیم.

وی ادامه داد: موضوعاتی که آقای پزشکان می‌فرمایند به این معنی است که ببینید سلامت چیز خوبی است در همین حد نه این کافی نیست بلکه پیشگیری از بیماری و جلوگیری از بیماری مواردی است که باید به آن توجه کنیم. اینکه به ما می‌گویید ما فلان کار را کردیم باید بگوییم آقای پزشکیان ما برای هزار و ۲۰۰ حساب در همان هفته اول انضباط مالی درست کردیم. ناظر به درآمد و اعتبار و امکان توانستیم میزان درآمدها را طوری بالا ببریم که غیر قابل تصور است.

زاکانی با بیان اینکه ما طرف مردم ایستادیم، گفت: این‌ها چیزی هایی است که می‌توانیم انجام دهیم اما باید راه را برای مردم باز کنیم و من در شهرداری پذیرفتم که مردم بر ما نظارت کنند. مردم می‌توانند کمک کنند. مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم دم بزنیم اما رفتار و عمل‌مان دوگانه باشد لذا کاری که در دولت آقای رییسی انجام شد ناظر به صدور آسان مجوزها و در مسیر راه انداختن پروژه‌های خوابیده بود ما الان در جمع سپاری‌های مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم با افزایش نرخ دقیق و مواجهه ارز و ارز زدایی کردن و در بلندمدت نقدینگی را جذب و در مسیر درست صرف کردن است.

وی ادامه داد: نکته آخر من ناظر به حوزه سیاست خارجی است چراکه آقای پورمحمدی زیاد به این موضوع توجه دارند آقای پورمحمدی ما اگر دستمان را به پای خودمان نگیریم دشمن به رحم نمی‌کند دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم و مردم پشت سر ما بایستند. میدان وقتی موفق باشد دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه موفق باشد شما دیپلماسی التماسی را هم تجربه کردید این راه حل نیست.

باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد

زاکانی در دور بعدی مناظرات امشب گفت: انتظارم این است که دوستان موضوعات سیاسی را در سرجای خود بحث کند الان شفاف صحبت کنیم که مردم نظرات ما را متوجه شوند و بتوانند راحت انتخاب کنند. درباره ترکیه گقتم که عضو WTO است و در این ۵ الی ۶ سال ۶۰۰ درصد ارزش پول آن افت کرده است و تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: تورم هم در کوتاه‌مدت ناشی از افزایش نرخ ارز است و انتظارات تورمی و در بلندمدت نیز ناشی از رشد نقدینگی کنترل نشده است. بانک‌ها عامل اصلی هستند در کنار بانک‌ها دولت.

زاکانی خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی داشت در سال ۱۴۰۰، هزار و ۲۹۹ همت بدهی داشت یعنی مجموعه مخروبه را تحویل دادند. این از هنرهای شهید بود که آن را سامان داد. رشد نقدینگی هم اساسا ضرر به ذات ندارد مانند آب است که اگر هدایت شود می‌تواند مثمرثمر باشد. ما در سه هفته گذشته ساخت ۳۲۰۰ واحد مسکن را در تهران شروع کردیم یکی از جاهایی که نقدینگی در آنجا هزینه می‌شود، این محل است که برای مردم هم مفید است.

وی اداهم داد: اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی داشته باشند که دوستان اصرار دارند و ما هم اصرار داریم اما اصرار ما واقعی است راهش این است که مردم پای انقلاب بایستند.

این نامزد انتخابت ریاست جمهوری ادامه داد: اعتبار طلا را که در بند چهارم خودم عرض کردم به جای یارانه به مردم بدهیم. انرژی را بد مصرف می‌کنیم علاوه بر آن باید به سمت بستن درهای خام فروشی برویم باید مصرف بهینه هم داشته باشیم برای شریک شدن مردم باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد یارانه در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت بگیرد. معادل طلا به قیمت روز طلا غیرقابل برداشت به اندازه سهم خانوار از انرژی ماهانه به حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود.

وی گفت: این اعتبار دور از تلاطم تورم است در پایان هر ماه میزان انرژی که معادل قیمت طلا محاسبه می‌شود قابلیت خرید اعتباری دارد حفظ ارزش آن با طلاست و دور از تورم است امکان فروش اعتباری آن در بازار است امکان پشتوانه شدن آن برای وثیقه وجود دارد به قیمت دلار گره نمی خورد محور هم خانواده و جمعیت است.

برخی از افراد ناکارآمد در ستاد شما هستند

زاکانی در بخش بعدی صحبت‌های خود تصریح کرد: من درباره تورم نکاتی را گفتم درباره ارز هم معتقدم اساسا باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت و این اموراتی است که جنبه التیام بخشی دارد و درمان آن جای دیگری است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ دو هزار همت قیمت ارزش‌گذاری بورس بود ۱۰۰ همت با ناشی‌گری وارد شد و دولت وقت این جنبه غیرحرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری را ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه کشاند آقای پزشکیان می‌گویند ناکارآمدان را محاکمه کنید ما هم موافقیم البته از خارج هم نیامده‌اند از همین ایران بودند و دولتمرد هم بودند برخی از این افراد هم در ستاد شما هستند که ایشان باید مجوز بدهند که سراغ این آقایان بروند.

این نامزد انتخابات ادامه داد: ناکارآمدی جمع بین توانمندی و پاکی است و اگر ما توانمندی و پاکی را نبینیم دچار مشکل می‌شود کارشناسی خوب است اما واگذاری کار از سوی یک مسئول و رییس جمهور به کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس فاجعه به بار می‌اورد می‌شود همان بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است. در دوره کرونا روزی ۸۰۰ نفر به رحمت خدا می‌رفتند اگر یکسال ادامه پیدا می‌کرد از شهدای جنگ  بیشتر می‌شد. آقای پزشکیان در جریان هستند می‌شود تقلب سال ۸۲ که عده‌ای سی میلیون سوال خریدند و حق پزشکان را تضییع کرده و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند اگر تدبیر و تصمیم درست باشد می‌توان تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

زاکانی تصریح کرد: قریب ۸۱ همت بدهی قطعی ما به بانک‌ها بود طی ۲۰ سال گذشته ما در شهرداری تهران ۳۳ همت آن را تسویه کردیم الباقی را امسال تسویه می کنیم و تسهیلات می گیریم برای حمل و نقل عمومی. امسال هم بودجه پایه را صد درصد افزایش دادیم که شد ۱۶۹ همت که قابل مقایسه با قبل نیست.

 

زاکانی در بخش پایانی مناظره گفت: به اعتقاد بنده برای اینکه کار کشور به سمت صلاح برود نیاز به کار کارشناسی و دقیق است و مدیری را می‌خواهد که دانش داشته باشد و تجربه و سلامت داشته باشد و با فساد مبارزه کند و عرضه کار داشته باشد و گرنه کلاه سرش می‌گذارند هرکسی می‌خواهد سکان کار را در دست بگیرد باید تکلیف خود را با تهدیدات مانند قاچاق اقتصادی عدم توزیع عادلانه یارانه، نوسان نرخ ارز، فقر و فساد و تبعیض روشن کند نباید شعار داد باید برنامه داد.

وی ادامه داد: سرمایه‌های کشور چگونه می‌خواهد گره از کار مردم باز کند؟ سفره مردم کوچک شده است مردم فشار اقتصادی دارند در حوزه سلامت،‌ مسکن و معیشت با مشکل مواجه هستند و باید برای مردم بسته ارائه داد ناظر به زیرساخت‌های کشور باید مشخص شود رئیس جمهور چه می کند. نیاز به تحول دارد تا خودمان تحریم ظالمانه را خنثی نکنیم کسی به ما کاری ندارد آقای پزشکیان  در سال ۸۷ مگر مریض های سرطانی  سرگردان نشده بودند که دانشمندان ژنراتور درست کردند و مشکل حل شد قضیه کرونا شاهد مثال است برای ما. بنزین را می‌خواستند تحریم کنند که ستاره خلیج فارس مانع شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من به دنبال ارتقای عدالت و پیشرفت هستم و ۴ سرفصل تحولی دارم که اقتصاد خود مان را مستقل از ارز و تقویت ارزش پول ملی برنامه ریزی کنیم، خام فروشی نکنیم، مبتنی بر دانش محصول نهایی را  بفروشیم محصول نهایی تحریم پذیر نیست بله نفت خام را تحریم می کنند. بپذیریم مردم در اقتصاد حاکم شوند توزیع ثروتی که خلق می‌شود نکته چهارم است برای مردم خساست نکنیم و بگذاریم مردم ثروتمند شود.

زاکانی تصریح کرد: ما در تهران مشکلات متعددی داشتیم پیغامی برای ما آمد که شهردار محترمی گفته بود تا سر ماه نمی‌کشیم تخلف هم نکردیم و مسیر را رفتیم من خوشحال می‌شوم که آقای پزشکیان از من درباره فساد سوال کند.

وی تصریح کرد: ما در چین ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم، قریب به ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم. ۲۰ درصد از پول بلوکه شده را پرداخت کردیم الباقی نیز با نرخ ۴.۷ و ۴.۹ وام گرفتیم سه ساله پرداخت کنیم که آقای فرزین می‌گفت چنین چیزی سراغ ندارم همه آن افتخار است.

این نامزد انتخابات گفت: نکته بعد درباره ثروت هم توضیح دادم که یارانه مبتنی بر اعتبار طلاست که دستخوش تورم نشود. در مناظرات قبل توهین‌های جدی به شهید رییسی می شد این صحنه ها جلوی چشم ما است. می شود اتهام زد می‌توان این را دنبال کرد و کشور را ناکارآمد معرفی کرد و مسیری را رفت که مردم را ناامید کرد. همچنین شهید رییسی چک برجام را هم نقد کرد، سفره مردم در دهه ۹۰ کوچک و کوچک‌تر شد، مردم الان سکته می‌کنند اگر بخواهند به دهه ۹۰ برگردند. به آن شرایط برنمی‌گردیم ما مسیر و تجربه‌ای را داریم که می‌شود به بهترین نحو خط این شهید را حفظ کرد و پیشرفت و آبادانی را برای مردم به ارمغان آورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما