شناسهٔ خبر: 67234529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جلیلی در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

اگر چیزی قانون و فصل الخطاب است نباید در آن تردید ایجاد شود

جلیلی در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر چیزی قانون و فصل الخطاب است نباید در این سطح در آن تردید ایجاد شود. رشد ۸ درصد قانون است، امروز مردم باید انتخاب کنند چه کسی آن را اجرایی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به مجموعه سوالاتی که مطرح شد دو ایراد وارد است، اگر چیزی قانون و فصل الخطاب است نباید در این سطح در آن تردید ایجاد شود. در چنین مقطعی نباید در آن اخلال ایجاد شود، رشد ۸ درصد قانون است، امروز مردم باید انتخاب کنند چه کسی آن را اجرایی کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: معمولا در برنامه‌ها برای این که یک رشد محقق شود فقط این نیست که سرمایه بدهیم، این که رشد منوط به سرمایه شود حتما ناقص است؛ رشد عوامل مختلف دارد سرمایه مهم است اما مهم نیروی انسانی و فناوری است. نیروی انسانی و فناوری می‌تواند به رشد و شتاب و جهش دهد اگر قرار هست رشد ۸ درصد داشته باشیم باید برنامه ریزی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اگر ما می گوییم قرار است رشد هشت درصد داشته باشیم و این در برنامه هفتم هم آمده است، اتفاقا در اینجا حدود ۴۷ برنامه را از دولت خواستیم که تهیه کند تا از روزی که برنامه شروع می شود ارائه شود. اگر در اصلش تردید داشته باشیم رشد محقق نمی‌شود. اگر مطالعه نکرده باشیم و بگوییم می‌خواهیم بررسی کنیم کارمان عقب می‌افتد.

جلیلی خاطرنشان کرد: رشد ۸ درصدی می‌تواند انجام شود به شرطی که از فردای انتخابات شروع کنیم. به شرطی که بدانید باید فرصت‌های کشور را بشناسید. اینکه گفتیم یک جهان فرصت، این واقعی است شما باید این‌ها را بشناسید. کشور فرصت‌های زیادی دارد که لازمه اش یک ایران جهش است و می‌توان جهش داشت. لازمه اش این است که فکر نکنید با چند جذب سرمایه این کار انجام می‌شود. این اشتباه را قبل از انقلاب هم داشتند. از هاروارد آمدند بررسی کردند گفتند این‌ها فکر کردند فقط سرمایه می خواهند.

وی گفت: یکی از الزامات اصلی مشارکت دادن آحاد جامعه است. دولت باید بتواند هر یک از آحاد جامعه که استعداد و امکانی دارد بستر نقش‌آفرینی او را فراهم کند.

می گفتند راهبردها شکست خورده اما دیدیم که موفق شد

جلیلی در بخش دوم صحبت‌های خود ادامه داد: اگر ما می گوییم رشد ۸ درصدی محقق می شود باید فرصت‌ها را مشاهده کنیم. باید اولویت داشته باشیم. اگر می‌گوییم صادرات و ارزآوری داشته باشیم باید برای تک تک دستگاه ها ماموریت پیدا کنیم. ما چه ماموریتی برای دانشگاه ها در حوزه تولید تعریف کردیم؟

وی افزود: ما برنامه هایی تعریف کردیم و موفق شدیم. یک وقتی می گفتند راهبردها شکست خورد اما دیدیم که موفق شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوی بیان کرد: برای جذب سرمایه گذاری باید بسته مجوزها را آماده کرده باشیم تا در درون و بیرون گیر نکند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اساتید و دانشگاه‌ها را چطور استفاده و چه ماموریتی برایشان تعیین کردیم؟ امروز با فناوری که در کشور داریم می‌توانیم موفقیت‌های بزرگ داشته باشیم. همان کسی که می‌گفت فشار حداکثری، بعد گفت شکست فاحش خورد.

جلیلی تاکید کرد: با برنامه ریزی و نگاهی که شهید رئیسی داشت، همان کسانی که زمانی گفته می‌شد با ما روابط نخواهند داشت مگر با فلان قرارداد نیامدند و همکاری راهبردی با شما نمی کنند؟ نمیگویند اول باید فلان موضوع انجام شود. آمریکا می گوید یک بشکه نفت نباید فروخته شود ولی از شما نفت میخرند. اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نمی‌آید. شما باید بسته مجوزها را آماده کرده باشید که اگر کسی خواست سرمایه‌گذاری کند در درون سازوکار اداری شما گیر نکند. اگر سازوکار درستی نداشته باشیم، صادرکننده و واردکننده دچار مشکل می شود. برای این موضوع ده ها ساعت جلسه گذاشتیم.

وی بیان کرد: وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم یک ایرادی در تخصیص ارز داریم. ما دیدیم ۱۳ میلیارد دلار در واردات محصولات کشاورزی داریم، ما بررسی کردیم اگر ایرادات رفع شود به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. باید رئیس جمهور بداند چه نقص ها و فرصت هایی وجود دارد تا آن ها را رفع کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی ایرادات در تخصیص ارز هست که اگر درست کنیم، مسئله حل می شود. بدانیم که اولویت‌ها باید مشخص باشد. اگر هر روز سرمایه بیاید و درآمد زیاد شود ولی دچار نشتی هایی باشیم به مشکل برمی‌خوریم. برخی می‌گفتند ۳-۴ درصد می تواند درآمد پرتی داشته باشد، چرا باید اینطور باشد؟ برای این موضوع کار کردیم در برنامه هفتم و به مجلس مشورت دادیم.

برنامه ششم اجرا نشد چون دولت وقت برنامه را قبول نداشت

جلیلی در بخش سوم صحبت‌های خود بیان کرد: مهم این است چه انتخاب و رویکردی قرار است کشور را اداره کند. آقای پورمحمدی فرمودند چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ چون آن دولت برنامه را قبول نداشت، برنامه را مجلس نوشت.

وی گفت: بهمن ۹۷ دولت به مجمع نامه نوشت که اگر فلان قرارداد امضا نشود ما نمی‌توانیم حقوق بدهیم، الان سال ۱۴۰۳ است و هنوز نامه امضا نشده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تو باید کسی را انتخاب کنی که می‌تواند از فرصت‌های کشور استفاده کند. باید کسی باشد که اهلیت داشته باشد. دولت باید بداند چه چیزی در مسائل اتفاق می‌افتد.

جلیلی اظهار داشت: رویکرد دیگر رویکرد شهید رئیسی است که خیلی از کارهایی که آنها می‌گفتند انجام نمی‌شود را انجام داد. سوالاتی که کارشناس گفتند فرع بر یک اصل است. اگر دولت شناخت نداشته باشد چه بخش خصوصی باشد چه بخش دولتی یا چه بین این‌ها، او سواستفاده خود را می کند و ناکارآمدی بروز می یابد.

وی تاکید کرد: یک وقت شما با هوشیاری کار می کنید و می‌دانید واگذاری برای چیست و بهره‌وری را دنبال می‌کنید و برای درآمد اندک و راحت کردن خود این کار را نمی‌کنید. یک کارخانه در لرستان رفتم ۱۲۰۰ کارگر داشته ولی جوری واگذار شده بود که چون خریداران اهلیت نداشتند الان فقط چند نگهبان آنجا بود. به آذرآب رفتیم می گفتند ۳۰۰۰ تن تولیدش بوده ولی بعد از واگذاری به ۷۰ تن رسیده است.  در هپکو هم مشابه همین رخ داد. این برای دولتی است که نداند چه کار می کند ولو شکل ظاهرش درست باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت مقتدر دولت مشرف به مسائل است و دولت آگاه باید بداند آنچه که می‌گذرد چیست؟ اگر بانک خصوصی بیاید خلق سرمایه کند و تورم کشور بالا برود آنجا باید حتما بررسی جدی شود.

نگا‌ه‌های خلق الساعه مشکل ایجاد می کند

جلیلی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: مردم عزیزمان در این انتخابات دو نگاه وجود دارد، یک نگاه روزمره و حداقلی است که نمی‌شود جهش داشت، یک نگاه هم این است که جهش داشته باشیم. آقای دکتر سوال خوبی کردند که چرا نشد؟ من می‌گویم چون فرصت ایجاد شد.

وی افزود: به طور مثال دو نگاه به دانشگاه وجود دارد، یکی این که دانشجو فارغ التحصیل شود و برود، یک نگاه هم این است که دانشگاه به اقتصاد و توسعه کمک کرده است. وقتی سخن از رتبه ده یک دانشگاه می‌گوییم برای همین است از تجربه جهانی استفاده کنیم.

جلیلی بیان کرد: در حال حاضر مردم باید بگویند انتخاب شان یک نگاه حداقلی است یا یک نگاه حداکثری است. مثلا به یک روستا نگاه می شود که جاده دار شود و گاز و برق داده شود، اما بعد باید این نگاه شود که از ظرفیت این روستا استفاده شود، روستاها سلول پیشرفت هستند.

وی با اشاره به خلق پول در بازار سرمایه و ایرادات آن گفت: در سال ۹۹ در مورد بورس به آقای رئیس جمهور وقت نامه نوشتم که برای مردم مشکل ایجاد می شود، چرا مشکل پیش می آید چون نگا‌ه‌ها خلق الساعه است مشکل ایجاد می کند. مردمی سازی لازمه‌اش چیست؟ نگاه به همه مردم شود، همه ایرانیان حضور داشته باشد.

تورم مانند کرونا نیست که هم خودش ناشناخته باشد هم درمانش

جلیلی در بخش دیگر حرف‌های خود درباره تورم عنوان کرد: نکته آزار دهنده برای مردم تورم است تورم مانند کرونا نیست که هم خودش شناخته نشده باشد هم درمانش، تورم هم خودش شناخته شده است هم درمانش. خیلی از کشورها موفق بودند که درمانش کنند.

وی افزود: من بحث مالی را مطرح کردم، من ریشه تورم و راه هایی که هست را می‌گویم همان طور که امکان رشد تورم وجود دارد راه حل های آن هم وجود دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اولین نکته بحث حاکمیت ریال است، اگر واحد پول رسمی ما ریال است دولت باید در ریال حاکمیت داشته باشد، باید بداند ریال کجا می رود و کجا خرج می‌شود اگر نتواند حاکمیت ریال را انجام بدهد و سازوکارهایش را درست نکنیم برخی اقدامات مقعطی هم شکل نمی‌گیرد.

جلیلی تاکید کرد: برای حاکمیت ریال باید بتوانیم سامانه ای که برای حاکمیت ریال داشته باشیم که خوشبختانه داریم و با هم ارتباط دارند. در موضوع حاکمیت ریال در دولت دو نکته وجود دارد، ناترازی بودجه و ناترازی بانک‌ها.

وی گفت: بحث ناترازی بودجه به خود دولت ارتباط دارد و باید آن را حل کند، این هم فهم و هم اراده دولت را می‌خواهد. شما باید مواظب باشید منابع هرز نرود و اتلاف نشود و روز به روز افزایش یابد. ما راهکارها را مفصل بررسی کردیم که چطور می‌شود منابع را هرز نداد و ارتقا داد. باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق می کنند و از جیب مردم است در چه جهتی اقدام می‌کنند؟ نباید در راستای منافع عده محدودی این کار را بکنند. در بخش بعدی عرض خواهم کرد که یک دلیل تورم هم ناشی از شوک بازار ارز است.

جلیلی عنوان کرد: وقتی می‌گویم رئیس جمهور باید بتواند یعنی اینکه ناترازی بانک‌ها حل شود که روز به روز منابع افزایش پیدا کند.

باید فرآیند سفارش و تخصیص ارز به روز باشد که به التهاب در بازار دامن زده نشود

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم نسبت به به تورم نگرانی دارند و حساس هستند. یک بخش مهم تورم کشور بویژه در سال‌های اخیر ناشی از قیمت ارز است، هر وقت ارز بالا رفته قیمت کالاها بالا رفته است. اینجا دولت چه نقش و وظیفه‌ای دارد ما بررسی مفصلی کردیم در روند کنترل بازار ارز یک مجموعه اقداماتی وجود دارد. بازار ارز که تاثیر مستقیمی بر تورم و کالا دارد با درست کردنش تورم کنترل می شود.

وی افزود: امروز یک مصارف ارزی داریم، یک منابع که خوشبختانه امروز منابع خوبی داریم باید ببینیم مصارف ارزی ما کجا می رود  برخی از مسائل مانند دبش به وجود آمد که مطلوب نبودند.

جلیلی گفت: باید فرآیند سفارش و تخصیص ارز به روز باشد که دیگر به التهاب در بازار دامن زده نشود، وقتی فاصله می افتد طرف آزاد می‌خرد و شوک وارد می شود و بعد می فروشد و دوباره شوک در بازار ارز. بعضی معاملات در بازار غیررسمی شده است که باید بیاید در بازار رسمی. البته بانک مرکزی در دولت شهید رئیسی در این زمینه کار خوبی کردند که دارد عملیاتی می شود.

وی یادآور شد: اما نکته مهم این است که تدابیر باید تا به نتیجه رسیدن پیگیری شود. در یکی از سال‌ها قیمت لاستیک ۲۰۰ درصد افزایش یافت. وقتی بررسی کردیم اول بهانه می آوردند که ارز تخصیص داده نشده است ولی بررسی کردیم دیدیم تخصیص داده شده بود ولی فرآیند مدیریت نشده بود. باید فرآیند را  تا نتیجه دنبال کرد.

فرصت‌هایمان در سیاست خارجی و تعاملات گسترده با جهان کم نظیر است

جلیلی در بخش آخر صحبت های خود عنوان کرد: مردم عزیزمان حرف ها را شنیدند ما در سال آینده به ویژه رئیس جمهوری که عهده دار کار خواهد شد باید ببینیم کشور را دچار روزمرگی می‌کند و مشکلات را حداکثر یا نه کشور را هم پیشرفت می‌دهد. من معتقدم کسی که رئیس جمهور ۴ ساله می‌شود باید در سرلوحه کار خودش چند موضوع را قرار دهد و جدی پیگیری کند که نتیجه‌اش جهش کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد: لازمه این جهش چیست؟ رئیس جمهور باید اولویت‌هایش مشخص شود و بداند چه فرصت هایی وجود دارد و مشکلات را چگونه برطرف کند و در یک چارچوب کلی برنامه داشته باشد اگر رئیس جمهور این اولویت را سرلوحه کار خودش قرار ندهد دچار روزمرگی خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اولین اولویت باید وجود انضباط مالی در کشور باشد تا مسائل و مشکلات مانند تورم بروز نکند یکی از بحث های مهم این است. پیشرفت چگونه به دست می آید؟  فقط با یک عده خاص و دستگاه دولتی انجام نمی شود با مشارکت دادن همه مردم انجام می شود برای این ها برنامه داریم، چه بحث تامین مالی و آوردن سرمایه چه در بحث نخبگان و سرمایه های انسانی باید این کار انجام شود عدالت این است که همه پای کار بیایند.

وی با بیان این که رئیس جمهور باید فراتر از تک تک مشکلات، در یک چارچوب کلی برنامه ای داشته باشد که خود به خود اینها در آن حل شود، عنوان کرد: خیلی از مسائل مثل تورم و مشکلات خصوصی سازی و غیره ریشه اصلی اش این بود که انضباط رعایت نشد؛ لذا انضباط مالی بسیار مهم است. مشارکت دادن همه مردم بسیار مهم است. ۳۵ سال کار سیاست خارجی را دنبال کردم. امروز فرصت‌هایمان در سیاست خارجی و تعاملات گسترده با جهان کم نظیر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما