شناسهٔ خبر: 67234283 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

فناوری اطلاعات و ارتباطات

پدرخوانده هوش مصنوعی: ۵۰ درصد احتمال دارد این فناوری از انسان باهوش‌تر شود

پدرخوانده هوش مصنوعی از هوش این فناوری نسبت به انسان صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیجیاتو، در زمانی که رونق‌گرفتن هوش مصنوعی مولد ارزش‌ شرکت‌های فناوری را به تریلیون‌ها دلار رسانده است، «جفری هینتون»، ملقب به پدرخوانده هوش مصنوعی از این صنعت می‌خواهد که مبالغ هنگفتی را برای مقابله با یک تهدید حیاتی کنار بگذارند؛ او در مصاحبه جدید خود سؤالی طرح می‌کند: «اگر هوش مصنوعی از انسان‌ها باهوش‌تر شود چه اتفاقی می‌افتد؟» جفری هینتون تخمین می‌زند که در آینده ۵۰ درصد احتمال دارد این فناوری باهوش‌تر از انسان شود و از آن پیشی بگیرد.

جفری هینتون به‌تازگی با BNN Bloomberg مصاحبه داشته و در آن درباره آینده هوش مصنوعی صحبت کرده است. او در این مصاحبه گفت: «من فکر می‌کنم احتمالش ۵۰-۵۰ است که در ۲۰ سال آینده هوش مصنوعی از ما باهوش‌تر شود.»

به عقیده او، چون انسان تاکنون با چیزهایی که باهوش‌تر از او هستند، سروکار نداشته، نمی‌تواند درباره شکل‌وشمایل و شرایط این فناوری در آینده با اطمینان صحبت کند. با توجه به ناشناخته‌هایی که در آینده منتظر ماست، هینتون معتقد است شرکت‌های فناوری باید ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع محاسباتی خود را برای بررسی اینکه چگونه این هوش ممکن است در نهایت از کنترل انسانی بگریزد، صرف کنند.

نظرات پدرخوانده هوش مصنوعی درباره این فناوری در آینده

جفری هینتون می‌گوید اکنون که هوش این فناوری بسیار کمتر از انسان است، باید آزمایش‌های مختلفی انجام شود تا راه‌هایی برای کنترل آن در آینده ایجاد گردد. بااین‌حال، با توجه به شرایط حاکم در دنیای سرمایه‌داری، هینتون احتمال کمی می‌دهد که شرکت‌ها امنیت هوش مصنوعی را بر سود خود ترجیح دهند.

او همچنین دراین‌باره به «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI اشاره کرد: «من فکر می‌کنم [سم آلتمن] سود زیادی می‌خواهد.»

جفری هینتون می‌گوید که افراد علاقه‌مند به ایمنی، مانند «ایلیا سوتسکور» می‌خواستند منابع قابل‌توجهی برای ایمنی هوش مصنوعی هزینه کنند. اما در مقابل افراد علاقه‌مند به سود بیشتر، مانند سم آلتمن، نمی‌خواستند چنین منابعی را برای ایمنی صرف کنند.

باتوجه به چنین شرایطی که شرکت‌های فناوری به‌دنبال سود بیشتر هستند، پدرخوانده هوش مصنوعی از سیاست‌مداران می‌خواهد که فوراً وارد عمل شوند. او فکر می‌کند که تنها دولت‌ها به اندازه کافی قدرت دارند تا سرعت رشد این فناوری را کاهش دهند.

تکامل هوش مصنوعی

او درباره تکامل هوش مصنوعی می‌گوید که به محض اینکه این فناوری بتواند نفع شخصی خود را درک کند، تکامل آن نیز شروع خواهد شد: «فرض کنید دو چت‌بات وجود دارد و یکی از آن‌ها بیشتر از دیگری به نفع شخصی خودش اهمیت می‌دهد... دراین‌صورت چت‌باتی که کمی خودخواه‌تر است، مراکز داده بیشتری را جذب می‌کند زیرا می‌داند که اگر داده بیشتری داشته باشد، می‌تواند هوشمندتر شود. بنابراین بین چت‌بات‌ها رقابت ایجاد می‌شود و به محض شروع تکامل، ما می‌دانیم که چه اتفاقی می‌افتد: هر که در رقابت پیروز شود، باقی می‌ماند.»

جفری هینتون با گذراندن بیش از ۵۰ سال از عمر خود در تحقیقات پیشرو در زمینه هوش مصنوعی، یکی از مهره‌های مهم در این زمینه در دره سیلیکون بود و در نهایت نیز به گوگل ملحق شد. اما سال گذشته، هینتون از این شرکت استعفا داد تا بتواند آزادانه‌تر درباره خطرات حیاتی پیرامون هوش مصنوعی صحبت کند.

نظر شما