شناسهٔ خبر: 67233648 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در تماس با ایلنا مطرح شد؛

آتش‌سوزی جنگل و مرتع آبخوکان منگشت خوزستان مهار شد+فیلم

در تماس با ایلنا مطرح شد؛ گزارش‌های مردمی از شمال شرق استان خوزستان از مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط و مرتع منطقه آبخوکان منگشت ایذه خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -
برخی از اهالی بومی و انجمن‌های دوست‌دار طبیعت و محیط زیست خوزستان در تماس با خبرنگار ایلنا از مهار آتش‌سوزی جنگل و مرتع منطقه آبخوکان منگشت در ایذه با حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت و پرسنل منابع طبیعی خبر دادند.
 
آنها با اعلام این خبر که نیروهای منابع طبیعی هم اکنون در حال آماده باش و پایش منطقه برای جلوگیری از شعله‌ور شدن دوباره آتش هستند، افزودند:  آتش‌سوزی از ساعت ۱۳ روز گذشته آغاز و تا ساعت ۹ صبح امروز ادامه داشت.
 
این فعالین منابع طبیعی به ایلنا گفتند: وسعت و خسارت‌های این آتش‌سوزی در حال بررسی است اما آنچه در این میان تاسف‌بار است، موضوع آتش‌سوزی کاملا عمدی است که بارها و طی سال‌های متمادی اتفاق افتاده و همچنان حیات زاگرس را نشان رفته است. 

یک منبع آگاه به خبرنگار ایلنا گفت: حدود ۹۸ درصد آتش‌سوزی ها در شهرستان ایذه عامل انسانی دارند و  قاچاقچیان چوب و زغال عامدانه دست به آتش‌سوزی می زنند. زجرآورتر اینکه همه ساله در حوزه کوهستان منگشت شاهد آتش‌سوزی های عمدی با خسارت‌های ملی هستیم و کسی کاری نمی‌کند.

این منبع آگاه و کارشناس تخصصی تاکید کرد: هیچ راهی جز ورود شورای تامین شهرستان و صدور تصمیم در راستای ایجاد یک یگان حفاظت در منگشت وجود ندارد تا از ادامه خسارت‌های عامدانه که با سودای تهیه ذغال سرزمین و اموال عمومی را به آتش می کشد جلوگیری شود.

این منبع آگاه همچنین گفت: حضور به موقع یگان حفاظت محیط زیست، از سرایت آتش‌سوزی به مزارع و سایر عرصه های مرتعی پیشگیری می‌کند اما امکانات ساده‌ای چون دمنده موتوری، هد لایت و سایر ابزار به اندازه لازم در اختیار یگان نیست.‌

این منبع آگاه گفت: وقتی من فعال منابع طبیعی بارها به دل آتش می‌زنم و مدیریت بحران استان گوشش بدهکار نیست، اینجاست که باید از کسانی که دلشان به حال این سرزمین می‌سوزد درخواست کنیم با خرید و تهیه دمنده های موتوری و سایر تجهیزات انفرادی و گروهی به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و سایر نیروهای داوطلب کمک کنند. مردم بدانند جان زاگرس به شدت در خطر است و باید نگران حیات مظلومانه درختان و مراتع زاگرس بود. 

گفتنی است براساس آخرین گزارشات دریافتی از ایذه، نیروهای مردمی و منابع طبیعی هم اکنون در حال اطفای حریق در جنگل‌های کوهشور هستند. 

mp4
انتهای پیام/

نظر شما