شناسهٔ خبر: 67232530 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در همایش «حج برائت و لزوم دفاع از فلسطین» مطرح شد؛

حج، وقتی ابراهیمی خواهد بود که شامل برائت از کفار و ظالمان باشد/ امروز مبارزه با شیطان در گرو دشمنی با اسرائیل است

در همایش «حج برائت و لزوم دفاع از فلسطین» تاکید شد: برائت از کفار و ظالمان، امری حتمی است و حج وقتی می‌تواند ابراهیمی و الگو باشد که آنطور که خداوند به حضرت ابراهیم(ع) دستور داده است، انجام گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، همایش «حج برائت و لزوم دفاع از فلسطین» با همکاری و مشارکت روابط ملی و بین‌الملل حوزه علمیه خراسان رضوی و با سخنرانی اساتیدی مانند حجت الاسلام والمسلمین نظافت؛ استاد حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری؛ معاون بین الملل حوزه‌های علمیه، شیخ حسین قاسم؛ رئیس  شورای علمایی فلسطین، شیخ غازی حنینه؛ رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان و تعدادی دیگر از شخصیت‌های برحسته سیاسی و بین المللی در بستر شبکه اینترنتی سفیر در روز یکشنبه، ۲۷ خردادماه برگزار شد.

  در ابتدای این همایش مجازی، حجت الاسلام والمسلمین نظافت با اشاره به اینکه حج محل تجلی آیه «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» است، خاطرنشان کرد: وقتی خداوند متعال می‌خواهد پیامبر(ص) و یارانش را به عنوان یک الگو معرفی کند، آن‌ها را درای این دو ویژگی بیان می‌کند. در حج باید همین اتفاق بیفتد که ما مسلمان‌ها با یکدیگر مهربان باشیم و با دشمنان خدا با شدت و عداوت برخورد کنیم.

وی افزود: برائت از کفار و ظالمان، امری حتمی است و حج وقتی می‌تواند ابراهیمی و الگو باشد که آن مدلی که خداوند به حضرت ابراهیم(ع) دستور داده است، انجام گیرد. «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا». بنابراین باید این وجه را در حج برجسته کنیم.

این استاد حوزه تصریح کرد: دشمن خدا کیست؟ خود خداوند، دشمن خود را معرفی کرده است: « إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا». از نظر قرآن، یک شیطان جنی وجود دارد و یک شیطان انسی. خداوند، شیطان انسی را هم معرفی کرد: « أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ». امروز دشمنی با شیطان، دشمنی با اسرائیل و حمایت از مظلومان فلسطینی است. این خطی است که سبب می‌شود مسلمانان راه را گم نکنند.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری؛ معاون بین الملل حوزه‌های علمیه طی سخنانی بیان داشت: در پیامی که مقام معظم رهبری بیان کردند، حج امسال، فراتر از برخی برنامه‌ها جزئی بوده و ناظر بر برائت، «حج  برائت» نامیده شده است.

وی با اشاره به این موضوع که در شرایط امروز منطقه و عرصه بین‌الملل، ما با دو پدیده مهم مواجه هستیم، در توضیح آن‌ها گفت: از سویی ما با موجی از پیروزی‌ها و افتخارات مواجه هستیم. از سویی دیگر، با موجی از جنایات، کشتار و ظلم مواجه هستیم. در بُعد پیروزی‌ها، با صبر و پایداری حیرت انگیز مردم مظلوم فلسطین روبرو هستیم که چشم همگان را خیره کرده است که چگونه این ملت، با ایمان و صبر خود باعث پیروزی‌های حماس و گروه‌های جهادی در حملات متعدد به رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی بوده است.

 کوهساری ادامه داد: در کنار گروه‌های جهادی، ما می‌بینیم جبهه مقاومت چه در لبنان، چه در یمن و چه در عراق، پیروزی‌های بسیاری را کسب کرده است. ما در این ایام، شاهد عملیات «وعده صادق» از خاک جمهوری اسلامی ایران به خاک رژیم صهیونیستی بوده‌ایم که به دنبال آن، اهدافی با دقت با صدها موشک و پهپاد مورد حمله موشکی قرار گرفت. این نیز یک پیروزی بزرگ بود.

این استاد حوزه بیان داشت: در کنار همه این‌ها، ما با یک همدلی و انسجام از سوی نخبگان و مسلمانان دنیا و برخی از حاکمان کشورهای  اسلامی مواجه بودیم. همچنین فراتر از دنیای اسلام، شاهد یک همدلی میان دانشجویان، اساتید، هنرمندان، ورزشکاران و حتی برخی از شخصیت‌های سیاسی در عرصه بین‌الملل بودیم و آن‌ها به جبهه مقاومت پیوسته و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. 

وی در مورد بعد دیگر وقایع غزه توضیح داد: در روی دیگر سکه، ما شاهد قتل، جنایت، ظلم و کشتارهای بی‌رحمانه و همچنین شکست‌ها و رسوایی‌های متعدد رژیم صهیونیستی هستیم.

شیخ حسین قاسم؛ رییس شورای علمایی فلسطین، شیخ غازی حنینه؛ رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان و شیخ ماهر حمود؛ رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، دیگر سخنرانان این همایش بودند. پس از این اساتید، ماموستا خسرو کردی؛ استاد حوزه، طی سخنان بیان کرد: «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ  وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً  وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ  وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ». خداوند در این آیه مسلمین را از اینکه کفار را ولی و سرپرست خود قرار دهند، برحذر می‌دارد.

وی ادامه داد: اسلام و کفر، ضد یکدیگر بوده و اثبات یکی، موجب نفی دیگری است. خداوند در سوره مبارکه توبه می‌فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الكُفّارَ وَالمُنافِقينَ وَاغلُظ عَلَيهِم  وَمَأواهُم جَهَنَّمُ  وَبِئسَ المَصيرُ».  خداوند پیامبر خود را که موصوف به خُلق عظیم است، به جهاد علی کفار ترغیب می‌کند.

این استاد حوزه ضمن بیان اینکه عزت اسلام در خواری کفار و مشرکین است، تصریح کرد: حکامی که کشورهای خود را در اختیار صهیونیسم قرار داده و برای آن‌ها پایگاه‌های نظامی برقرار می‌کنند و برای آن‌ها از منابع مسلمین می‌فرستند تا با خود مسلمین بجنگند، این در حقیقت جنگ اسلام با اسلام بوده و این حکام به اصطلاح «مسلمان»، به کفار یاری رسانده‌اند. این کار، خیانتی است به اسلام و مسلمین. بنابراین اختلاط و ارتباط حُبی با کفار علیه مسلمین، از اعظم جنایات است.

خسرو خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در بعضی از ادعیه خود، این چنین کفار و مشرکین را نفرین کرده‌اند: «اللّهُمَّ شَتِّتْ شَمْلَهُمْ و فَرِّقْ جَمْعَهُمْ و قَلِّبْ تَدْبیرَهُمْ و خَرِّبْ بُنْیانَهُمْ و بَدِّلْ أحْوالَهُمْ و قَرِّبْ آجالَهُم و قَطِّعْ أعْمارَهُم و اشْغَلْهُمْ بِأبْدانِهِمْ وَ خُذْهُمْ أخْذَ عَزیزٍ مُقْتَدِرْ».

پس از او، دکتر عاهد ابوالعطا؛ دبیر بنیاد فلسطین کشور اندونزی، دکتر محی الدین غنیم؛ رئیس شبکه الشرق الاوسط اردن و شیخ حسن البغدادی؛ عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان، از جمله کسانی بودند که پیرامون حج برائت صحبت کردند.

نظر شما