شناسهٔ خبر: 67231910 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

جزئیات اولین مناظره تلویزیونی با چند تفاوت

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما در حالی به جزئیات مناظره امروز اشاره دارد که چند ساعت دیگر قرار است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر سر مسائل اقتصادی با هم به بحث بپردازند.

صاحب‌خبر -

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما در حالی به جزئیات مناظره امروز اشاره دارد که چند ساعت دیگر قرار است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر سر مسائل اقتصادی با هم به بحث بپردازند.

چند ساعت آینده اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

مهدی خسروی مجری این برنامه است و پیمان جبلی رئیس صداوسیما علی رغم هشدارها به قرار دادن محورهای مناظرات قبل از پخش اشاره کرد که البته سوالات در اختیار نامزدهای قرار نمی‌گیرد. 

او در جدیدترین اظهارنظر خود به این نکته اشاره کرد که درباره تمهیدات درنظر گرفته شده برای رعایت اخلاق انتخاباتی در مناظره‌ها گفت: در صورت تخلف انتخاباتی در مناظره ها، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ورود می‌کند.

اما محمدصالح مفتاح در گفت‌وگویی تلویزیونی با برنامه «زمانه» تأکید کرد یکی از نکات بسیار مهم که عملکرد دوره‌های قبلی و مناظرات گذشته آسیب شناسی شد نقش مجری و نقش سازمان بود که درادوار قبلی کاملا منفعل بودند و مجری در نقش " وقت نگهدار " و کسی که تنها متن می‌خواند بود. مجری در مناظرات قبلی نقشی در فرایند نداشت. 

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما در ادامه با بیان اینکه مناظره‌های انتخاباتی این دوره کمی متفاوت‌تر از ادوار قبلی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این دوره از مناظره‌های انتخاباتی، بخش عمده تشریفاتی که از نظر ما خیلی هم فایده نداشت کم شده و به فرصت نامزد‌ها برای پاسخ دادن به سوالات اضافه شده است.

مفتاح افزود: فرصت نامزد‌ها کوتاه بود و نمی‌توانستند جامع صحبت کنند و سخنانشان منعقد نمی‌شد. این موضوع آسیب شناسی شد و اکنون فرصت نامزد‌ها که در دوره‌های قبلی 2 تا 4 دقیقه بود افزایش دادیم و محور‌ها هم کم شده است.

وی با تاکید براینکه از مواجهه لحظه‌ای و هیجانی با موضوعات و مسائل هم خودداری کرده‌ایم، گفت: ما رئیس جمهور می‌خواهیم انتخاب کنیم و این افراد رجل سیاسی هستند که شرایط رئیس جمهور شدن دارند. نامزد‌ها کنار هم می‌نشینند و شأن هر نامزد حفظ می‌شود. 

دبیر ستاد انتخابات صداوسیما همچنین خاطرنشان کرد: سوالات از اول و از قبل در اختیار نامزدهاست به عبارتی سوالاتی که تا انتهای مناظره قرار است از نامزد پرسیده شود، روی میزشان قرار دارد.

مفتاح با بیان اینکه در هر مناظره سه محور بر اساس عنوان کلی مناظره در نظرگرفته شده است، گفت: در مناظره اول که اقتصادی است، رشد تولید و مشارکت مردم که شعار سال است، محور اصلی موضوع مناظره است.

وی تصریح کرد: در این مناظره نامزد‌ها باید به سه نکته اصلی یعنی برنامه هفتم که گزاره‌های جدی دارد، مردمی سازی اقتصاد و ظرفیت‌های مختلف مشارکت مردم در اقتصاد و محور مهارتورم بپردازند و به سوالات دراین زمینه پاسخ دهند.

مفتاح همچنین افزود: فرم اجرای برنامه مجری هم با مناظره‌های قبلی متفاوت است.

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما  خاطرنشان کرد: در مناظره‌های جدید،  مجری سوال طرح نمی‌کند بلکه نخبگان هستند که سوال طرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای هر نامزد نیم ساعت درنظرگرفته شده است، تصریح کرد: هر نامزد در سه بازه زمانی 8 دقیقه به مدت 24 دقیقه می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و سرانجام در یک فرصت 6 دقیقه‌ای به جمع بندی اظهارات خود و حتی پاسخ به انتقادات یا دفاعیاتش خواهد پرداخت./تسنیم

نظر شما