شناسهٔ خبر: 67228576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جزئیات برگزاری مناظرات انتخاباتی به روایت دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما در گفتگویی تلویزیونی به جزئیات بیشتر درخصوص مناظرات انتخاباتی اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، «محمد صالح مفتاح» در گفتگو با برنامه انتخاباتی «زمانه» که از شبکه دو پخش می‌شود، اظهارداشت: اولین کاری که انجام دادیم این بود که عملکرد دوره‌های قبلی و مناظرات قبلی را آسیب شناسی و از تجربیات داخل و بیرون سازمان استفاده کردیم.
وی افزود: در این فرایند به چند نکته رسیدیم که این نکات محور‌های مناظره‌های انتخاباتی جدید شد.
دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهم که آسیب شناسی شد نقش مجری و نقش سازمان بود که درادوار قبلی کاملا منفعل بودند و مجری در نقش " وقت نگهدار " و کسی که تنها متن می‌خواند بود. مجری در مناظرات قبلی نقشی در فرایند نداشت. 
وی با اشاره به اینکه حساسیت‌ها روی سازمان بسیار زیاد است، گفت: در این دوره جدید شاهد مشارکت نخبگان در برنامه نیز هستیم که همه این عواملی که ذکر شد ما را به طرح جدید مناظرات رساند. 

تشریفات مناظره ها کم شده است

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما در ادامه با بیان اینکه مناظره‌های انتخاباتی این دوره کمی متفاوت‌تر از ادوار قبلی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این دوره از مناظره‌های انتخاباتی، بخش عمده تشریفاتی که از نظر ما خیلی هم فایده نداشت کم شده و به فرصت نامزد‌ها برای پاسخ دادن به سوالات اضافه شده است.
مفتاح افزود: فرصت نامزد‌ها کوتاه بود و نمی‌توانستند جامع صحبت کنند و سخنانشان منعقد نمی‌شد.
دبیر ستاد انتخابات صداوسیما ادامه داد: این موضوع آسیب شناسی شد و اکنون فرصت نامزد‌ها که در دوره‌های قبلی ۲ تا ۴ دقیقه بود افزایش دادیم و محور‌ها هم کم شده است.

سوالات از اول و از قبل در اختیار نامزدهاست

وی با تاکید براینکه از مواجهه لحظه‌ای و هیجانی با موضوعات و مسائل هم خودداری کرده ایم، گفت: ما رئیس جمهور می‌خواهیم انتخاب کنیم و این افراد رجل سیاسی هستند که شرایط رئیس جمهور شدن دارند. نامزد‌ها کنارهم می‌نشینند و شان هر نامزد حفظ می‌شود. 
دبیر ستاد انتخابات صداوسیما همچنین خاطر نشان کرد: سوالات از اول و از قبل در اختیار نامزدهاست به بعبارتی سوالاتی که تا انتهای مناظره قرار است از نامزد پرسیده شود، روی میزشان قرار دارد.

برنامه هفتم ، مردمی سازی اقتصاد و مهارتورم در دستور کار مناظره اول

مفتاح در ادامه گفتگو با برنامه زمانه با بیان اینکه در هر مناظره سه محور بر اساس عنوان کلی مناظره در نظرگرفته شده است، گفت: در مناظره اول که اقتصادی است، رشد تولید و مشارکت مردم که شعار سال است، محور اصلی موضوع مناظره است.
وی تصریح کرد: در این مناظره نامزد‌ها باید به سه نکته اصلی یعنی برنامه هفتم که گزاره‌های جدی دارد، مردمی سازی اقتصاد و ظرفیت‌های مختلف مشارکت مردم در اقتصاد و محور مهارتورم بپردازند و به سوالات دراین زمینه پاسخ دهند.
مفتاح همچنین افزود: فرم اجرای برنامه مجری هم با مناظره‌های قبلی متفاوت است 

مسئول طرح سوال با نخبگان است نه مجری

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما  خاطرنشان کرد: در مناظره های جدید،  مجری سوال طرح نمی‌کند بلکه نخبگان هستند که سوال طرح می‌کنند.
 وی با اشاره به اینکه تعداد این نخبگان نزدیک به صدنفر بوده اند، ادامه داد: این نخبگان همه از کارشناسان و وزرای ادوار قبلی هستند که افرادی باتجربه و متخصص هستند که بعضا در دوران خدمت خود ممکن است بحران‌هایی هم پشت سرگذاشته باشند.

برای هر نامزد ؛ سی دقیقه زمان 

وی با بیان اینکه برای هر نامزد نیم ساعت درنظرگرفته شده است، تصریح کرد: هر نامزد در سه بازه زمانی ۸ دقیقه به مدت ۲۴ دقیقه می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و سرانجام در یک فرصت ۶ دقیقه‌ای به جمع بندی اظهارات خود و حتی پاسخ به انتقادات یا دفاعیاتش خواهد پرداخت.
دبیر ستاد انتخابات صداوسیما درادامه گفتگوی خود با برنامه تلویزیونی "زمانه" به جزئیات بیشتری در خصوص سوالات، نحوه مباحثه، زمان بندی گفتگو‌ها، جمع بندی اظهارات نامزد‌ها، ریز جزئیات فرم برنامه، نوع نشستن کاندیدا‌ها، محور‌های محتوایی و تعداد مناظره‌ها اشاره کرد.

<div id="video-display-embed-code_11224650"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4261817/11224650?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما