شناسهٔ خبر: 67231482 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

پوستر جشنواره ملی برهان در دانشگاه علامه‌طباطبائی رونمایی شد

صاحب‌خبر -
سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور) ۱۵ تا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علامه‌طباطبائی، آیین امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور) با حضور عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و محمدعلی اسلامی معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علامه‌طباطبائی در تالار گفتگوی معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه برگزار شد.

کلانتری در این آیین ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور است و ظرفیت‌های خارق‌العاده‌ای دارد و اساسا آزاداندیشی با حوزه علوم انسانی و پیچیدگی‌های آن پیوند خورده است و باید میزبانی این جشنواره در این دانشگاه انجام می‌شد و ما از این اتفاق بسیار خوشحال هستیم.

وی با بیان اینکه بعد از کرونا ما شاهد رشد محسوسی در بحث کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بودیم، افزود: با حمایتی که نهادهای بیرون از دانشگاه داشتند و هماهنگی‌هایی که انجام شد و از طرف دیگر همت و عزمی که روسای دانشگاه‌ها داشتند و تاکیدی که وزیر علوم داشت، شاهد گشایش جدی و چشمگیر در بحث کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها بودیم به گونه‌انی که در سال 1402 برگزاری این کرسی‌ها به بیش از دو برابر گذشته شده بود. دانشگاه‌ها در این خصوص خیز جدی برداشتند و به صورت مشهودی شاهد رشد و گسترش کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاهها بودیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: رویداد‌های متنوعی در متن دانشگاه‌ها انجام می‌شد و برخی رویدادها نیز به صورت متمرکز توسط وزارت علوم اجرا می‌شد. دو رویداد ملی در این زمینه داشتیم یکی رویداد مناظرات دانشجویی با اجرای جهاد دانشگاهی و مشارکت کل مجموعه آموزش عالی و دیگری مسابقات کرسی‌های آزاداندیشی که مرحله نهایی آن در شهریورماه خواهد بود.

وی ادامه داد: رویداد برهان به نوعی مکمل این رویدادها است و همچنین ارزیابی مجموعه فعالیت‌هایی است که در طول سال در دانشگاه‌ها انجام شد. در جشنواره برهان مجموع رویدادها و تلاش‌هایی که دانشگاه‌ها درطول سال در حوزه کرسی‌های آزاداندیشی در قالب های مختلف انجام دادند، به رقابت گذاشته می‌شود و بهترین‌ها انتخاب می‌شوند.

کلانتری گفت: واقعیت این است که بر اساس مبانی ما کرسی‌های آزاداندیشی با تمام تنوع، یک تعارف نیست بلکه یک ضرورت است و اساسا برای کشف حقیقت، ضرورت دارد که ما با یکدیگر به گفت‌و‌گو بپردازیم و صحبت‌های انتقادی اما محترمانه داشته باشیم که در پرتو این نقدها بتوانیم گوهر حقیقت را شناسایی کنیم. این مسیری است که قرآن به ما آموخته است و در تاریخ ایران ریشه دارد.

وی ادامه داد: ایران گذرگاه اندیشه‌ها بوده و اندیشه‌ها آمدند و رفتند و آنچه رسوب کرده اندیشه‌های به حق و درست بوده و ما میراث‌دار آن هستیم و این مسیر باید ادامه پیدا کند. برای امتداد این مسیر یکی از کارها توجیه دستگاه‌های بیرونی و همراه کردن آن‌ها است و باید این کار انجام شود. به نظر من بخش عظیمی از ممانعت‌ها ناشی از ممانعت‌های ذهنی است که در جامعه ما و دانشگاه ما شکل گرفته است و این را به تدریج باید از بین برد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: فقط با گفت‌و‌گو است که می‌شود گفت‌و‌گو را تکثیر کرد. باید این ظرفیت‌ها و مدارا را بالا برد و فرصت را برای عیاربخشی به اندیشه‌ها مهیا کرد. بنابراین بهترین کار همین مسیر است، در این مسیر است که به تدریج می‌شود شیوه و آداب گفت‌و‌گو را آموخت و آزمون کرد و فرصت تمرین بیشتر برای دانشجویان فراهم و این مسیر گفت‌وگویی را تکثیر کنیم.

معتمدی نیز در این آیین ضمن ابراز خوشحالی از میزبانی سومین جشنواره برهان گفت: طرح موضوع کرسی‌های آزاداندیشی توسط مقام معظم رهبری، موضع نظام را در حوزه آزاداندیشی تثبیت کرد و این پیام را در خود داشت که نظام نه تنها نگران اندیشه‌های واگرا نیست، بلکه استقبال می‌کند و علاقه‌مند به بیان این اندیشه‌ها است تا در تضارب آرا  و اندیشه‌ها رشد لازم اتفاق افتد. باید شرایطی را فراهم کنیم که این موضوع به شکل منظم‌تر و گسترده‌تری رقم بخورد.

وی افزود: در دانشگاه علامه‌طباطبائی، این اهتمام از سال‌های گذشته وجود داشت که در فضای تشکلی ما، دانشجویان دگراندیش نیز وجود داشته باشند و حضور آن‌ها را تقویت کنیم. علاقه‌مند بودیم که این فضای تضارب آرا بین دانشجویان وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی تاکید کرد: برگزاری جشنواره برهان اتفاق مبارکی است که با کمک آن فضای دانشگاه‌های ما می‌تواند فضای پررونقی باشد. اندیشه و فکر بدون زور جریان پیدا می‌کند و اندیشیدن به تامل، فکر و آزادی انتخاب نیاز دارد.

وی اظهار کرد: ما باید محیطی را فراهم کنیم که دانشجویان احساس کنند می‌توانند مخالف باشند و حرف‌های متفاوتی بزنند. ظرفیت نظام ما و قدرت استدلالی منطقی و عقلانی و معرفت دینی ما را از نگرانی‌ها دور می‌کند و البته یک جاهایی هم از همین گفت‌و‌گوها باید مشکلات خودمان را درک و آن‌ها را اصلاح کنیم.

ذوالفقارزاده نیز در این آیین ضمن ارائه گزارشی از آثار ارسال شده به جشنواره ملی برهان، گفت: برگزاری این جشنواره پیش از این نیز در دانشگاه علامه‌طباطبائی سابقه داشته و ما نیز بر اساس همین تجربه خوب قبلی بار دیگر گفتیم که جشنواره را به میزبانی این دانشگاه برگزار کنیم.

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌ای که تنظیم شده بود با دقت مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت و طراحی خوبی در آیین‌نامه جدید انجام شد. بنای ما این بوده است که آن روند جاری و جریان زنده‌ای که امروز در فضای کرسی‌ها وجود دارد را وارد فضای جشنواره ملی برهان کنیم. همچنین برگزیده‌ها را در یک فرایند توانمندسازی و تعاملی وارد کنیم و بار دیگر شاهد بازنمایی کرسی‌ها باشیم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: منطق جشنواره برهان در شکل اخیر که در آیین‌نامه مورد بازنگری قرار گرفته بر این اساس است و اختتامیه آن نیز در دو مرحله برگزار می‌شود. مرحله اول بررسی آثار ارسالی توسط دانشگاه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه استقبال خوبی از سومین جشنواره ملی برهان صورت گرفته، گفت: حدود 686 اثر به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد 572 اثر به بخش رقابتی اصلی و 114 اثر به مرحله رقابتی جانبی راه یافتند. 49 داور در فرایند بررسی آثار به ما کمک کردند و فرایند داوری این هفته به پایان می‌رسد و ما آمادگی اعلام اسامی به دانشگاه‌ها را داریم تا  در دو هفته‌ای که فرصت هست موضوع برگزاری اختتامیه و هماهنگی‌های لازم انجام شود و 16 و 17 تیرماه 1403 شاهد برگزاری آیین پایانی این جشنواره باشیم.

ذوالفقارزاده یادآور شد: در سال ۱۴۰۲، در مجموع سه هزار و ۴۴۷ کرسی در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۹۶۵ کرسی، رشد حدود 2 و نیم برابری داشته است.

اسلامی معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در بخشی از این آیین گفت: به جرأت می‌توان گفت یکی از موثرترین قالب‌هایی که در حوزه فضای دانشگاهی می‌تواند بر قشر خاکستری اثرگذار باشد، موضوع کرسی‌های آزاداندیشی است که در سال‌های گذشته علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت. باید فضایی را ایجاد کنیم که استاد و دانشجو بتوانند با خاطری آرام گفت‌وگو کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم که جشنواره‌هایی مانند جشنواره برهان درسطح ملی درحال اجرا هستند، کمک کنند به اینکه فضای آزاداندیشانه در دانشگاه و جامعه ایجاد شود.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما