شناسهٔ خبر: 67230845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رسالت «رسانه» در نگاه «شهید جمهور» چه بود؟

رسانه همواره از اولویت‌های شهید رئیسی بود و رسالت رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی، اعتمادآفرینی و مشارکت‌آفرینی در جامعه را بسیار با اهمیت توصیف می‌کرد.

صاحب‌خبر -

جشنواره ملی رسانه‌های ایران در حالی در آستانه برگزاری بیست‌ودومین دوره خود قرار دارد که در ماه‌های اخیر بخشی از ویترین رسانه‌های ایرانی، متأثر از حادثه تلخ سقوط بالگرد آیت‌الله رئیسی و جمعی از خادمان ملت قرار داشت و «شهید جمهور» تبدیل به یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در فضای رسانه‌ای شد. در همین راستا هم مهمترین رویداد رسانه‌ای ایران، یکی از سرفصل‌های خود در بخش رقابت «موضوعی» را به همین رویداد اختصاص داده و حالا اصحاب رسانه می‌توانند تولیدات خود با محوریت «شهیدجمهور» را به این جشنواره ارسال کنند. اما «رسانه» چه جایگاهی در مختصات فکری و اندیشه‌ای رئیس‌جمهور شهید داشت؟

رسالت مشترک دولت و رسانه

«رسالت مشترک دولتمردان و اصحاب رسانه ایجاد امید در افکار عمومی به‌ویژه در نسل جوان است، این شاخص بسیار مهمی است که هر کس با اقدام و عمل و بیان و قلم خود در دل مردم و جوانان ایجاد امید کند، در جهت راهبرد نظام اسلامی حرکت کرده و هرکس به دنبال ناامید کردن مردم باشد، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد در مسیر راهبرد دشمن حرکت کرده است. دولت از نقد‌های منصفانه استقبال می‌کند، رسانه‌های روشنگر، زبان گویای دولت هستند، بنده از اولین روز شروع به‌کار این دولت همه پرونده‌های شکایات صورت گرفته از سوی دستگاه اجرایی را مختومه کرده و تا به امروز با وجود همه هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه دولت از هیچ خبرنگار و رسانه‌ای شکایت نکرده‌ایم.» این بریده‌ای از سخنان سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید کشورمان در اختتامیه دوره گذشته جشنواره ملی رسانه‌های ایران در سال گذشته بود، رئیس‌جمهوری که از مهمترین دغدغه‌های او می‌توان به اطلاع‌رسانی صادقانه و منصفانه، اطلاع‌رسانی امیدآفرین، تلاش برای رفع شبهات و گره‌های ذهنی، مطالبه‌گری همراه با پیشنهاد اصلاحی و... اشاره کرد.

عبور از «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»‌ها

فارغ از نسبت دولت و رسانه، رئیس‌جمهور در آسیب‌شناسی فضای رسانه‌ای کشور، توجهی جدی به راهبرد دشمن در ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»‌ها داشت و تقسیم صحیح در میان رسانه‌ها، نه دسته‌بندی چپ و راست، بلکه دسته‌بندی رسانه‌های امیدآفرین در برابر یاس‌آفرین را از نکاتی می‌دانست که می‌تواند در شرایط کنونی جامعه موثر باشد. از این منظر رسانه همواره از اولویت‌های شهید رئیسی بود و شأن و رسالت رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی، اعتمادآفرینی و مشارکت‌آفرینی در جامعه را بسیار با اهمیت توصیف می‌کرد. او بود که معتقد بود رسانه‌ها و قلم فعالان این عرصه نقش مهمی در حفظ وحدت و انسجام اجتماعی و نیز در کیفیت مقابله با جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و روانی گسترده دشمن دارد. رئیس‌جمهور شهید گرچه بر این واقعیت صحه می‌گذاشت که جامعه گرفتار مشکلات است، اما به این موضوع هم اشاره می‌کرد که در جامعه زمینه‌های فراوانی برای امیدآفرینی هم وجود دارد، رشد تولید، کاهش تورم، کنترل نقدینگی و رونق کار و فعالیت و بازگشت بیش از هفت هزار واحد تولیدی راکد به چرخه کار و تولید به‌عنوان نمونه‌هایی از این نقاط قوت کشور ما است. از جمله اقدامات موثر برای امیدآفرینی این است که دولت با اقدام و عمل و رسانه‌ها با قلم و بیان خود در مسیر ترویج نقاط قوت و تلاش برای رفع نقاط ضعف اقدام کنند.

گره‌گشایی بدون ذبح امید

دیدار با اصحاب رسانه، یکی از نمود‌های بیرونی در زمینه اهمیت «رسانه» در نگاه شهید جمهور بود و بخشی از دیدگاه‌های این شهید در قالب همین دیدار‌ها تبیین می‌شد. زنده‌یاد شهید رئیسی در یکی از نوبت‌هایی که با اصحاب رسانه جلسه‌ای مشترک داشت «تلاش برای رفع شبهات و گره‌های ذهنی» را مورد تاکید قرار داد و به‌عنوان یک مطالبه از اصحاب رسانه خواسته بود فارغ از اینکه چه کسی و چرا این گره‌ها را در ذهن مردم ایجاد کرده است، به دنبال رفع آنها باشند تا تبدیل به مسئله و در نهایت ناامیدی و یاس نشود. آیت‌الله رئیسی آگاهی‌بخشی و پاسداری از حقیقت را مولفه‌ای می‌دانست که خبرنگاران باید نسبت به آن تاکید داشته باشند و از همین زاویه آنها را «مرزداران حقیقت و مجاهدان عرصه تبیین و آگاهی» توصیف می‌کرد که در رساندن پیام حق به گوش مردم باید تلاش کنند.

بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران امسال هم برابر با روز خبرنگار برگزار می‌شود و قصد دارد یادبودی برای رئیس‌جمهور شهید داشته باشد. در این جشنواره در کنار بخش موضوعی «همه علیه نسل‌کشی در غزه» بخشی برای «شهید جمهور» در نظر گرفته شده و جایزه ویژه جشنواره بیست و دوم به آثار برگزیده این بخش تعلق می‌گیرد.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. نشانی سایت این جشنواره برای ثبت آثار www.rasaneh.pressfestival.ir است.

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما