شناسهٔ خبر: 67230711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عید قربان و دورهمی خانواده ها در کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا- عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان محسوب می شود و مسلمانان شیعه و سنی استان کرمانشاه نیز به طور مشترک این عید را با حال و هوایی خاص و در دورهمی های خانوادگی گرامی می دارند به گونه ای که حتی افرادی با درآمد معمولی نیز علاقمند به قربانی کردن دام در این روز هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عید قربان عید بندگی خداوند است و مسلمانان کرمانشاهی اعم از شیعه و سنی در این روز، دام قربانی می کنند تا هم اعضای خانواده دور هم جمع شوند و هم از گوشت قربانی در میان نیازمندان توزیع کنند.

هرچند شاید تورم باعث شده باشد که در سال های اخیر مردم کمتر به سراغ قربانی کردن دام بروند اما باز هم اشتیاق عید قربان در وجود کرمانشاهی ها آنقدر زیاد است که حتی اگر شده به صورت دسته جمعی پولی را برای قربانی کردن دام کنار می گذارند و البته سنت حسنه توزیع گوشت قربانی در میان نیازمندان و همسایه ها نیز در این خطه همچنان پابرجاست.

معمولا در آیین قربانی کردن در کرمانشاه این بزرگترها هستند که پیش قدم می شوند و اعضای خانواده سر سفره بزرگترها حاضر می شوند، هنوز هم می توان صدای شادی بچه ها در مهمانی عید قربان پدر بزرگ و مادر بزرگ ها را شنید.

یکی از جلوه های زیبای عید قربان را می توان در مناطق اهل سنت کرمانشاه در منطقه اورامانات مشاهده کرد، برجسته‌ترین ویژگی قربانی کردن در منطقه اورامانات استان کرمانشاه، انجام این سنت حسنه ابراهیمی به صورت گروهی و دسته جمعی است که رغبت و حال و هوای خاصی را در بین مردم منطقه ایجاد می کند.

عید قربان و دورهمی خانواده ها در کرمانشاه

اختصاص ۱۰ جایگاه عرضه دام در کرمانشاه

اما به مناسبت عید قربان و سهولت دسترسی مردم، شهرداری کرمانشاه امسال ۱۰ جایگاه را به عرضه دام زنده در مناطق هشت گانه اختصاص داد.

سجاد یزدانی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در این خصوص به ایرنا گفت: همزمان با اختصاص این تعداد جایگاه، ۱۰ تیم نظافت نیز در محل حضور دارند و به صورت متناوب عملیات تنظیف و گندزدایی جایگاه ها را انجام می دهند.

عید قربان و دورهمی خانواده ها در کرمانشاه

نظارت ۴۴ تیم دامپزشکی کرمانشاه

حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: ۴۴ تیم ثابت و سیار دامپزشکی بر میادین فروش دام و معاینه بهداشتی دام‌ها در روز عید قربان نظارت فنی، بهداشتی و شرعی دارند.

وی اضافه کرد: ۱۵ تیم ثابت و ۲۹ تیم سیار دامپزشکی، از عصر یکشنبه در سراسر استان فعال خواهند شد و خدمات رسانی خود را تا ساعت ۱۴ روز عید قربان (۲۸ خرداد) ادامه خواهند داد.

حیدری با بیان اینکه تیم‌های دامپزشکی در ۲ بخش نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام خدمت‌رسانی خواهند کرد، گفت: بیش از ۸۰ دامپزشک و روحانی برای نظارت بر عرضه و کشتار دام قربانی در استان در این مدت فعالیت خواهند کرد.

به گفته وی تمام خدمات اکیپ‌های دامپزشکی به مناسبت عید قربان رایگان خواهد بود و همشهریان می‌توانند با تماس با سامانه ۱۵۱۲ از خدمات رایگان این اکیپ‌ها برای معاینه رایگان دام قربانی برخوردار شوند.

نظر شما