شناسهٔ خبر: 67229625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بازگشت دامنه نوسان به حالت عادی بعد از انتخابات/ مهلت یکساله به ایران خودرو و سایپا بازگشت دامنه نوسان به حالت عادی بعد از انتخابات/ مهلت یکساله به ایران خودرو و سایپا

به گزارش اکوایران، مجید عشقی، در گفت و گو با سنا از دو تصمیم مهم برای بازار سرمایه خبر داد. این دو تصمیم که در جلسه هیات مدیره گرفته شد یکی در مورد دو غول خودرویی بود و دیگری درباره برطرف شدن یکی از محدودیتهای موقت معاملات بورس. آن طور که عشقی اعلام کرده پیشنهاد بورس تهران درباره تمدید مهلت یکساله

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، مجید عشقی، در گفت و گو با سنا از دو تصمیم مهم برای بازار سرمایه خبر داد. این دو تصمیم که در جلسه هیات مدیره گرفته شد یکی در مورد دو غول خودرویی بود و دیگری درباره برطرف شدن یکی از محدودیتهای موقت معاملات بورس.

آن طور که عشقی اعلام کرده پیشنهاد بورس تهران درباره تمدید مهلت یکساله شرکت‌های سایپا و ایران خودرو برای خروج از ماده 141 قانون تجارت، با موافقت مواجه شده است. 

طبق دستورالعمل پذیرش بورس تهران، شرکت‌هایی که در سه سال مالی متوالی یا  چهار سال متناوب از پنج سال گذشته، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده باشند و زیان انباشته آنها بیش از نصف سرمایه آنها باشد، پذیرش آنها در بورس لغو و به بازار پایه فرابورس منتقل می‌شوند. اما حالا با این تصمیم مهلت این دو خودروساز تا تاریخ 31 تیر 1404 تمدید شد. 

تصمیم مهم دیگر جلسه دیروز، برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان 2 درصدی و بازگشت آن به روال مثبت و منفی 6 درصدی بود. البته نه از فردا بلکه از روز بعد از انتخابات. اگر چه این تصمیم قرار است از روز نهم تیرماه اجرایی شود ولی همین شفافیت در اعلام روز بازگشت دامنه نوسان به حالت عادی احتمالا موجب شود تا در معاملات فردای بورس شاهد کاهش ترس و افزایش تقاضا برای خرید باشیم. 

بعد از حادثه بالگرد رئیس جمهور و در یک تصمیم اضطراری که به عقیده اغلب کارشناسان تصمیم درستی بوده، دامنه نوسان معاملات بورس از 6درصد به دو درصد کاهش پیدا کرده بود تا کمی از فشار بر بازار به دلیل این ریسک سیاسی بکاهد اما تداوم آن موجب شده بود که فعالان بازار نسبت به آن اعتراض داشته باشند و آن را مانعی بر افزایش ارزش معاملات روزانه می‌دانستند. موضوعی که در حدود 20 روز معاملاتی شاهد آن بودیم، خروج پول حقیقی از بازار سهام و به حداقل رسیدن ارزش معاملات روزانه بود.

 

منبع: ecoiran-65687

نظر شما