شناسهٔ خبر: 67229348 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب:

دست آقای پزشکیان در حرف‌هایی که اصولگرایان باید بزنند و نمی‌توانند بزنند، مثل طرح نور یا مذاکره با آمریکا بازتر است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر من حرف‌هایی که اصولگرایان باید بزنند و نمی‌توانند بزنند، مثل طرح نور یا مذاکره با آمریکا، دست آقای پزشکیان بازتر است و رهاتر صحبت می‌کند.

صاحب‌خبر -
دست آقای پزشکیان در حرف‌هایی که اصولگرایان باید بزنند و نمی‌توانند بزنند، مثل طرح نور یا مذاکره با آمریکا بازتر است
کد خبر: 663772
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۸ ۱۲:۴۷:۴۲

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی به بیان نکاتی درباره حضور مسعود پزشکیان در جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، طرح نور، عملکرد شورای نگهبان، دو قطبی شدن انتخابات و ... پرداخته است.

به گزارش جماران بخش هایی از گفت و گوی رجایی را در ادامه می خوانید:

 

  •  عملا شورای نگهبان یک رقابت نابرابر را برای اصلاح‌طلبان فراهم کرده است. یعنی اینها بر سر دوراهی بودند؛ یا باید تحریم می‌کردند و می‌گفتند ما سیاست عدم حضور داریم، ولی وقتی دیدند پزشکیان گزینه قابل اطمینانی است که گفته می‌شود با نظر حاکمیت هم تأیید شده، قاعدتا به مشارکت رسیدند. این هم از عجایب است که شورای نگهبان صلاحیت آقای پزشکیان را برای مجلس رد می‌کند، ولی در یک برخورد کلی صلاحیتش را برای ریاست جمهوری تأیید می‌کند. به نظر من شورای نگهبان حتما باید در سازوکارهای خودش تجدیدنظر کند.
  • البته برای مردمی که می‌خواهند تماشاچی نباشند و احتمالا با صندوق‌ها آشتی کنند، علامتی است که بیایند. چون معمولا مردم ایران طرف کسی قرار می‌گیرند که احساس می‌کنند به شکلی دچار ظلم و تبعیض شده است. همین اتفاق برای آقای خاتمی افتاد؛ ناطق که اول فامیلی او «ن» بود را در لیست‌ها اول اعلام می‌کردند و آقای خاتمی که اول فامیلی او «خ» بود را چهارم اعلام کردند. صرف نظر از اینکه برخی فقهای شورای نگهبان عملا در یزد و جاهای دیگر علیه خاتمی سخنرانی کردند؛ و آن تشتی بود که از بام افتاده است.
  • من فکر می‌کنم آقای پزشکیان رگه‌هایی از اخلاق‌مداری را دخالت می‌دهد و این به نفعش نیست. علی‌رغم اینکه رهبری هم در حرم امام گفتند اینها خیلی به هم چنگ نزنند، تحلیل من این است که آقای پزشکیان باید یک مقداری جسورتر به حواشی هم بپردازد. صرف نقد عملکرد کافی نیست و به نظر من ایشان باید از این گام فراتر برود؛ اصلا جذابیت مناظرات به همین حواشی است. اگر بخواهند با عدد و رقم حرف بزنند، برای مخاطب جذاب نیست. چون قابل اثبات نیست، همه عددها را می‌شنود و نمی‌تواند نظر مثبت و منفی بدهد.
  • نظر من این است که ایشان ضمن حفظ معیار اخلاق، باید جنبه محافظه‌کارانه خودش را کمتر کند. مثلا امروز بر سر قبر آیت‌الله منتظری حاضر شد که بسیار کار خوبی بود.
  • تنها عامل شکست اصولگرایان این نیست؛ می‌تواند یکی از عوامل باشد.
  • به نظر من حرف‌هایی که اصولگرایان باید بزنند و نمی‌توانند بزنند، مثل طرح نور یا مذاکره با آمریکا، دست آقای پزشکیان بازتر است و رهاتر صحبت می‌کند. وقتی جامعه می‌بیند که این راحت‌تر و رهاتر صحبت می‌کند و اینها دست به عصا می‌روند، راجع به مسائل اینترنتی آقای پزشکیان شجاعانه‌تر ظاهر می‌شود و اینها دست به عصاتر ظاهر می‌شوند یا بعضا حرف‌هایی زده‌اند که مثلا در تأیید محدود کردن آزادی‌های اینترنتی بوده، قاعدتا این را به نفع پزشکیان می‌توانیم محاسبه کنیم.
  • بنابراین، تعدد دلیل آسیب‌پذیری آنها نیست و جنس حرف‌های آنها می‌تواند دلیل دیگری باشد که روی رأی مردم اثر خودش را دارد؛ به خصوص در قشر خاکستری. دقت کنید که اصولگرایان یک رأی ثابت سنتی و تکلیفی دارند که در هر شرایطی پشت سر مدیران اصولگرا می‌آیند، اما رأی خاکستری که ممکن است بین دو طرف شناور و در تغییر باشد، وقتی این عدم موضع اصولگرایان را می‌بیند، با آسودگی خاطر بیشتری به پزشکیان رأی می‌دهد و حرف‌های متفاوت پزشکیان می‌تواند بخشی از قشر خاکستری و دهه هشتادی‌ها را به صندوق‌های رأی اضافه کند.

نظر شما