شناسهٔ خبر: 67229265 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

«سیب‌زمینی» کشاورز را زمین می‌زند

زراعت سیب زمینی در کشور طی چهار فصل در استان‌های مستعد انجام می‌شود که در سال زراعی برنامه‌ریزی کشت و تولید این محصول در سطح ۱۴۲ هزار هکتار شده که ۹۰ هزار هکتار آن به کشت پاییزه اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -

استان گلستان از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور به شمار می‌رود که هر ساله حدود ۸ هزار هکتار از زمین‌های این استان زیرکشت این محصول می‌رود اما کاهش شدید قیمت در فصل برداشت، عدم اطمینان از بازار، قیمت پایین محصول، بی‌برنامگی در برخی سطوح دولتی و غیره دغدغه‌های کشاورزان را برای فروش محصول بیشتر می‌کند؛ مشکلاتی که با وجود وعده مسئولان هنوز چاره‌ای برای حل آن‌اندیشیده نشده است.

به دلیل همه این مشکلات کشاورزان مجبورند محصولشان را به قیمت پایین و بر سر مزرعه بفروشند؛ چون حتی هزینه کارگر برای برداشت از قیمت سیب‌زمینی بالاتر است.
به‌جز همه این موارد ناهماهنگی در صادرات این محصول به کشورهای مقصد هم بخشی از گلایه‌ها و مشکلات صادرکنندگان سیب زمینی است که معتقدند از این بابت هم، چیزی جز ضرر و زیان نصیب آنان نمی‌شود.

ضرورت حمایت
بر همین اساس نماینده مردم گرگان و آق‌قلا درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زراعت سیب‌زمینی در گلستان به حمایت نیاز دارد، بیان کرد: فعالان این بخش اعم از تولیدکننده و تجار برای صادرات متحمل خسارت می‌شوند که باید تصمیم‌گیری‌ها درست در این حوزه صورت گیرد.
رمضانعلی سنگدوینی افزود: زراعت سیب زمینی در گلستان بیشتر از سوی بهره‌برداران در واحد سطح یک و حداکثر ۳ هکتاری صورت می‌گیرد و نداشتن برنامه منظم در بازاریابی به ویژه صادرات با زیان مواجهه می‌شود.
وی ادامه داد: در این استان برای تولید هر هکتار سیب زمینی ۲ میلیارد ریال هزینه می‌شود و باید به بهره‌برداران کمک شود سرمایه‌گذاری این قشر برگشت داده و بیش از این زیان متحمل نشوند.

کاهش سطح کشت
مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی هم در ادامه ضمن اشاره به کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی در دو سال گذشته ابراز کرد: زراعت سیب زمینی در کشور طی چهار فصل در استان‌های مستعد انجام می‌شود که در سال زراعی برنامه‌ریزی کشت و تولید این محصول در سطح ۱۴۲ هزار هکتار شده که ۹۰ هزار هکتار آن به کشت پاییزه اختصاص دارد.
حسین اصغری افزود: طی دو سال زراعی قبل به دلیل بروز خشکسالی و کاهش سطح زیر کشت ( ۹ تا ۱۰ هزار هکتار)، تولید این محصول از ۵/۵ میلیون تُن به  ۵/۱ میلیون تُن کاهش داشته که با بهره‌گیری از آبیاری نوین و مدیریت مصرف آب می‌توان سطح کشت و تولید را حفظ کرد.
وی تأکید کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی در زراعت سیب زمینی صورت گیرد که ضمن تأمین تولید داخلی، صادرات هم انجام شود.
اصغری ادامه داد: عملیاتی شدن صادرات قراردادی راهکاری برای حل مشکل بازرگانی در صادرات سیب زمینی است که باید از سوی انجمن سیب‌زمینی‌کاران پیگیری شود.
مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر راه‌اندازی سامانه جمع‌آوری اطلاعات به روز زراعت سیب زمینی توسط انجمن سیب زمینی کاران، افزود، این اقدام می‌تواند برنامه‌ریزی درست در حمایت از این قشر تولیدکننده در حوزه تولید، بازار و صادرات صورت دهد.

عوارض نگران‌کننده صادرات
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی گرگان نیز در گفت‌وگو با بازار ضمن اشاره به چالش‌های سیب زمینی کاران و بحران‌های موجود در زمان برداشت گفت: گلستان هر ساله در زمان برداشت سیب‌زمینی با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود و همیشه فصل برداشت این محصول با بحران مواجه است.
امیر یوسفی افزود: در سال‌های گذشته خرید تضمینی و دپو سیب‌زمینی گلستان سبب شد برخی محصولات در انبارها از بین برود به همین منظور تصمیم گرفته شد محصولات در سردخانه‌ها نگهداری تا از ضایعات جلوگیری شود.
یوسفی با بیان این مسئله که امسال نیز قبل از برداشت سیب زمینی گلستان، دو موضوع موجب نگرانی کشاورزان شده، گفت: دولت بدون اینکه نشستی با انجمن و بخش خصوصی داشته باشد ۶۰ درصد عوارض صادرات برای این محصول تعیین کرد.
وی ادامه داد: پس از پیگیری‌های بخش خصوصی و انجمن سیب زمینی کاران عملاً ۶۰ درصد عوارض اعمال نشد، اما بعد با مانع جدید عدم صدور گواهی‌نامه قرنطینه نباتی برای صادرات مواجه شدیم.

ضرر تولیدکنندگان
رئیس اتاق بازرگانی گرگان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال کشت و بارندگی خوبی داشتیم و همچنین سیب زمینی از گذشته نیز در داخل انبارها وجود دارد، صادرات سبب کنترل بازار می‌شود.
یوسفی با بیان اینکه مقدار سیب زمینی در انبار زیاد است و جای نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: از آنجایی که قیمت تمام شده این محصول برای کشاورز بالای ۱۰ هزار تومان است، اگر بازار با چالش مواجه شود، سیب زمینی کاران نمی‌توانند عایدی داشته باشند.
وی با اشاره به این مسئله که امسال به دلیل رطوبت زیاد سیب زمینی‌های زودرس گلستان تناژ خوبی نداشتند، ابرازامیدواری کرد با رسیدن به پیک برداشت سیب زمینی‌های میانرس که هم صنعتی و هم تأمین‌کننده بازارهای مصرف روزانه است، شاهد تولید خوبی باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی گلستان ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده و دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی درخواست بخش خصوصی این بود که به جای ۱۰ هزار تن صادرات، مجوز صادرات پلکانی داده شود تا جای نگرانی نیز برای تأمین بازار داخلی وجود نداشته باشد.
وی یادآور شد: باید صادرات انجام شود تا بتوانیم قیمت این محصول را بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان متعادل نگه داریم.
یوسفی همچنین تأکید کرد: با توجه به اینکه در کشورهای همسایه تقاضا برای سیب زمینی گرگان وجود دارد، از طریق صادرات می‌توانیم بخشی از سیب زمینی استان را صادر کنیم.

صادرات تنها نسخه شفابخش
در همین‌باره رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان با اشاره به کاهش شدید قیمت سیب‌زمینی در گلستان گفت: برداشتن موانع صادرات تنها راه حل نجات سیب زمینی گلستان است.
رمضان مقصودلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل همزمانی برداشت سیب‌زمینی در استان گلستان با چهار استان دیگر قیمت سیب‌زمینی در اردیبهشت ماه افت شدیدی داشت. در همین مقطع، وزارت کشاورزی اقدام به جلوگیری از صادرات سیب زمینی کرد که همین مسئله سبب افت بیشتر قیمت سیب زمینی شد تا جایی که قیمت سیب زمینی در بازار از قیمت تمام شده آن برای کشاورز هم پایین‌تر آمد.
وی با اشاره به اینکه به دلیل افت شدید قیمت سیب زمینی چندین بار به مسئولان استان و تهران مراجعه و اعتراض خود را به گوش آن‌ها رساندیم، گفت: پس از جلسات پرشماری که با معاونان جهاد کشاورزی برگزار کردیم درنهایت به طور موقت تعرفه ۶۰ درصدی که روی محصول سیب زمینی گذاشته بودند را برداشتند.
وی با بیان اینکه امسال حدود ۵ هزار هکتار سیب زمینی در گلستان کشت شده، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ هزار تن برداشت سیب زمینی در استان داشته باشیم که با توجه به بیماری قارچی و برداشت زودهنگام شاهد کاهش برداشت این محصول نسبت به سال‌های گذشته در گلستان خواهیم بود.
رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان با اشاره به اینکه تولید هرکیلو سیب‌زمینی برای کشاورزان ۱۰ هزار تومان هزینه دارد، ولی درحال حاضر با قیمت ۶ تا ۸ هزار تومان در مزرعه از کشاورزان خریداری می‌شود، گفت: پیشنهاد ما به مسئولان این است که مجوز صادرات ۱۰ هزار تن سیب زمینی را در استان صادر کنند و این صادرات به صورت پلکانی ۲ هزار تنی باشد تا هم مشکل کشاورزان حل شود و هم تعادل قیمت در بازار داخل حفظ شود.
مقصودلو با تأکید بر اینکه با خرید تضمینی مخالف هستیم و اگر دولت نیز وارد شود باید سیب زمینی با قیمت توافقی و حمایتی از کشاورزان خریداری شود، گفت: تنها راه حل مشکل سیب‌زمینی‌کاران استان، آزاد کردن صادرات است، در غیر این صورت حاصل دسترنج سیب زمینی کاران به هدر خواهد رفت.

برچسب‌ها:

نظر شما