شناسهٔ خبر: 67228468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روز جهانی بیابان‌زدایی ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Desertification Day

روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی World Day to Combat Desertification and Drought هر سال در هفدهم ژوئن برگزار می‌شود و شعار آن در سال ۲۰۲۴، «متحد برای زمین؛ میراث ما آینده ما» تعیین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خشکسالی یک مسئله اساسی در دنیای امروز است. بیش از ۲.۳ میلیارد نفر در وهله کنونی با کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بر اساس برآوردهای یونیسف، تا سال ۲۰۴۰ بیشتر کودکان ساکن مکان‌هایی با کمبود شدید آب خواهند بود. خشکسالی می‌تواند هر کشوری را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار دهد و بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، از سال ۲۰۰۰ به بعد نسبت به دو دهه قبل ۲۹ درصد رشد داشته است.

روز جهانی بیابان‌زدایی ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Desertification Day

روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی World Day to Combat Desertification and Drought که به آن روز بیابان‌زدایی نیز گفته می‌شود، هر سال در هفدهم ژوئن برگزار می‌شود. خشکسالی یکی از جدی‌ترین خطرات برای توسعه بلندمدت در کشورهای در حال توسعه و حتی مرفه است، بنابراین تمرکز این روز بر بازپس‌گیری زمین‌های تخریب‌شده و تبدیل آن‌ها به محیطی سالم به‌منظور افزایش انعطاف‌پذیری اقتصادی، افزایش درآمد و تضمین امنیت غذایی با ارائه پاسخ‌های قابل اجرا برای مشکل بیابان‌زایی قرار دارد.

تاریخ روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی ۱۴۰۳

روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی هر سال در هفدهم ژوئن مصادف با بیست‌وهشتم خرداد ۱۴۰۳ و به‌منظور افزایش آگاهی عمومی از تلاش‌های جهانی برای مبارزه با بیابان‌زایی برگزار می‌شود. این روز فرصت مناسبی برای درک چگونگی ریشه‌کن کردن خشکسالی و بیابان‌زایی است.

روز جهانی بیابان‌زدایی ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Desertification Day

تاریخچه روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی

بیابان‌زایی در سال ۱۹۹۲ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدها برای توسعه پایدار در اجلاس زمین ریو شناخته شده است. به دنبال این امر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی را در سال ۱۹۹۴ تعیین کرد. این روز برای افزایش آگاهی عمومی در مورد اقدامات مبارزه با بیابان‌زایی به‌ویژه در مناطقی معرفی شد که با خطر خشکسالی شدید مواجه هستند و برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط مردم سراسر جهان گرامی داشته شد. از سال ۲۰۱۷ تاکنون نیز سازمان ملل و شرکای آن از بیش از ۷۰ کشور مستعد خشکسالی در توسعه طرح‌هایی برای کاهش بلایای خشکسالی حمایت می‌کنند.

روز جهانی بیابان‌زدایی ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Desertification Day

طبق بیانیه کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی (UNCCD)هرکسی در آینده سهمی دارد، بنابراین باید نقشی ایفا کند. هدف از این بیانیه الهام بخشیدن به اقدامات و تبدیل بحث‌های بیشتر مربوط به خشکسالی و بیابان‌زایی به جریان اصلی این اقدامات است، چراکه با پرداختن مداوم به این مسائل می‌توان راه‌حل‌های پایداری در راستای حفظ سیاره برای نسل‌های آینده پیدا کرد.

شعار روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی ۲۰۲۴

شعار روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی در سال ۲۰۲۴، «متحد برای زمین؛ میراث ما آینده ما United for Land. Our Legacy. Our Future» تعیین شده است. این شعار نقش آتی سرپرستی زمین را در تضمین ثبات و رفاه میلیاردها نفر در سراسر جهان برجسته می‌کند.

روز جهانی بیابان‌زدایی ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Desertification Day

پیام دبیر کل سازمان ملل متحد برای روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی ۲۰۲۴

دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی در سال ۲۰۲۴ اظهار کرد:

امنیت، رفاه و سلامت میلیاردها انسان متکی به سرزمین‌های پر رونق است که از زندگی، معیشت و اکوسیستم حمایت می‌کند، اما ما زمینی را که از ما حمایت می‌کند تخریب می‌کنیم. در هر ثانیه به‌اندازه حدود چهار زمین فوتبال از زمین‌های سالم خراب می‌شود.

همان‌طور که تمرکز روز جهانی امسال به ما یادآوری می‌کند، ما باید «متحد برای زمین» باشیم. دولت‌ها، کسب‌وکارها، دانشگاه‌ها، جوامع و همه باید دور هم جمع شوند و دست به اقدام بزنند. ما می‌دانیم که چه کاری باید انجام دهیم. این امر به‌وضوح در کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با بیابان‌زایی بیان شده است و امروز در سی‌امین سالگرد کنوانسیون، جهان باید به‌طور چشمگیری سرعت اجرای آن را افزایش دهد. همچنین اطمینان حاصل شود که صدای جوانان در مذاکرات شنیده می‌شود. بیایید با هم بذرهای آینده‌ای پر رونق را برای طبیعت و بشریت بکاریم.

روز جهانی بیابان‌زدایی ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر World Desertification Day

نظر شما