شناسهٔ خبر: 67228391 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهار کرونا و واکسیناسیون گسترده در کشور؛ اقدام جهادی شهید جمهور

قبل از شروع دولت سیزدهم، روزانه حدود ۷۰ هزار واحد واکسن تزریق می‌شد که با پیگیری‌های رئیس جمهورِ شهید، این عدد به بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید که در واقع ۷۶ درصدِ جمعیتِ کشور واکسینه شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در بحبوحه همه‌گیری بیماری کرونا، با انتخاب شهید آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم، بعد از مدت کوتاهی ورق برگشت و با انجام واکسیناسیون سراسری، بیماری فروکش کرد. اسفند ماه سال ۹۸ خبری، زنگ خطر شیوع بیماری کرونا را در کشور روشن کرد. وزارت بهداشت ابتلای دو نفر را در شهر قم رسما تایید کرد. از آن زمان تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیش از ۷ میلیون در کشور مبتلا شدند و بیش از ۱۴۴ هزار نفر به ورطه مرگ کشاند. کرونای هزار چهره در کشورمان تاکنون هشت موج را رقم زده است و هر بار با چهره و جهشی جدید؛ ووهان، آلفا، بتا، دلتا، گاما و اُمیکرون که هر کدام یک یا چند اوج‌گیری را رقم زدند.
<div id="video-display-embed-code_11224558"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4261789/11224558?width=650&height=400"></script></div>
در اواسط مرداد ۱۴۰۰ دولت سیزدهم در بحرانی‌ترین شرایط دولت را تحویل گرفت. روی کار آمدن دولت جدید همزمان شده بود با موج بسیار هولناک و کشنده دلتا که در تابستان ۱۴۰۰ تا تعداد روزانه ۷۰۰ کشته نیز رسیده بود و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده بود؛ تا حدی که در بعضی شهرستان‌های کشور جای خالی برای دفن نبود. از طرفی علاوه بر لبریز شدن بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی؛ در میانه تابستان برخی اقلام دارویی کرونا و ازجمله سرم تزریقی کمیاب و توزیع‌شان به چند داروخانه محدود شده بود. مردم ساعت‌ها به این داروخانه و آن داروخانه مراجعه می‌کردند و در صف‌های طویل چند ساعته برای دریافت دارو و درمان می‌ایستادند؛ موضوعی که رئیس‌جمهور منتخب را در ۲۱ مردادماه و در شرایطی که حدود ۹ روز از استقرارش در نهاد ریاست جمهوری می‌گذشت، به میان ازدحام مردم در داروخانه ۲۹ فروردین به‌عنوان یکی از داروخانه‌های توزیع‌کننده دارو‌های کرونایی کشاند و مجدداً در این بازدید سرزده تاکید کرد که «همه توان دولت برای موضوع کرونا بسیج شده است.»
شهید رئیسی با بیان اینکه «جان مردم از همه چیز برای ما مهم‌تر است»، اظهار داشت: «معاون اول رئیس‌جمهوری هم جلسات متعددی برای موضوع واردات واکسن و نیز دارو برگزار کرده و مجموع این فعالیت‌ها باعث می‌شود که مشکلات در این حوزه برطرف شود.» به این ترتیب بود که روند ورود واکسن به کشور شدت گرفت و با همراهی هلال‌احمر کشورمان، در هر پرواز حدود پنج و بعضاً تا ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شد و نهایتاً هم سرعت تزریق واکسن کرونا در کشور شتاب گرفت.

در چنین شرایطی، شهید رئیسی در شامگاه سیزدهم شهریور ۱۴۰۰ و در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم دوباره تاکید کرد که از ابتدای کار در دولت، مساله کرونا از اولویت‌های اول و نیازمند یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت بود. در نهایت مدتی نگذشت که واکسیناسیون عمومی به سرانجام رسید و بیماری مهار و مدیریت شد.

در نهایت هم رئیس‌جمهوری ۳۰ خرداد سال گذشته و در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم مجدداً با بیان اینکه در ابتدای کار دولت تعداد کسانی که به دلیل کرونا عزیزان خود را از دست می‌دادند بسیار بالا بود، اظهار کرد: «فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی تعطیل بود و حتی برخی هموطنان برای تزریق واکسن به کشور‌های همسایه می‌رفتند. آقایان می‌گویند ما دنبال واکسن بودیم، اما وضعیت این بود. ما هم تولید و هم واردات واکسن را پیگیری کردیم. مراکز واکسیناسیون در کشور فعال شد، شش نوع واکسن تولید شد و واردات واکسن هم انجام شد.» و به این ترتیب بود که به دنبال مجموعه اقدامات انجام شده، مردادماه سال گذشته پایان اضطرار کرونا در ایران اعلام شد.

 در دولت سیزدهم، رویکرد رئیس‌جمهور فقید، حضور در میان مردم بود؛ رویکردی از جنس تلاش و خستگی ناپذیری که هدفش فقط رفع مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن بود و آن هم به نفع قاطبه‌ی مردم.

نظر شما