شناسهٔ خبر: 67227503 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

اتریش - فرانسه؛ خروس‌ها جنگی می‌آیند!/ آرزوی دشان؛ دبل در یورو

فرانسه امشب در دوسلدورف در نخستین بازی‌اش در یورو در حالی به مصاف اتریش خواهد رفت که دیدیه دشان امیدوار است مثل جام‌جهانی به‌عنوان سرمربی هم جام بگیرد.

صاحب‌خبر -

دوشنبه شب از ساعت ۲۲:۳۰ دومین دیدار گروه D یورو ۲۰۲۴ در مرکور اشپیل آرنای دوسلدورف برگزار خواهد شد. فرانسه که بسیاری اعتقاد دارند مدعی نخست قهرمانی‌ست مقابل اتریش قرار خواهد گرفت.

اتریش؛ صعود دوباره

دوره گذشته اتریش به یکی از اولین‌هایی که می‌خواست رسید و ضمن کسب اولین برد در یورو، اولین صعودش را هم جشن گرفت. حالا اتریشی‌ها با رالف رانگنیک می‌خواهند دستکم یک مرحله بیشتر را تجربه کنند و شاید هدف‌شان رسیدن به یک‌چهارم نهایی باشد. اتریشی‌ها از ابتدای سال گذشته میلادی فقط یک باخت مقابل بلژیک داشته‌اند و با شرایط نسبتاً خوبی به آلمان آمده‌اند. با این حال شاید کمتر روی این تیم حساب باز کنند. آمارشان مقابل فرانسه در سال‌های اخیر چندان خوب نبوده و با سنگین‌ترین نبرد کارشان را شروع خواهند کرد.

فرانسه؛ برای قهرمانی آمده‌ایم

بسیاری از مردان بزرگ دنیای فوتبال، فرانسه را مدعی نخست قهرمانی یورو می‌دانند. تیمی که سرمربی باتجربه‌ای دارد و ستاره‌هایش همگی در تیم‌های باشگاهی‌شان یک وزنه هستند. با این حال نباید فراموش کرد که دوره قبل هم با شرایطی مشابه گام به رقابت‌ها گذاشتند اما در یک‌هشتم نهایی سوئیس آن‌ها را کنار زد. با این حال جام ملت‌ها تورنمنت لحظه‌هاست و شاید برخی اوقات تجربه هم نتواند کار را پیش ببرد. اما فرانسه را روی کاغذ می‌توان یکی از شانس‌های راهیابی به فینال یورو دانست. خروس‌ها می‌خواهند از لحاظ تعداد قهرمانی به آلمان و اسپانیا برسند.

آخرین جدال
۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ در لیگ ملت‌های اروپا، فرانسه مقابل اتریش به برتری ۲-۰ رسید. امباپه و ژیرو در آن دیدار برای خروس‌ها گلزنی کردند.

آمار بازی
۲۵) در ۲۵ دیدار بین اتریش و فرانسه، خروس‌ها ۱۳ مرتبه پیروز شده‌اند. اتریش ۹ بازی را برده و ۳ بازی هم مساوی شده است.
۶) جالب است بدانید بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۴۵ در ۶ بازی نخست بین این دو تیم، اتریش برنده همه بازی‌ها بوده است.
۲) فرانسه ۲ مرتبه قهرمان یورو شده است که آخرین آن‌ها به سال ۲۰۰ برمی‌گردد.
۴۰) عجیب است که فرانسه برای اولین مرتبه سال ۱۹۸۴ تجربه حضور در جام ملت‌ها را به‌دست آورد و در همان نخستین دوره حضور که میزبان هم بود قهرمان شد.
۱) اتریش ۳ مرتبه در یورو حاضر بوده که دوره قبلی موفق شد برای اولین مرتبه از مرحله گروهی فراتر برود.
۹) میشل پلاتینی با ۹ گل سال‌ها برترین گلزن یورو بود، اما کریستیانو رونالدو از اسطوره فرانسه گذر کرد. بین برترین گلزنان تاریخ یورو آنتوان گریزمن و تیری آنری دو ستاره دیگر فرانسه هم با ۷ و ۶ گل قرار دارند.
۲) دیدیه دشان که ۱۲ سال پیش سرمربی فرانسه شد، تبدیل به یکی از معدود مربیانی شد که هم به‌عنوان کاپیتان و هم به‌عنوان سرمربی در جام‌جهانی قهرمان شده است. او می‌خواهد همین افتخار را در یورو هم تکرار کند. دشان سال ۲۰۰۰ همراه خروس‌ها قهرمان یورو شد.
۱) رالف رانگنیک که از تکنیسین‌های پرورش‌دهنده مربی‌ست، خودش برای نخستین مرتبه یک تورنمنت ملی را تجربه خواهد کرد. او در ۲۳ بازی روی نیمکت اتریش نشسته و حاصل کارش ۱۴ برد، ۴ تساوی و ۵ شکست بوده است.

مصدومان و محرومان
اتریش همه بازیکنانی که به آلمان رفته‌اند را در اختیار دارد، اما فراموش نکنید داوید آلابا ستاره و کاپیتان این تیم به‌دلیل مصدومیت نتوانست در لیست تیم قرار بگیرد. کیلیان امباپه و اورلین شوامنی مصدومیت داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد هردو به بازی نخست فرانسه برسند.

ترکیب احتمالی دو تیم
اتریش:
پنتس، اِموِن، دانسو، ووبر، پوش، زیوالد، لایمر، زابیتسر، اشمید، باومگارتنر و گریلیتش
فرانسه: مانیان، کونده، کوناته، اوپامکانو، هرناندس، کانته، رابیو، دمبله، گریزمن، امباپه و تورام
 

نظر شما