شناسهٔ خبر: 67227357 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

پاسخ حقیقت‌پور به زاکانی درباره برجام؛ شب قبل از تصویب برجام ادبیات اولیه آن در دفتر رهبری کم و بیش نهایی شد

یک عضو کمیسیون برجام در مجلس نهم ضمن رد ادعای زاکانی درباره ظریف، روحانی و لاریجانی درباره توافق هسته‌ای و اینکه برجام اراده نظام نبوده، گفت: در کمیسیون برجام برای این‌که آن ماده واحده را تصویب کنیم از نیروهای مسلح، از برادران سازمان انرژی اتمی، کارشناسان حقوقی و فنی دعوت و نظرات شان را گرفتیم. این‌ها اگر متن را نخوانده بودند چرا به ما نظر دادند؟ دفتر آقا و خود آقا هم در جریان بودند.

صاحب‌خبر -
پاسخ حقیقت‌پور به زاکانی درباره برجام؛ شب قبل از تصویب برجام ادبیات اولیه آن در دفتر رهبری کم و بیش نهایی شد
کد خبر: 663742
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۸ ۱۰:۰۷:۲۹

منصور حقیقت پور فعال سیاسی اصولگرا درباره صحبت‌های علیرضا زاکانی مبنی بر این‌که آقایان روحانی، لاریجانی و ظریف اجازه ندادند که کسی از متن برجام اطلاع پیدا کند و همین امر باعث نارضایتی بسیاری از افراد مانند علی شمخانی و علی‌اکبر ولایتی شد، گفت: حرف ایشان کاملا نادرست است. بسیاری از افراد مانند آقایان شمخانی و جلیلی در جریان بودند و بالاتر از همه این آقایان رهبر انقلاب در جریان متن برجام بودند و هدایت می‌کردند که برخی اوقات چه حرف‌هایی زده و چه حرف‌هایی زده نشود.

در این زمینه ایلنا نوشت: نایب رئیس کمیسیون برجام در مجلس نهم با اشاره به این که در پروسه تصویب برجام خیلی از افراد در کمیسیون صحبت کردند، خاطرنشان کرد: آقای زاکانی اگر در جریان نبودید چرا از افراد دعوت کردید؟ آقای صالحی چرا آمدند و صحبت کردند؟ از ستاد کل نیروهای مسلح چرا آمدند و صحبت کردند؟ در جریان بودند دیگر.

وی تاکید کرد: قبل از این که برجام به مجلس بیاید، در شورای عالی امنیت ملی تمامی ابعادش پپگیری شد؛ چه طور می‌شود ۳ نفر در جریان باشند و برجام اراده ۳ نفر باشد؟ به هیچ وجه این گونه نیست. ما در کیمسیون برجام برای این‌که آن ماده واحده را تصویب کنیم از نیروهای مسلح، از برادران سازمان انرژی اتمی، کارشناسان حقوقی و فنی دعوت و نظرات شان را گرفتیم. این‌ها اگر متن را نخوانده بودند چرا به ما نظر دادند؟ وزارت دفاع، نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت نظر داده است، همه در جریان بوده‌اند. دفتر آقا و خود آقا در جریان بودند.

این نماینده پیشین مجلس یادآور شد: در مراحل نهایی، یعنی شب قبل از این‌که برجام تصویب شود، در دفتر آقا جلسه‌ای تشکیل شد. خود این آقا (زاکانی) در جلسه حضور داشتند و در آنجا بحث تمام شد، یعنی آن ادبیات اولیه که تنظیم شده بود کم و بیش نهایی شد و این یعنی آدم‌های مطلع در این جلسات حضور داشتند.

حقیقت‌پور این‌که زاکانی عنوان کرد ظریف گفته است برجام را نخوانده امضا کرده است، آیا در جلسات کمیسیون برجام چنین چیزی مطرح شد، گفت: اصلا قبل از اینکه برجام به مجلس ارجاع شود. آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی گزارش می‌دادند؛ بند بند درباره آن صحبت می‌کردند که من چه چیزی را گفتم، طرف مقابل چه کلمه‌ای گفته است و این نشان می‌داد ایشان تسلط کامل را چه به لحاظ حقوقی ، چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ ادبیات دارند. انگلیسی هم بلد بود. آقای شمخانی هم گفتند که ادعای آقای زاکانی دروغ بود. من هم می‌گویم دروغ بود.

وی در خصوص اینکه مطرح شد برجام محصول اراده نظام نبود و برخی به جای نظام تصمیم گرفتند، عنوان کرد: من سوال می‌کنم، آقای «آمانو» تشریف آوردند در کمیسیون برجام با ما مذاکره کردند. ایشان قبل از این که با ما مذاکره کند از حساس‌ترین مرکز نظامی جمهوری اسلامی ایران یعنی پارچین بازدید کرد؛ از این ۳ نفر کدام‌شان اختیار دارند که اجازه دهند یک آدم خارجی از پارچین بازدید کند؟ آقای ظریف اجاره دارد؟ چه کسی اجازه دارد؟ بالاترین مقام ارشد نظامی کشور اجازه می‌دهد، پس نشان می‌دهد خیلی هم در جریان بوده‌اند.

حقیقت‌پور ادامه داد: گفته می‌شود برجام حاصل کار این ۳ نفر بوده است، اولاً شروع مذاکرات برجام برای زمانی بوده است که از این ۳ نفر، ۲ نفرشان بر سر کار نبودند. یعنی شروع مذاکرات در دوره قبل بوده است یعنی اراده این افراد هم اگر می‌خواسته باشد چون مسئولیت نداشتند، نمی‌توانسته باشد چراکه مذاکرات قبل از آن زمان شروع شد و ادامه پیدا کرد.

نایب رئیس کمیسیون وقت برجام بیان کرد: چه کسی برجام را به مجلس ارجاع داد که مجلس اظهارنظر کند؟ رهبری معظم انقلاب؛ آیا رهبری معظم بدون این که از زوایا و ظرایف این طرح اطلاع داشته باشند می‌آیند به مجلس این کار را ارجاع دهند؟ می‌توانستند در شورای عالی امنیت ملی کار را تمام کنند، چراکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی قانون است، پس اراده آن ۳ نفر نبوده است، این‌که به مجلس آمد اراده آقا بوده است تا این پروسه مسیر خودش را طی کند.

نظر شما