شناسهٔ خبر: 67227352 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آمار حاجی‌های ایرانی فوت شده اعلام شد/ جزئیات

از ابتدای عملیات حج تا یکشنبه ۲۷ خرداد، ۷ زائر ایرانی جان باخته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، شمار زائر فوت‌شده از ابتدای حج تا روز گذشته را ۷ نفر اعلام کرد و گفت تعدادی از این زائران در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.

پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا تعداد زائران فوت‌شده در حج امسال را نصف درگذشتگان حج سال گذشته اعلام کرد و افزود: از ابتدای عملیات حج تا یکشنبه ۲۷ خرداد، ۷ زائر ایرانی جان باخته‌اند.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، تعدادی از این زائران بیماری زمینه‌ای داشتند، ولی تعدادی دیگر در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.

او اضافه کرد: فقط در نخستین روز حضور زائران در منا، که در عربستان عید قربان بود و زائران گرم‌ترین روز این کشور را پشت سر گذاشتند و اعمال زیادی را انجام دادند، ۳ نفر زائر ایرانی جان باختند.

کولیوند همچنین گفت: حدود ۵ هزار زائر ایرانی نیز به بیمارستان‌های صحرایی و موکب‌های ۹ گانه در عرفات مراجعه کردند که با توجه به اینکه در ۹ منطقه پزشک مستقر شده بود، ازدحامی پیش نیامد.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور افزود: در هماهنگی با هلال احمر و مقامات بهداشت و درمان مکه، یک فروند بالگرد فقط به ایران برای روز عرفه اختصاص داده شده بود، که البته نیازی نشد. هماهنگی خوبی با سعودی‌ها از نظر پزشکی و سلامت ایجاد شده و تجهیزات و امکانات بیمارستانی در اختیارمان قرار دارد.

کولیوند گفت: بیمارستان‌های صحرایی بخش ویژه آزمایشگاه، سونوگرافی، مددکاری و کمک به گمشدگان و بخش به‌ویژه زنان دارد و امسال از محلول‌های پیشگیری از گرمازدگی استفاده شد که توانستیم خیلی از مراجعان را سرپایی درمان کنیم.

۷ حاجی ایرانی جان باختند/ جزئیات

او ادامه داد: با وجود آنکه تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی هلال احمر در عرفات و روز نخست منا (عید قربان) بیشتر از سال گذشته بود، ولی شرایط خوب است. کاروان وقوف اضطراری که شامل زائران بیماران و زائران بستری‌شده در بیمارستانهاست با حمایت جمعیت هلال احمر و پزشکان، اعمالشان را انجام دادند و علاوه‌بر این‌ها، یک زائر مصری که هیچ علایم حیاتی نداشت، احیا و به بیمارستان سعودی منتقل شد.

کولیوند تاکید کرد: مراکز درمانی هلال احمر در منا در پذیرش بیماران کشورهای دیگر هیچ محدودیتی ندارند.

مرگ ۱۹ حاجی در اثر گرمازدگیخ

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که دست‌کم ۱۹ اردنی و ایرانی در جریان زیارت حج در عربستان سعودی در اثر گرما جان خود را از دست دادند.

وزارت خارجه اردن اعلام کرد که حجاج بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست داده و ۱۷ نفر دیگر مفقود شده‌اند.

این به روز رسانی پس از آن منتشر شد که سی‌ان‌ان یکشنبه ۱۶ ژوئن برابر با ۲۷ خرداد گزارش داد که ۶ نفر در جریان حج در مکه و در اثر گرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند.

دمای هوای عربستان در این هفته از ۴۶ درجه سانتیگراد فراتر رفته و مناسک در فضای باز را به‌ویژه برای افراد مسن دشوار کرده است، به ویژه آنکه بسیاری از مناسک حج در خارج از منزل و پیاده انجام می‌شود.

خبرگزاری الجزیره نیز گزارش داده که سال گذشته، دست‌کم ۲۴۰ نفر، که بسیاری از آنها از اندونزی بودند، در طول مراسم حج جان باختند، اما علت آن مشخص نشد. یک مقام سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت که بیش از ۱۰ هزار بیمار مرتبط با گرما ثبت شده است که ۱۰ درصد آنها گرمازدگی بوده است.

در حج امسال بیش از ۱.۸ میلیون زائر حضور دارند، که به گفته مقامات سعودی، یکی از بزرگترین تجمعات جهان رقم زده شده است. منا که هم‌اینک زائران در آن مشغول انجام اعمال حج هستند، در گذشته سابقه حوادث مرگباری مانند ازدحام و آتش‌سوزی را داشته و چالش اصلی بیشتر سال‌ها در آن گرمای شدید بوده است.

۴۷۲۳۶

نظر شما