شناسهٔ خبر: 67227290 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رئیس جمهور تایوان: قدرت رو به رشد چین بزرگترین چالش ماست

صاحب‌خبر -

شفقنا- «لای چینگ تی» رئیس جمهور تایوان به دانشجویان آکادمی نظامی تایوان هشدار داد که بزرگترین چالش این کشور مقابله با قدرت رو به رشد چین است، زیرا حذف جزیره خودگردان اکنون به یک مسئله ملی تبدیل شده است.

به گزارش شفقنا؛ روزنامه الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: رئیس‌جمهور تایوان در یک سخنرانی در آکادمی نظامی تایوانی در کائوسیونگ (جنوب تایوان)، تأکید کرد که استادان و دانشجویان باید چالش‌ها و وظایف دوران جدید را به درستی درک کنند».

رئیس جمهور تایوان در صدمین سالگرد تأسیس آکادمی افزود: «بزرگترین چالش، رویارویی با قدرت گرفتن چین است که وضعیت موجود در تنگه تایوان را تغییر داده است».

برای رئیس جمهور تایوان که در ماه می تحلیف شد اکنون مهمترین وظیفه این است که شجاعانه مسئولیت خطیر و وظیفه بزرگ حفاظت از تایوان و حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان را بر عهده بگیرد.

 

آکادمی نظامی تایوان در سال 1924 در گوانگژو، جنوب چین تاسیس شد. پس از شکست ملی گراها در سرزمین اصلی چین و پناهندگی آنها در جزیره در سال 1949 به کائوسیونگ نقل مکان کرد.

تنش ها در تنگه تایوان از زمان به قدرت رسیدن لای چینگ ته در 20 می افزایش یافته است. پکن تأیید می‌کند که این جزیره خودمختار بخشی از قلمرو آن است و تهدید می‌کند که در صورت لزوم دوباره آن را اشغال خواهد کرد.

در پایان ماه می، چین تمرین‌های نظامی بزرگی را طی دو روز در اطراف تایوان انجام داده و کشتی‌های نظامی و هواپیماهای مملو از مهمات واقعی را بسیج کرد و ادعا کرد که این “مجازات شدید” علیه “جدایی‌طلبان” است.

پیش از این، پکن که لای چینگ ته را «جدایی‌خواه خطرناک» می‌داند، سخنرانی مراسم تحلیف او را نزدیک‌تر به «به رسمیت شناختن استقلال تایوان» می‌دانست.

 

لای در یک سخنرانی متعهد شد که از دموکراسی و آزادی در تایوان دفاع کند و خواستار گفتگو با چین که از سال 2016 قطع شده است، شد.

لای مانند «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور سابق این کشور می‌گوید که تایوان نیازی به اعلام رسمی استقلال ندارد، که این برای چین خط قرمز است. در سال‌های اخیر، رهبران چین لفاظی‌های خود را سخت‌تر کرده‌اند تا نشان دهند که «اتحاد اجتناب‌ناپذیر است».

این خبر را در وبگاه الشرق الاوسط ببینید

نظر شما