شناسهٔ خبر: 67227017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام شمس‌الدین:

عید قربان مظهر تجلی گذشت انسان از تعلقات نفسانی است

سعیده مصطفوی

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه عید قربان نماد مبارزه انسان با نفس اماره و وسوسه‌های شیاطین درونی و شیطان بیرونی است، گفت: عید قربان مظهر تجلی گذشت انسان از تعلقات نفسانی خودش در برابر خواست و اراده پروردگار متعال است.

صاحب‌خبر -

 حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین، امروز دوشنبه ۲۸ خردادماه در سخنرانی نماز عید سعید قربان که در مصلی بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: عید قربان نماد فلاح و رستگاری انسان است.

وی افزود: از این جهت عید قربان نماد رستگاری است که انسان در میدان زندگی با عمل درستی که داشته، بتواند رضایت پروردگار متعال را چه با قربانی کردن و چه پا روی هوای نفس گذاشتن در برابر امور دنیوی، کسب کند و همین امر برای انسان موفقیت در مسیر عبودیت پدید می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه روز عید سعید قربان از اعیاد بسیار بزرگ و مظهر تجلی بسیاری از فضایل اخلاقی و ویژگی‌های برجسته دینی و الهی است، افزود: عید قربان روزی است که انسان آمرزیده و از گناهان و معاصی پاک شده و در واقع عید قربان روز عیدی و جایزه گرفتن انسان مومن است.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با بیان اینکه عید قربان و عید فطر از جهات مختلفی با هم مشابهت دارند، گفت: یکی از مشابهت‌های این دو عید این است که هر دو اعیاد بعد از اعمال و مناسکی است که آن اعمال و مناسک، موجب رحمت و مغفرت بندگان می‌شود.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین تصریح کرد: در روز عید قربان حتی افرادی که توفیق تشرف به حج نداشتند اما روز عرفه را درک کرده‌اند، پاداش خود را از خداوند متعال دریافت کنند.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه عید قربان نماد مبارزه انسان با نفس اماره و وسوسه‌های شیاطین درونی و بیرونی است، تصریح کرد: عید قربان مظهر تجلی گذشت انسان از تعلقات نفسانی خودش در برابر خواست و اراده پروردگار متعال است و از جمله اموری که در عید قربان وجود دارد این است که انسان به وعده پروردگار متعال اعتماد داشته باشد، او را بزرگ شمرده و به آن عمل کند.

وی با بیان اینکه از دیگر مصادیق موجود در عید قربان ایثار و گذشت انسان از مادیات و امور دنیوی برای دست یافتن به اجرهای اخروی است، گفت: خداوند متعال در آیات ۱۶ و ۱۷ سوره مبارکه الاعلی که در نماز عید فطر و قربان قرائت می‌شود، فرموده: "لیکن [شما] زندگی دنیا را بر می‏ گزینید؛ با آنکه [جهان] آخرت نیکوتر و پایدارتر است".

حجت‌الاسلام شمس‌الدین تاکید کرد: نکته تربیتی این آیات این است که خداوند متعال نمی‌گوید دنیا نداشته باشید بلکه می‌گوید دنیا را بر آخرت ترجیح ندهید و یکی از درس های تربیتی عید قربان همین مساله است.

وی افزود: برخی انسان‌ها دنیا را به آخرت ترجیح می‌دهند و برای کارهای دنیایی عجله دارند ولی برای آخرت نه، در حالی که مظاهر دنیوی و همه بهره‌های انسان در دنیا همه از بین رفتنی است و آنچه برای انسان می‌ماند، همین امور آخرت و فعالیت‌های خیر و نیک و اعمال عبادی واجب و مستحبی که انجام می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما