شناسهٔ خبر: 67226824 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

درگذشت محمدرضا ریاضی باستان‌شناس پیشکسوت

صاحب‌خبر -

محمدرضا ریاضی، پیشکسوت میراث فرهنگی درگذشت.
به گزارش ایسنا، علی صدرایی ـ باستان‌شناس ـ یکشنبه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ در متنی که در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی منتشر کرد، اطلاع داد که محمدرضا ریاضی بر اثر ایست قلبی درگذشته است.
موزه ملی ایران در پیام تسلیتی که منتشر کرده، تاریخ درگذشت محمدرضا ریاضی را ۲۶ خردادماه ۱۴۰۳ اعلام کرده است.
محمدرضا ریاضی، متولد سال ۱۳۲۸ در روستای کشه دهستان طرق رود شهرستان نظنز استان اصفهان بود. او در اواخر سال ۱۳۵۳ به استخدام رسمی وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در اداره مالی ـ اداری مرکز باستان‌شناسی فعالیت داشت. از سال ۱۳۵۸ به کتابخانه موزه ملی ایران منتقل شد. ریاضی، دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد جغرافیا بود و در دهه ۷۰ در دانشگاه تهران مقطع کارشناسی ارشد باستان‌شناسی را به پایان رساند. او در دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های باستان‌شناسی، موزه‌داری، معماری و پژوهش هنر تدریس کرده است.
افزون بر فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه تاریخ هنر و باستان‌شناسی، در کارنامه‌ حرفه‌ای ریاضی، ریاست کتابخانه موزه ملی ایران، عضویت در شورای پژوهشی موزه ملی ایران، نماینده سازمان میراث فرهنگی در کمیته حافظه جهانی یونسکو و مدرس تاریخ هنر ایران و جهان در دانشکده‌های هنر دانشگاه تهران، الزهرا، شهید بهشتی (بنیاد ایرانشناسی)، دانشگاه هنر، مرکز آموزش عالی میرات فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان دیده می‌شود. محمدرضا ریاضی همچنین بیش از ۷۰ کتاب و مقاله درباره هنر و تمدن ایران و جهان را به نگارش درآورده است.
کتاب‌های «فهرست نسخ خطی موزه ملی ایران»، «کتاب اصفهان»، «راهنمای موزه ملی ایران»، «فهرست نسخ خطی پزشکی کتابخانه‌های سازمان میراث فرهنگی»، «سیر پژوهش‌های فرانسویان در ایران»، «فرهنگ مصور اصطلاحات هنر ایران»، «ترجمه کتاب طرح‌های اسلامی»، کتاب «طرح‌ها و نقوش پارچه‌ها و لباس‌های ساسانی»، «آثارخانه در ایران»، «فرهنگ مصور نگاره‌های ورزشی» و «تاریخ هنر جهان» از جمله آثار این نویسنده و پژوهشگر است.

برچسب‌ها:

نظر شما