شناسهٔ خبر: 67226247 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ماهی‌مرکب غول‌پیکر با تخم‌هایی در دست در دام دوربین‌ها افتاد/ فیلم

در آب‌های سرد و تاریک خلیج کالیفرنیا، یک ماهی مرکب عجیب در حال جوجه کشی در دام دوربین‌ها افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اعماق تاریک آب، جایی که نور خورشید نمی‌رسد، یک وسیله نقلیه از راه دور گونه‌ای از Cephalopod را مشاهده کرد که تعداد کمی از انسان‌ها در طول عمر خود موفق به مشاهده آن‌ها می‌شوند؛ این ماهی مرکب در حالی در دام دوربین‌ها افتاد که یک دسته تخم را محکم در آغوش گرفته بود.

این صحنه یکی از عجیب‌ترین منظره‌هایی است که تاکنون با دوربین‌ها ضبط شده است؛ تعداد کمی از ماهی‌های مرکب از این طریق تخم‌های خود را پرورش می‌دهند. اما آنچه بیش از همه تعجب برانگیز بود، این موضوع بود که این تخم‌ها به‌طور غیرمعمولی عظیم بودند؛ تقریبا دو برابر بزرگ‌تر از تخم‌های دیگر ماهی‌های مرکب در حال پرورش بودند.

استیون هادوک، دانشمند دریایی از مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) می‌گوید:« آب‌های کره زمین بزرگترین فضا برای حیات هستند؛ دنیایی ناشناخته که خیلی برای اکتشافات جا دارند.»

رویارویی غیرمنتظره ما با یک ماهی مرکب که تخم‌های غول‌پیکری را پرورش می‌دهد، توجه همه را در اتاق کنترل کشتی جلب کرد.

این کشف درحالی اتفاق افتاد که استراتژی تولید مثل بسیاری از ماهی های مرکب همچنان یک راز است؛ حتی در بخش‌های عمیق اقیانوس این راز تقریبا تا به امروز فاش نشده است.

با وسایل نقلیه از راه دور، محققان شروع به یادگیری بیشتر از اقیانوس می‌کنند؛ محققان این وسیله نقلیه کنترل از راه دور را از روی یک کشتی روی سطح کنترل می‌کنند و اکنون تعدادی ماهی مرکب در اعماق دریا را دیده‌اند که صدها تخم را حمل می‌کنند.

مشاهده اخیر از این ماهی مرکب خاص و نوزادانش در سفری به خلیج کالیفرنیا در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد. در یکی از غواصی‌های خود، ROV Doc Ricketts با هیولایی روبرو شد که در عمق ۲۵۶۶ متری معلق بود. اکثر آنها دارای ورقه‌هایی از تخم‌های کوچکتر هستند که تخمین زده می شود تا ۳۰۰۰ عدد تخم را در یک زمان حمل کنند. محققان تخمین زدند که این ماهی مرکب فقط چند تخم، شاید ۳۰ یا ۴۰ عدد، با خود حمل می کرد و هر تخم بزرگ، تا ۱۱.۷ میلی متر قطر داشت.

او احتمالاً از خانواده Gonatidae یا ماهی مرکب بازویی است.

البته تعداد بیشتر فرزندان، احتمال زنده ماندن برخی تا بزرگ‌سالی و ساختن بچه ماهی مرکب را افزایش می‌دهد. اما شرایط در دریاچه دریایی نسبت به آب‌های بالا پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌تر است، جایی که در دسترس بودن غذا یا شکارچیان دیگر نگرانی بزرگ‌ این گونه‌های دریایی نیست.

منبع: sciencealert

۲۲۷۲۲۷

نظر شما