شناسهٔ خبر: 67226019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

همراه با انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم؛

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۷ خرداد + فیلم کامل

روز شنبه بیست و هفتم خرداد، هر شش نامزد انتخاباتی در برنامه‌های اختصاصی انتخاباتی تلویزیون حاضر شده و به برنامه‌های پیش‌رو خود پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ظهر بیست و هفتم خرداد با میزگرد سیاسی محمدباقر قالیباف آغاز شد و پس از آن میزگرد علیرضا زاکانی برگزار شد. مسعود پزشکیان نیز در دو برنامه بدون تعارف و گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

دو مستند انتخاباتی ۳۰ دقیقه‌ای آقایان سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی که روایتی از زندگی شخصی آنها بود نیز منتشر شد.

در پایان نیز با برگزاری میزگرد اقتصادی سعید جلیلی، برنامه‌های انتخاباتی روز ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ به پایان رسید.

مروری بر برنامه‌ روزهای گذشته نامزدهای انتخاباتی در تلویزیون:

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۱ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۲ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۳ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۴ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۵ خرداد+ فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز ۲۶ خرداد+ فیلم کامل

در ادامه مشروح اظهارات نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های تلویزیونی ۲۶ خرداد را بخوانید:

محمدباقر قالیباف

بزرگترین سازه‌های کشور را من ساختم، مثل سدکرخه/ ۴۵ سال زندگی شخصی نکردم +فیلم

فیلم کامل حضور محمدباقر قالیباف در میزگرد سیاسی/۱

محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه میزگرد سیاسی شبکه ۳ سیما اظهار کرد: اولین نکته‌ای که باید بگویم این است که دولت چهاردهم اگر مورد اعتماد قرار بگیرد و من از جانب شما مسئولیتی بگیرم، سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی در دولت ما اهمیت بسزایی خواهد داشت و رکن اساسی دولت خواهد بود.

قالیباف گفت: همه دستگاه‌های دولتی در دولت ما یک طرف و بحث سیاست خارجی و دیپلماسی نیز یک طرف قرار دارد، چرا که بخش قابل توجهی از موضوعات امنیتی، اقتصادی و منافع ملی ریشه در عملکردمان در اجرای سیاست‌های خارجی و دستگاه دیپلماسی دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: معتقدم حکمرانی در سیاست خارجی یعنی تنظیم روابط. مهم این است که حداکثر منافع و حداقل هزینه برای ایران رقم بخورد. آرمانگرایی واقع بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای منافع ملی کشور است.

وی با اشاره به اینکه ایمان و باور به سنت‌های الهی اقتدار و عزت ما را رقم می‌زند، بیان کرد: عزت، مصلحت و حکمت سه رکن مهم در سیاست خارجی ما در دولت چهاردهم است. نکته پنجم این است که ما در عرصه‌های بین‌المللی جانمایی ایران را انجام دهیم.

گسترش روابط با همسایگان می‌تواند باعث اقتدار منطقه‌ای شود

قالیباف گفت: موقعیت جغرافیایی ایران و جغرافیای سیاسی آن از بعد ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی ظرفیت و قدرت بزرگ خدادادی است که نصیب ما شده و باید به آن توجه کنیم. یکی از وظایف ما در دولت چهاردهم توجه به این موضوعات است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده در حوزه حکمرانی و کشورداری و درک مفاهیم کشور هم میدانی و هم به صورت مطالعاتی آشنایی دارم. اگر خدا به ما نفت و گاز نداده بود که البته داده است و ۱۹ و نیم درصد نفت و گاز دنیا در اختیار ما قرار دارد، به تنهایی، موقعیت ژئوپلیتیکی‌مان قادر بود تا ما را در جهت اقتصادی و امنیت ملی اداره کند، اما متاسفانه آنطور که باید و شاید از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این است که مدیریت قوی و مدیر قوی و آگاه که کارنامه و برنامه دارد و شجاعت تصمیم‌گیری نیز دارد می‌تواند گره‌گشا باشد. ما در حوزه سیاست خارجی به دو نکته توجه داریم. راهبردهای ما در عرصه سیاست خارجی اقتدار منطقه‌ای است که مبتنی بر سیاست‌های کلان بوده و راهبرد ما در وهله دوم انتفاع اقتصادی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: گسترش روابط با همسایگان می‌تواند باعث اقتدار منطقه‌ای ما شود و این سیاست در دولت شهید رئیسی نیز دنبال می‌شد و حتماً ما با قدرت این را ادامه خواهیم داد.

قالیباف اظهار کرد: همچنین تقویت محور مقاومت و ثبات در منطقه و اینکه منطقه تحت تاثیر قدرت‌های بیگانه نباشد و ارتباط مستقیم با کشورهای همسایه برقرار کنیم در دستور کار ما قرار دارد. در موضوعات ترانزیتی چه ریلی و جاده‌ای و چه دریایی. در شمال و جنوب فرصت‌های زیادی داریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما در کریدور هوایی یک نقطه بی‌نظیر داریم و هواپیماها می‌توانند در این کریدورها سوخت‌گیری کنند و این امتیاز بزرگی است که کمتر به آن اشاره شده است.

او ادامه داد: سال ۲۰۰۸ یک سخنرانی در سیدنی داشتم و گفتم قرن بیست و یکم قرن آسیا است. به روابط مالی دوجانبه اهمیت کمی داده‌ایم و این فرصت بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد

پول نفت ایران باید از کانال رسمی بانکی دریافت شود

غریب آبادی مشاور قالیباف در این میزگرد سیاسی اظهار کرد: مذاکرات رفع تحریم را دنبال خواهیم کرد. در مذاکرات هدف اصلی رفع واقعی تحریم است نه رفع حقوقی تحریم‌ها.

مشاور قالیباف بیان کرد: باید به طور شفاف مشخص شود که به ازای تعهدات ایران در حوزه هسته‌ای، فروش نفت، عملیات بانکی، تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری باید آزاد شود.

او ادامه داد: کاری که در مذاکرات هسته‌ای انجام خواهیم داد این است که به هر میزانی که ایران خودش تصمیم می‌گیرد باید بتواند نفت بفروشد و پول خود را از مسیر مستقیم بانکی دریافت کند. اگر این اتفاق بیافتد تعهدات هسته‌ای ایران قابل اجرا خواهد بود.

غریب آبادی اضافه کرد: مذاکرات در صورتی که به نتیجه برسد قدرت تصمیم‌گیری و اجماع سازی را در داخل کشور خواهیم داشت و این موضوع اصل واکنش صریح در سیاست خارجی است.

فکری دیگر مشاور قالیباف در ادامه میزگرد سیاسی بیان کرد: رشد فزاینده سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت پس از طوفان الاقصی و ضربه وعده صادق قابل ملاحظه است. ما در این حوزه می‌توانیم پروژه‌هایی را تعریف کنیم و برای توسعه کشور و توانمندسازی محور مقاومت بهره بگیریم.

مشاور قالیباف اظهار کرد: یکی از شرکای اصلی ما در منطقه کشور عراق است. پایدارسازی روابط اقتصادی با این کشور یکی از اهداف ما است. ما با محوریت بخش خصوصی و حمایت دولت می‌توانیم سرمایه‌گذای‌های مشترک را دنبال کنیم. در این مرحله یک میلیارد دلار برای این حوزه در نظر می‌گیریم.

فکری اظهار کرد: در منطقه عراق، سوریه، لبنان و برخی کشورهای همسایه ظرفیت ایجاد شده است. می‌دانیم که قانون حمایت از تولید اخیراً مورد قرار گرفته با زحماتی که دوستان مجلس کشیده‌اند و ظرفیتی ایجاد شده تا مجدداً در این حوزه بتوانیم تا سقف ۲ میلیارد دلار کار تعریف کنیم.

او ادامه داد: این موضوع می‌تواند باعث توسعه اقتصادی ما شود و به محور مقاومت نیز کمک کند. کریدورها را چه شمالی و جنوبی در نظر بگیریم و چه شرقی و غربی، فرصتی استثنایی برای جمهوری اسلامی هستند. اصل اساسی مدنظر ما آن است که ایران را تبدیل کنیم به جغرافیایی که قدرت‌های نوظهور در آن همکاری داشته باشند و بتوانیم پروژه‌های بزرگی را انجام دهیم.

یکی از مسائل مهم در سیاست‌خارجی قدرت اجماع سازی در داخل کشور است

قالیباف در ادامه گفت: در سیاست خارجی نکته مهم قدرت اجماع سازی در درون کشور است، آن هم برای موضوعاتی که منافع ملی دخیل هستند. رئیس جمهور باید بتواند در گفتگو با نخبگان اجماع را ایجاد نماید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: امروز تنها سند ما برنامه هفتم است، برنامه‌ای بسیار دقیق و قابل انجام. اتفاق و تقدیر الهی به اینگونه شد که سیدالشهدای خدمت از ما جدا شد و ما ماندیم و دوستانی که باید این مسیر را ادامه دهیم. ما نمی‌خواستیم ریل پیشرفت به دهه نود برگردد، دهه‌ای که رشد اقتصادی زیر یک درصد بود.

وی ادامه داد: بنده در یک دوراهی قرار گرفتم. من رئیس قوه بودم و با اقتدار هم رای ریاست مجلس داشتم. احساس کردم آمادگی من نسبت به بقیه بیشتر است و از راحت‌طلبی خود جلوگیری کردم. خود را به سختی زدم. اداره کشور به قدرت و علم حکمرانی نیاز دارد. من ۳۵ سال در این علم مطالعه کردم و کتاب‌هایی دارم که تدریس می‌شوند.

فیلم کامل حضور محمدباقر قالیباف در میزگرد سیاسی/۲

عمر من در امنیت و دفاع مقدس گذشته است

قالیباف اظهار کرد: نماد یک دولت محلی تمام عیار را در شهرداری تهران نشان دادم. بزرگترین سازه‌های کشور را من ساختم و اجرایی‌کردن آن را نشان دادم. عمر من در امنیت و دفاع مقدس گذشته است.

وی با اشاره به اینکه من ۴۵ سال زندگی شخصی نکردم، بیان کرد: لذا معتقدم خودم را عرضه کردم و اخلاق حرفه‌ای را انجام دادم و نسبت به دیگران که در معرض هستند هم تجربه و کارنامه دارم.

آیا قالیباف از انتخابات انصراف می‌دهد؟

قالیباف درباره امکان کنار رفتنش از انتخابات گفت: حتما جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک نفر برسد. این عقلانیت در جبهه انقلاب وجود دارد و حتما این اتفاق عملی خواهد شد.

ایزدی کارشناس برنامه اظهار کرد: شک و شبهه وجود دارد که در میان این افرادی که سخن انقلابی می‌گویند به چه کسی رای دهیم. خود من نیز هنوز نمی‌دانم باید به چه کسی رای دهم. سوال بنده این است، در بین ۶ نامزد، چه کسی به ملاک‌هایی که جبهه انقلاب دارد، نزدیک است؟

قالیباف پاسخ داد: رهبری عنوان کردند به کسی رای دهید که انقلابی‌تر باشند، قبل تر هم فرمودند کسی که هم به کار آشنا باشد و هم سابقه داشته باشد. من ادعایی ندارم که نفر اول هستم و همه چیز نسبی است. من هیچ موقع در مواجه با صهیونیست‌ها با همه مسئولیت‌هایی که داشتم کم کاری نکردم، حتی سال‌های پیش سردار حاجی زاده درباره اقدامات ما در هوافضای سپاه و ریل گذاری حرف زده‌اند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: من بی وقفه در این جبهه کمک می‌کردم و حضور داشتم و دشمنان حتما بهتر می‌دانند که این نگاه انقلاب من از کجا می‌آید. اولویت ما بحث تقویت جبهه مقاومت در منطقه است. جبهه مقاومت الگویی است که باید در حوزه توسعه و رشد اقتصادی کمک کننده باشد.

وی بیان کرد: اگر فلسطین موضوع جهان اسلام بود، اکنون موضوعی جهانی شده است؛ لذا ما در ماده ۱۰۰ و ۱۰۱ و در برنامه هم همه این موارد را پیش بینی کردیم و سیاست‌ها را به بهترین شکل اجرایی خواهیم کرد.

او ادامه داد: ملاک‌های انقلاب را در ۴۵ سال گذشته خودم نشان دادم. من بچه انقلاب بودم که به نیروی انتظامی رفتم و پس از ۳ ماه حضورم در آن جا همه اهالی دانشگاه را جمع کردم و نشان دادم رویکرد من جامعه محور است و این را همه دیدند.

کریدور آیمک با مشارکت عربستان و اسرائیل و امارات می‌خواهد ایران را دور بزند

سجادپور کارشناس برنامه اظهار کرد: در سطح منطقه مشخص شده نگاه ما تنها به بخشی از منطقه است. توازن لازم را نداریم. برنامه شما برای رسیدن به توازن در سیاست خارجی چیست؟ در سطح بین‌الملل هم این توازن را نداریم؛ آیا شما با این توازن موافقید؟ برنامه شما چیست؟

قالیباف جواب داد: موضوع توازن بسیار کلیدی و بسیار مهم است. باید ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم و این موضوع مدیر قوی می‌خواهد، یعنی قدرت حل مسئله داشته باشد. مدیر در یک مجموعه باید ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کند.

متقی کارشناس سیاست خارجی اظهار کرد: برخی معتقدند ایران تنها است. با بسیاری از کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عرب تمایز داریم. یک اصول بنیادین داریم که مقاومت است و بخشی از قدرت ما هم مقاومت است و بخش دیگر خودکفایی است که در حوزه صنعتی به دست آوردیم و بخش دیگر کنش ارتباطاتی است.

کارشناس برنامه ادامه داد: ما با یک چالش جدی متقاعد سازی دیگر مواجهیم و بحث‌هایی که مطرح میشود این است که میگوییم باید این شود، اما نمیشود، زیرا جهان منطقش قانع سازی است. ما که قدرت جهان نیستیم. این موازنه سازی ناشی از تولید قدرت است و این قدرت یعنی مطالبه قدرت ما را داشته باشند. این موازنه قدرت و قدرت را در سیاست خارجی در چه می‌بینید؟

قالیباف پاسخ داد: ما باید در حرکت خود دنبال این باشیم دوست مشترک و دشمن و منافع مشترک و بعد ابزار قدرت. الان ما در جنوب غرب آسیا عمدتا به سمت غرب رفتیم و عمدتا به شرق بی توجه بوده ایم. ما در این موقعیت جغرافیایی نمیتوانیم بگوییم غریب هستیم. عمدتا رویکردهای ما سیاسی-امنیتی است. وقتی یک رژیم نامشروع در این منطقه وجود دارد عمدتا نگاه ما سیاسی امنیتی میشود، اما در کل نگاه ما به شرق نگاه تمدنی، فرهنگی و... است.

نامزد انتخابات ادامه داد: روسیه، چین، هند، پاکستان و آسیای میانه را ببینید. ایران در مقایسه با این کشورها کلید طلایی است و با همه اینها دوست است. در حالی که باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. بندر چابهار را ببینید. کریدور آیمک یعنی دور زدن ایران؛ در کریدور شمال و هوایی هم به همین صورت است. ما باید هنر استفاده از این ظرفیت را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: باید به گونه‌ای رفتار کنیم که همه بدانند امنیت و اقتصاد دو محور مشترک با کشورهای همسایه است. همه توان دستگاه‌های دولت چهاردهم یک طرف و دستگاه دیپلماسی ما یک طرف؛ ما هرگز در انفعال قرار نخواهیم گرفت.

فواد ایزدی بیان کرد: از کلمه شناخت زیاد استفاده کردید. چه کار باید کرد که این ضعف شناخت جبران شود؟ آیا از وضعیت آموزش دیپلمات‌ها راضی هستید؟

از روند آموزش و پرورش راضی نیستم

قالیباف جواب داد: باید تصمیم سازی را برعهده نخبگان بگذاریم. ما فکر میکنیم علامه دهر هستیم و فرقی بین تصمیم سازی و تصمیم‌گیری قائل نیستیم که شاهد ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم. امروز حال نخبگان خوب نیست. امروز در دانشگاه‌ها ذهن افراد را پر می‌کنند. آموزش و پرورش ما ۱۷ تا وزیر و سرپرست داشته است. ما مردم را در تحول حذف کردیم در حالی که مردم را هرجا بودم مشارکت دادم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در ۱۱۰ کار فنی و زیرساختی را دیدید و مردم را هم شریک کردیم. من از روند آموزش و پرورش راضی نیستم و دستگاه دیپلماسی ما نگاه به ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد. در اقتصاد بهره وری مهم است که یک بخش این بهره وری مردم هستند.

سجاد پور کارشناس برنامه گفت: شما روی مدیر و مدیریت تکیه دارید، اما در کنار مدیریت چهارچوب‌های سیاست گذاری حائز اهمیت است. چرا در کریدورهای هوایی وضعیت اینگونه است؟

قالیباف پاسخ داد: من در حین اینکه به مدیریت و مدیر قوی و برنامه و کارنامه تاکید دارم معتقدم مدیر قوی مدیری است که گمان نکند همه چیزدان است و اجازه دهد نخبگان جامعه برایش تصمیم سازی کنند. بعد گفتم مردم باید وارد شوند. دولت باید نگاه مردم محوری داشته باشد و کار تولی‌گری انجام دهد نه تصدی‌گری.

فیلم کامل حضور محمدباقر قالیباف در میزگرد سیاسی/۳

در رفع تحریم جدی هستیم

او ادامه داد: ظرفیت‌ها را استفاده نمی‌کنیم. اولویت‌بندی در کارمان نداریم. ببینید چقدر دشمنان برای ما چالش ایجاد کردند و چقدر خودمان. انقدری که بروکراسی برای ما مشکل ایجاد کرد، تحریم‌ها انقدر مشکل ایجاد کرده است؟ باید هوشمند سازی و شفاف سازی انجام شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: الان برای کالای اساسی به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که دچار مشکل شدیم. در همین دهه ۹۰ این را حس کردیم، در حالی که می‌شد با نگاه به پیش بسیاری از این مشکل را حل کنیم.

قالیباف اظهار کرد: تحریم‌های ما، تحریم‌های آمریکا بوده است نه سازمان‌های بین‌االمللی. پس ما می‌توانستیم از شرکت‌های بین المللی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنیم. ما ۵ میلیارد دلار اعتبار ارزی با روسیه داشتیم، اما دو وزارتخانه با هم مشکل دارند و کسی این را افتتاح نمی‌کند. اینها چه ربطی به آمریکا دارد.

او ادامه داد: مردم عزیز ما میتوانیم با اجماع سازی و همدلی و حضور مردم این مسیر را طی کنیم و برنامه هفتم که قانون شده است را جلو ببریم. در مجلس یازدهم این کار را دنبال کردیم و همه قوانینی که باید در اقتصاد مشکل داشتند را تا حد زیادی اصلاح کردیم و این تجربه وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: رفع تحریم و مشکلات حوزه خارجی اولویت اول ماست، به همین دلیل هم گفتم در دولت چهاردهم همه دستگاه‌ها یک طرف و دستگاه دیپلماسی ما یک طرف؛ در مسیر رفع تحریم جدی هستیم.

علیرضا زاکانی

سالاری مردم بعد از ریخته شدن رای‌ها به صندوق‌ کمرنگ می‌شود/ همیشه از مسوولیت گرفتن استنکاف داشته‌ام +فیلم

فیلم کامل حضور زاکانی در میزگرد فرهنگی

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک‌شنبه ۲۷ خرداد مهمان برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما است. وی در این برنامه به سوالات کارشناسان در حوزه مسائل فرهنگی پاسخ می‌دهد.

* در این نشست علیرضا نادرعلی و صغری یکه‌زارع فعالان حوزه خانواده و فرهنگ در کسوت مشاوران زاکانی و الهام یاوری، حسین انتظامی و شهاب اسفندیاری به عنوان کارشناسان برنامه حضور داشتند.

علیرضا زاکانی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تبریک عید قربان به تشریح دیدگاههای فرهنگی خود پرداخت و گفت: ایرانیان خارج از کشور پاره‌های تن ایران در اقصی نقاط جهان هستند.

وی ادامه داد: ایده مرکزی بنده در همه زمینه‌ها اجرای قانون اساسی است. تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد هنوز رخ نداده است. سالاری مردم بعد از ریخته شدن رای‌ها به صندوق‌ها کمرنگ می‌شود و این روند باید اصلاح شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فرهنگ دیدگاه مرکزی در انقلاب اسلامی است. توجه به این مسئله موجب می‌شود حتی تا ۷۰ درصد بخش اقتصاد هم رشد کند. اگرچه اقتصاد فوریت امروز کشور است اما فرهنگ اولویت بنده است. آموزش و پرورش اساسی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت خواهد بود و وزیر آموزش و پرورش هم قوی‌ترین وزارتخانه دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: شعار انقلاب اسلامی در حوزه اجتماع آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی باید متکلف آزادی و استقلال باشد و در کنار آن آزادی و امنیت را به جامعه هدیه کند. اصول ۳ و ۹ قانون اساسی هرگونه تعارض بین استقلال و آزادی را از بین برده است. در اصل ۸ که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، باید از سوی مردم به سوی دولتمردان به اجرا درآید یعنی نظارت مردم بر مسوولان باید احیا شود.

زاکانی با اشاره به دیگر اصول قانون اساسی، خاطرنشان کرد: در حوزه آزادی، اولین کاری که می‌کنم نهادسازی جدیدی را در خصوص سالار کردن مردم بعد از صندوق رای، خواهم داشت. در تمام سطوح امکانی را فراهم می‌کند با انتخاب هیات منصفه از معتمدان محله خودشان، مسوولان را مورد بازخواست قرار دهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آزادی به شیوه غربی را مطلوب نمی‌دانم. آزادی غربی نوعی تله برای خالی کردن جیب مردم و سلب آزادی واقعی جامعه است.

ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان، کج سلیقی بود

وی تنوع قومی، دینی و مذهبی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: قومیت‌های ایرانی مثل بوستان گل هستند که به جامعه طراوت داده است. مذاهب و ادیان نیز در ایران از حقوق مختلف در اصول قانون اساسی برخوردار هستند. مینیاتوری زیبا در مقابل خودمان از ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی داریم. آنان فرصتی داخلی هستند. ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان، کج سلیقی بود که در سفر رهبری به این استان این ممنوعیت بی‌جا برداشته شد.

زاکانی افزود: نکته بعد زن و مرد هستند که براساس خلقت الهی، رشد و کمال‌شان متکی بر عمل خلقت منحصر به فردشان است. اجحافی که نسبت به زنان و دختران در قبل از انقلاب بود را باید جبران کرد و زمینه رشد و شکوفایی آنان را متناسب با استعدادهای‌شان دنبال کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آموزش در سطح قاعده هرم اجتماعی در خانواده، مدرسه و مسجد شکل می‌گیرد بعد از آن در سطح عالی‌تر در دانشگاه، حوزه و رسانه شکل می‌گیرد و بالاتر از اینها در سطح مدیران، بسط پیدا می‌کند. مسوولی را که تبعیض را در رفتار و عملکردش نهادینه کند، شکاف اجتماعی را به وجود می‌آورد.

وی صیانت از حقوق مردم در حوزه اجتماعی از دیگر اولویت‌های برنامه اجتماعیش برشمرد و گفت: اصل برائت آحاد مردم حتی مجرمان در اصل ۳۹ قانون اساسی به روشنی تعیین شده است. باید به این قاعده اسلامی برگردیم. کسی حق ندارد برای رای خودش به حیطه حقوق اجتماعی تجاوز کند.

زاکانی ادامه داد: خانواده مولد، فرزندان زنده و خلاق را تربیت می‌کند. در چنین خانه‌ای ما در مرکز و محور است که نه در خانه حبس می‌شود و نه در اجتماع حذف و هضم می‌شود. احیای این مسئله را در دولت خدمت احیا می‌کنم.

برنامه‌ام برای ورزش، مسکن، اشتغال و ازدواج خانواده را در میزگرد اقتصادی تشریح می‌کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت خدمت به حل مسائل دختران توجه ویژه خواهد کرد. دختران ایرانی، مسئله اساسی هستند و تکالیف مختلفی نیست به آنان داریم. خانواده را محور جامعه و مهمترین سلول جامعه می‌دانم. این خانواده نباید در حوزه‌های سلامت، تامین اجتماعی و معیشتش مشکل داشته باشد. بنده برای آن برنامه‌های مفصلی دارم. برای ورزش، مسکن، اشتغال و ازدواج خانواده برنامه دارم که در میزگرد اقتصادی تشریح خواهم کرد.

وی از اعمال اصلاحاتی در وزارت آموزش و پرورش سخن گفت و افزود: معلم معیشت و توجه می‌خواهد. حوزه‌های آموزش عالی و علم و فناوری نیز رکن رکین توسعه انقلاب اسلامی هستند. در این حوزه جایگاه را باید به نخبگان سپرد. حوزه فضای مجازی را موهبت می‌دانم. ایجاد تسهیلات، توجه به تولید محتوا برای دولت بنده اهمیت زیادی دارد. در حوزه گردشگری نیز برنامه داریم و با طرف چینی توافق کردیم که سالیانه تا یک میلیون گردشگر بین دو کشور داشته باشیم.

زاکانی تصریح کرد: به بهترین شکل می‌توان از هنر استفاده کرد تا رشد انسان و ابعاد آن در جامعه مورد توجه قرار بگیرد. در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز برنامه دارم. پدر، مادر، دختر و پسر ما اگر درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند باید احیا شده و به جامعه برگردند. کودکان کار و معتادان متجاهر را باید به آموزش خانواده‌ها و جامعه برگردانیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: به واسطه سابقه‌ام از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۲، معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم. نشناختن ظرفیت جوانان مشکل بزرگی برای برخی مدیران است. این مسوولان باید به این ظرفیت اعتقاد و اعتماد پیدا کنند تا در ارتباط با جوانان دچار افراط و تفریط نشویم.

وی سپردن مسوولیت به جوانان خام را لطمه به جوانان دانست و افزود: مسوولان کشور باید به گونه‌ای تربیت شوند که بدانند به چه جوانی چه مسوولیتی بدهند که نه به خودشان لطمه بزنند و نه به مدیرانی که آنان را به کارهای مختلف منصوب می‌کنند. در مسیر رشد در مدارس و دانشگاه‌ها تشکل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی وجود دارد. از طریق این تشکل‌ها می‌توان بستر و زمینه رشد جوانان را به وجود آورد.

زاکانی ادامه داد: تجربه‌ای در دوره نوجوانی در مدارس و بعد در جبهه‌های رزم بود. بعد از برگشتن به دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۶۸ تمام دغدغه‌ام ایجاد بستر و ظرفیت رشد برای دانشجویان دانشگاه بود. منیت‌ها کنار رفته بود و کار تشکلی انجام می‌گرفت. اگر اجازه دهیم چنین ترکیب‌بندی‌هایی در دانشگاه‌ها توسعه یابد، می‌توان بستر کنشگری‌های اجتماعی برای دختران و پسران جامعه ایجاد کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: موضوعات کلان شهر تهران به کل کشور قابل تعمیم است. بسترهایی وجود دارد اما نیازمند بسترهای جدید، اعتماد و اعتقاد به جوانان است.

ما حجاب‌بان نداریم

وی در پاسخ به سوال حسین انتظامی که پرسید «عیار اندیشه، نگاه و عملکرد شما در شهرداری تهران روشن است اما در صورتی که رییس‌جمهور شوید سبک زندگی مردم، الگوی رفتاری حجاب‌بان‌های شما، نحوه چینش مدیران و الگوی رفتار شما با مجلس را چگونه تعریف خواهید کرد و با شفافیت چگونه رفتار خواهید کرد؟» گفت: عاشق سوالات صریح هستم. ما حجاب‌بان نداریم. آنچه که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، حقیقت ندارد. شما هم در رسانه خودتان به اشتباه تبلیغ می‌کنید. عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی در این زمینه درست نیست. سامانه شفافیت در زمان شروع کارم ۵۵ حکم بود که ۵۲ حکم آن در دوره بنده شفاف شد. بقیه آن نیز باید برای اجرا زمینه‌سازی شود.

در خصوص موضوع حجاب‌بانها و قطع درختان به بنده اجحاف شد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در خصوص موضوع حجاب‌بانها و قطع درختان به بنده اجحاف شد. عکس‌های قطع درختان سال ۱۳۹۷ را جای درختان قیطریه جا زدند. درباره حجاب‌بانها نیز بگویم دسته اول عضو فاتب هستند که مسوولیت‌شان مشخص است و دسته دوم یگان انتظامات است و لباس فرم دارند و وظیفه نظم‌بخشی و انظباط در مترو را دارند.
کوچکترین اتفاقی در مترو منجر به حادثه ملی می‌شود.

زاکانی ادامه داد: در کنار این دو دسته، دسته سومی نیز توسط مردم انجام می‌شود و بر اساس امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود. ما اجازه می‌دهیم فعالیتی که مخل دیگران نباشد، انجام شود. آنان کار ایجابی انجام می‌دهد که دختر خودم نیز جزو آنان است اما برخی عناصر هستند که برای خودشان لباس و آرم درست کرده بودند وقتی عکس آنها را برای بنده آوردند اجازه ندادم وارد مترو شوند. آنان در مترو انقلاب می‌خواستند وارد شوند البته اگر به صورت ایجابی وارد مترو شوند، مشکل نخواهند داشت. مترو جای خودمختاری برخی نیست. کوچکترین اتفاقی در مترو منجر به حادثه ملی می‌شود.

تفاوت بنده با ۵ نامزد دیگر ...

وی در پاسخ به این پرسش که «همه مسوولان در شعار معتقد به افزایش نقش مردم هستند، اگر شما رییس‌جمهور شوید در این زمینه با چه مدلی با مردم رفتار خواهید کرد؟»، گفت: تفاوت بنده با ۵ نامزد دیگر این است که در تهران، یک کشور کوچک را اداره می‌کنم. در سال ۱۴۰۱ طرح «من شهردارم» را که ۲۰۸۰ پروژه بود به مردم عرضه کردیم و ۳۴۲ هزار نفر شرکت کردند و ۱۴۶۲ پروژه توسط مردم انتخاب شد و با نظارت مردم این پروژه‌ها را با ۴۰۰۰ میلیارد تومان انجام دادیم. در سال ۱۴۰۲ با ۸۰۰۰ میلیارد تومان وارد شدیم و با انتخاب بیش از یک میلیون و ۳۰۰ نفر از مردم تهران، ۶۰۰ پروژه را اجرا کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۳۵۳ محله داریم و ۳۴۷ سرای محله داریم. شورای شهر دستورالعملی را در این حوزه تصویب کرد و بنده هم آن را اجرا کردم. برای سیاسی نشدن مسئله، به چمران گفتم اجازه دهید دو هفته عقب بیفتد تا به اصل موضوع به دلیل رقابت‌های انتخابات آسیب نخورد. ستاد محلات با حضور معتمدان و مسوولان محلی تشکیل خواهد شد. این قانون، ‌ سند رفتار حق بنده است.

زاکانی در تشریح دلایل توسعه ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان تصدی این نهاد قانونگذاری، گفت: قبل از نمایندگی مجلس سابقه اداره ۲۱ اندیشکده را داشتم وقتی به مرکز پژوهش‌ها رفتم، دفاتر مرکز را از یکدیگر جدا کردم. چهار معاونت هم داشت اما اقتضائات مرکز پژوهش‌ها را نداشت. ما در آنجا دفاتر را تبدیل به معاونت کردیم به همین دلیل تعداد معاونت‌های مرکز پژوهش‌ها افزایش یافت. این تصمیم بر اساس طی شدن فرآیند قانونی انجام شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بعد از خروج بنده از مرکز پژوهش‌ها به روال قبل از بنده برگشتند اما ترتیب اجرایی را نگهداشتند و این خوب نیست؛ به بیان روشن‌تر این آقایان با همان مدل کاری ما، کار را پیش می‌برند اما اسم و رسم دیگری بر آن گذاشتند. خوب است دوستانی که اینچنین رفتار کردند، توضیح دهند.

همیشه از مسوولیت گرفتن استنکاف داشته‌ام

وی در واکنش به این پرسش که «استقرار نداشتن شما در مسوولیت‌های محوله و تغییرهای مدیریتی پی‌درپی آیا آثار آسیب‌زایی‌ها برای نسل جوان نخواهد داشت»، گفت: همیشه از مسوولیت گرفتن استنکاف داشته‌ام. از دوران دانشجویی در دانشگاه تهران به اجبار مسوول دانشجویی استان تهران شدم. بعد از ۷ ماه کار کردن در این مجموعه، بنده را با اصرار به مسوول دانشجویی کشور منصوب کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در مجلس بعد از سه ماه طرحی ۵ صفحه‌ای را با دوستانم نوشتم و به بنده گفتند که خودت آن را اجرا کن. به حداد اعلام کردم سال آینده به هیات رییسه مجلس نمی‌آیم، چپ و راست بنده را زیر فشار گذاشتند اما در کف صحن مجلس، کار را شروع کردم. در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ داوطلب حذف از لیست نمایندگی بودم.

زاکانی ادامه داد: به دلیل علاقه آقای رییسی به بنده از مجلس به شهرداری آمدم و خودم تصمیم‌گیرنده نبودم.

وی با تشریح برنامه مهارت‌محور، گفت: نقش معلم در این کار بسیار اهمیت دارد. فرای آن در حوزه آموزش عالی نیز می‌توان پیوست‌هایی را ایجاد کرد. مثل دانشجویان پزشکی و مهارت‌آموزی‌های دانشجویان رشته پزشکی از طریق طرح‌های اجرایی.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: «طرح هر خانه، یک کارخانه» را در شهرداری دنبال می‌کنم.

زاکانی ادامه داد: رشد فوق‌العاده جهشی در درآمد شهرداری نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته‌ایم. بدهی‌های بانکی شهرداری از سال ۱۳۸۳، ۱۶۹ همت بود که به ۸۱ همت کاهش دادیم و کمتر هم خواهیم کرد. در حوزه فناوری نیز رشد فوق‌العاده‌ای داریم. کار تعلیم و تربیب، فیلم‌سازی و انیمیشن‌سازی را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: مدیران زن شهرداری تهران در دوره آقای قالیباف ۷.۵ درصد بود اما در دوره اصلاح‌طلبان ۶ درصد بود و در دوره بعد به ۱۰ درصد افزایش یافته است، جدول آن را هم منتشر خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به خدمات پزشکی، گفت: برای پاس کردن سیستم ان اچ اس به انگلستان رفتم و دوره‌های آن را طی کردم. پزشکان و پرستاران و کادر پزشکی بیشترین خدمت را انجام می‌دهند پس باید متناسب با آن، به این عزیزان توجه کرد و بین پزشکان، تعارض‌ها را از بین برد. تعرفه‌ها باید مبتنی بر واقعیات و خدمات ارائه شده، اصلاح شود. باید به دستمزد و منافع پرستاران، کارورزان و دستیاران توجه ویژه شود.

زاکانی تصریح کرد: ظرفیت‌های پزشکی یک ویژگی است که باید بازنگری و کارشناسی شود. کسی که پزشک می‌شود باید بتواند قابلیت داشته باشد و خوب خدمت کند.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش و آموزش عالی با هم یکپارچه هستند و باید به انضمام هم درآیند اما باید آن را سامان داد.

زاکانی گفت: قبلا شهرداری قلک بود اما الان شهرداری هم به دیگران کمک می‌کند و هم فکر دارد که آن را دنبال می‌کند. ۱۰ درصدِ بودجۀ شهرداری مربوط به موضوع فرهنگی-اجتماعی است. جشن‌های غدیر و رمضان و... جنبۀ فناوری جدید دارد. زمان آقای قالیباف ۷.۵ درصد مدیران شهرداری خانم بودند. در دورۀ اصلاح‌طلبان این رقم را زیر ۶ درصد کشاندند و الان این رقم ۱۰ درصد است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان وعده داد: در صورت رییس‌جمهور شدن اصول ۲ و ۳ قانون اساسی را بهتر از این اجرا خواهم کرد تا موهبت، تحول و آبادانی بزرگ در زندگی مردم و کشور به وجود آید.

مسعود پزشکیان/ برنامه بدون تعارف

جابجایی مسئولان باید بر اساس لیاقت و تخصص باشد/ با مردم تا آخر خواهم ماند +فیلم

فیلم کامل حضور پزشکیان در برنامه «بدون تعارف»

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه یکشنبه در برنامه «بدون تعارف» شبکه دو سیما در رابطه با علت حضور خود در انتخابات اظهار داشت: مردم عزیز ما بدانند من به عنوان فردی که در این آب و خاک زندگی می‌کنم علم، مهارت و مسیر زندگی خود را برای ارتقا و سربلندی مردم و کشور تا جایی که توانستم در طبق اخلاص گذاشته و با آنها تا آخر خواهم ماند.

وی در رابطه با انتقاد به عملکرد گذشته خود، عنوان کرد: چیزی که ما در گذشته انجام دادیم حتماً اشتباهاتی داشته است. یک بار به دلیل تصمیمی که بر مبنای نظر کارشناسی صورت گرفته، بعد متوجه شدیم آنها اسمشان کارشناس بوده و کارشناس نبودند. ما ساختارهایی که درست کردیم خیلی‌ها اسمی کارشناس هستند اما کارشناس نیستند و مشکل مدیران ارشد این است که ظاهراً ایده کارشناسی می‌دهند اما نتیجه خلاف ان چیزی است که می‌گویند. ما باید هوشیار باشیم تا از کارشناس استفاده کنیم نه اسم کارشناس.

جابجایی باید بر اساس شایستگی، لیاقت، سابقه، تخصص و مهارت باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر پیروز انتخابات شوید فکر می‌کنید چه گروه و افرادی در شش ماهه نخست، از عملکرد شما انتقاد می‌کنند؟ و چرا؟ گفت: افرادی که توان ندارند و مراحل را طی نکردند و امروز حضور و رییس شدندباید به عقب برگردند و این مراحل را طی کنند و کسانی که حقشان خورده شده در هر حزب و جناحی که باشد باید حقوقش گرفته شود. اگر می‌خواهیم سیستم اداری درست شود نباید آدمی که از جایی معرفی شده است را رییس کنیم. جابجایی باید بر اساس شایستگی، لیاقت، سابقه، تخصص و مهارت باشد. حق را باید به کسی حقش هست بدهیم.

علت نارضایتی‌ها این است که ما حقشان را می‌خوریم

پزشکیان خاطرنشان کرد: علت نارضایتی‌ها این است که ما حقشان را می‌خوریم. حق را باید به حق دار داد. تلاش می‌کنیم در شش ماه نخست این استیفای حقوق بر اساس ارزیابی‌ها و شاخصه‌ها رخ بدهد.

وی در خصوص خانواده، اموال و دارایی‌ها اضافه کرد: به خانواده خود افتخار می‌کند. علی رغم اینکه نزدیک به سی سال است همسر خود را از دست دادم، خانواده ام نه تنها باعث بی آبرویی من نشدند که به من آبرو دادند. سالم و صادق هستند و نعمتی است که خدا به ما داده و خیلی‌ها این‌طور نیستند. کاری که خلاف قانون باشد نه خودم انجام دادم نه آنها. یادم هست وزیر بودم پسرم اجازه نمی‌داد و می‌گفت ما حق نداریم از ماشین دولتی وزارت که سمند بود استفاده کنم و باید از پژوی خود استفاده کنیم. هیچ وقت از موقعیت من استفاده نکردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: از معرفی خود به نام من اجتناب کردند. نه جایی سهام و امتیاز دارم و حتی مجبور مطب هم نگرفتم. یک روز دوستانی گفتند سهم بگیریم که بعد از بازنشستگی سهم داشته باشیم، گفتم نمی‌خواهم. باغی در ارومیه گرفتم تا بعد از بازنشستگی آنجا کارگری کنم. زندگی راحت در طبیعت و با مردم. خانه‌ای هم در تهران و تبریز هم دارم.

پزشکیان در رابطه با اینکه تا کنون در سابقه مدیریتی و سیاسی خود بین دو راهی سخت و محبوبیت میان مردم رسیده‌اید؟ با بیان اینکه تصمیم سخت ما جایی بود که باید بین مردم و قوانین تصمیم می‌گرفتیم، تصریح کرد: در دوره آیت الله رفسنجانی رییس دانشگاه بودم و تصمیم بر کوچک کردن دولت بود، گفتند باید ۳۰۰ نفر را بیرون بریزیم. گفتم این کار را نمی‌کنم. من را بیرون بیاندازید یا اینکه بگویید بعد از بیرون انداختن چه سرنوشتی خواهند داشت. گفتم حکم من را لغو کنید. سعی کردیم طرف مردم و با مردم باشیم نه با قدرت.

وی ادامه داد: زمان وزارت کارمندان اعتراض داشتند و شعار می‌دانند. حراست می‌گفتند اجازه اعتراض ندهیم. معترضان را جمع کردیم که در نهایت ما طرف مردم بودیم و از آنها معذرت خواهی کردم. به من حقوق نمی‌دانند ما توانستم دو ماه زندگی کنم اما زندگی کارگر متفاوت است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه «فکر می‌کنید کردم در مورد شما چه فکری می‌کنند؟» بیان کرد: این را باید از مردم بپرسید اما آنچه هست هرگز به آنها دروغ نگفتم و اکنون هم راحت می گویم هر چه در زندگی ام بوده همان است که شفاف بوده و چیزی پنهان ندارم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید چه ویژگی‌ای از شما در ذهن مردم برجسته است؟» اظهار داشت: گمان می‌کنم صداقت ما و دروغ نگفتن ما. من حتی به بچه‌های خود دروغ نگفتم و امکان ندارد وعده‌ای داده باشم و به وعده خود عمل نکرده باشم.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر بخواهید شبهه‌ای که از شما در ذهن مردم شکل گرفته برطرف کنید چه می‌کنید؟» گفت: مردم بالاخره سوال و شک دارند از ما بپرسند و ببینند ما شفاف جواب می‌دهیم. زمانی در مجلس گفتند دخترت فلان جا، فلان کاره است. گفتم بیایید ببینید در هیچکدام از خانواده من، حضور در بنگاه‌ها و زد و بندهای اقتصادی دیده نمی‌شود. اما ببینید آدم‌هایی که انتخاب می‌شوند چه تعداد آدم را با خود به ناحق جابجا می‌کنند؟ در حالی که در خانواده من خواهر زاده و برادرزاده‌هایم بیکار هستند و می‌توانستم توصیه کنم کاری به آنها بدهند. همه هم لیسانس و فوق لیسانس هستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که «آیا قومیت گرا هستید؟» تصریح کرد: اگر قومیت گرا بودم هیچ وقت نمی‌گفتم ایران برای همه، یا برای ایران تا پای مرگ در جبهه‌ها نمی‌جنگیدم و امروز نمی‌گفتم حق همه مردم را باید بدهیم.

پزشکیان افزود: خیلی وقت‌ها با نوه‌های خود گردش می‌رویم و بازی می‌کنیم. آنها به دنبال نوآوری، علم و تازگی هستند. ما تلاش کردیم آنچه حق آنها است و باید شکوفا شود نادیده نگیریم و بستری برای شکوفایی و رشد و بالندگی آنها ایجاد کنیم. آنها با ما مشکل دارند که با ذهن بسته خود مانع رفتن آنها بشویم.

طبق قانون هر زمان لازم باشد بازنشسته می‌شوم

وی در پاسخ به این سوال که «چه زمانی بازنشسته می‌شوید؟ برای فراغت بعد از آنچه می‌کنید؟» گفت: به همان باغی که گفتم می‌روم کارگری می‌کنم. کارگری که نه بالاخره زندگی راحتی با گل و گیاه و زمین و درخت خواهم داشت. طبق قانون هر زمان لازم باشد بازنشسته می‌شوم.

این موارد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که «اگر رییس جمهور شوید فکر می‌کنید اختیارات قانونی کافی برای رییس جمهور بودن دارید؟» تاکید کرد: اگر قصد داریم در این کشور به جایی برسیم باید اصولاً بین قوا و سیاست گذاری ها تعامل سازنده برای رسیدن به هدف داشته باشیم. اگر بگوییم هر چه ما کی گوییم انجام شود طبیعتاً نمی‌شود. عین این تعامل را باید با مردم و دنیا داشته باشیم. بدترین مدیریت این است که ما بگوییم مردم من رییسم و هر چه ما می‌گوییم باید انجام شود. ما با تعامل و گفت و گو می‌توانیم پیش رویم نه امر و نهی. برای رفتن باید با تعامل قوا در جهت منویات و سیاست‌های کلی پیش رفت. با تعامل نه تقابل می‌توان پیش رفت و ما قصد تقابل با هیچکس ندارم نه در درون دولت، نه مردم و نه سیاست‌های جهانی.

پزشکیان در پاسخ به جمله «بدون تعارف به هواداران» گفت: با هم، برای ایران و با ایرانیان.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به مخالفان خود بیان کرد: اگر حق با آنها است و باعث پیشرفت ما خواهد بود ما قطعاً صدای آنها را خواهیم شنید و اعمال خواهیم کرد.

وی در پایان «بدون تعارف با مردم» اذعان داشت: ما موظف نیستیم مردم را ناراضی کنیم و ما باید نارضایتی‌ها را برطرف کنیم. دغدغه مردم چیزی است که باید در ذهن مدیران و مسئولان باشد تا راحت زندگی و ارتقا پیدا کنند و حقشان بی دلیل ضایع نشود.

مسعود پزشکیان/ برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری

درد و رنج و گرفتاری کارگران را می‌دانم/ هنوز در حوزه کشاورزی برنامه‌ای تدوین نکرده‌ام/ شفافیت یعنی نبرند، ندزدند، زمین خواری نکنند +فیلم

فیلم کامل حضور مسعود پزشکیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» اظهار کرد: شنیدم که تعدادی از کارگران زحمتکش در معدن شازند اراک زیر آوار ماندند و دو نفر کشته شدند و دو نفر دیگر معلوم نیست در چه وضعیتی هستند؛ به خانواده فوت شده‌ها تسلیت می‌گویم و امیدوارم دو نفر دیگر سالم پیدا شوند.

وی با بیان اینکه «من در زمان کودکی و دوران دبیرستان تجربه کارگری دارم»، عنوان کرد: من درد و رنج و گرفتاری کارگران را می‌دانم و سخت است؛ امیدوارم با مشارکت آنها بتوانیم در آینده حق و حقوق آنها طوری دیده شود که پایمال نشود.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست در پاسخ به اینکه به نظر شما برای جلوگیری از وقوع این حوادث چه کار باید انجام داد؟ تاکید کرد: در این زمینه تجربیات بین‌المللی وجود دارد، اگر مسیری که می‌رویم را با استانداردهای درست طی کنیم این اتفاقات رخ نمی‌دهد؛ من برخی از معادن را دیده ام و مشاهده کرده‌ام که در بسیاری از مواقع شرایط غیر استاندارد است و حاکمیت باید مشارکت کند که کسانی که در این محیط‌ها کار می‌کنند اقلاً امنیت و سلامت‌شان حتما مراعات شود.

در صورت پیروزی در انتخابات برای بخش کشاورزی برنامه تدوین می‌کنم

پزشکیان با اشاره به اینکه هنوز در حوزه کشاورزی هنوز برنامه ای تدوین نکرده ام و در صورت پیروزی این اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: من در آذربایجان غربی زمینی دارم و داخل آن کشاورزی می‌شود. ما برای تمام کارهایی که می‌کنیم باید اول ببینیم چه بازاری داریم و بعد باید راهنمایی کنیم که محصولات بدون واسطه به بازار عرضه شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید صدای کشاورزان در مناطق دور افتاده را بشنویم، یادآورشد: بیشتر کشاورزان هزینه داشت، کاشت و برداشت را در فروش ندارند باید کاری کنیم که کشاورزان حاصل دسترنج خود را داشته باشند ما باید چهارچوبی را درست کنیم که آنها به این گرفتاری ها نیفتند و این برنامه باید با نظر کارشناسان دانشگاهی نوشته شود.

چرا یک ایرانی برای ثبت‌نام فرزندش باید دنبال مدرسه خوب بگردد؟

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا یک ایرانی برای ثبت‌نام فرزندش باید دنبال مدرسه خوب بگردد و چرا نظام آموزش کشور به گونه‌ای طراحی نشده که آموزش یکسان در همه کشور ارائه شود؟ تاکید کرد: حرف درستی است و حاکمیت نباید کاری بکند استانداردهای مدارس دولتی پایین باشد؛ دولت باید مدارس را طوری ساماندهی کند که فرد که در مناطق دور افتاده است خدماتی را بگیرد که در مناطق برخوردار ارایه می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره رتبه‌بندی معلمان تاکید کرد: طرحی که می‌توانست درست اجرا شود و رضایت‌مندی ایجاد کند به طور صحیح اجرا نشده است؛ امروز هم پول خرج شده و هم مخاطب ناراضی است. هر اقدامی حاکمیت انجام می‌دهد اصولاً باید با مخاطبان آن اقدام هماهنگی صورت بگیرد؛ در نتیجه در تصمیم گیری، مشارکت تمام کسانی که مشمول یک تصمیم می‌شوند باید وجود داشته باشد.

پزشکیان در رابطه با ساز و کارش برای تشخیص نظرات کارشناسان، تصریح کرد: اینکه گفتم کارشناس نیستم، اما من در رشته خود کارشناس هستم. این مجموعه دستورالعمل روشن دارد اما در مسایل دیگر اقتصادی چون چنین کارشناسانی را کنار هم قرار ندادیم و روش‌های علمی را مشخص نکردیم، کار به نتیجه نرسیده. اولاً باید رفرنس نظرات کارشناسی مشخص شود و باید نتیجه موفق آن در کشور دیگر ارایه شود. نظریات کارشناسان برجسته باید مطرح شود. با مجموعه این کارها نظریات کارشناسی پذیرفته می‌شود. من می‌فهمم کدام نظریه کارشناسی پذیرفته است.

وی افزود: اقتصاد ۱۲۵ زیر مجموعه دارد. کارشناسی که دعوت می‌شود باید در آن موضوع کار کرده و نظر کارشناسان دیگر در این حیطه را دنبال کرده باشد و نتیجه آن را بداند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دنیا در حوزه کارشناسی بسیار تغییر کرده است و آدم‌هایی که می‌گویند خودشان کارشناس شدند مردم را فریب می‌دهند. با توجه به اینکه سیستم و تشکیلاتی در کشور وجود ندارد و کار کارشناسی در چپ و راست وجود ندارد. بسته به موضوع مثلاً در کشاورزی، ما متخصص اقتصاد کشاورزی یا در پزشکی اقتصاد دارو داریم.

پزشکیان در رابطه با اینکه در صورت اختلاف نظر در شورای امنیت ملی چه می‌کنید؟ گفت: بستگی به موضوع و نظرات دارد. نظرات مخالف باید با سند و مدرک و تجربه بین المللی اظهار نظر کند. همه نظرات باید بر اساس این چارچوب باشد. با توجه به عمل به این مستندات نباید مشکلی پیش بیاید.

وی در مورد افزایش حقوق کارمند و کارگر گفت: این ظلم ما علیه این دو گروه است. تا این را برطرف نکنیم فاصله کارمندان و کارگران بیشتر می‌شود و تورم رو به افزایش. باید کار و روندی را پیش بگیریم تا حقوق با تورم همسان باشد. اعتراض بازنشستگان و کارمندان مبنی بر مطالبات قانونی و اعتراض به عملی نشدن قانون است. لایحه دولت در بودجه همیشه با کسری مواجه است و به دلیل عدم جبران همیشه اعتراض وجود دارد.‌

دولت باید درآمد زایی کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت باید درآمد زایی کند. وقتی درآمد ندارد نباید توقع ایجاد کند. مجلس می‌گوید فلان گروه را بیمه کن بعد دولت پول ندارد کسری بیمه را بدهد و در نهایت منجر به اعتراض همه می‌شود.

پزشکیان در رابطه با ساماندهی نیروهای شرکتی خاطرنشان کرد: همیشه در مورد این موضوع در بهداشت و درمان مشکل داشتیم. ترفند نیروهای شرکتی برای این بود که کارآیی بالا برود در حالی که ظلم مشخص و بین برای افرادی است که در این شرایط کار می‌کنند. شرکتی‌ها چون نمی‌خواستند پول بدهند گفتند قصد بالاتر بردن کارایی و حفظ کرامت هستیم در حالی که پول آن را تامین نکردند و ما مشکل داشتیم و به دنبال اصلاح آن در مجلس بودیم. در نهایت همسان می‌کنیم و آنها را در چارت سازمانی به کار می‌گیریم و استخدام می‌کنیم. اگر چارت اجازه نمی‌داد بی ربط به کارگیری کردند. اگر چارت فضا نداشته باشد نباید به کارگیری می‌کردند. اما برای اینکه پول ندهند این چنین نیرو گرفتند. این را اصلاح خواهیم کرد.

وی در رابطه با اظهارات گذشته خود برای شفافیت دارایی‌ها و اموال، تصریح کرد: من از این حرف‌ها نزدم. شفافیت داده‌ها برای کارگر و کارمند نیست چون حقوق نداده مالیات را از آن کسر می‌کنند و کارگر و کارمندی که ۱۵ میلیون می‌گیرد نباید مالیات بدهند اما دارندگان درآمدهای کلان اصلاً مالیات نمی‌دهند و از گروه اول اصلاً نباید مالیات بگیریم. در کشورهای دنیا هر چه درآمد بیشتر شود بیشتر مالیات می‌گیرند نه برای مردم با درآمد معمولی و پایین. افرادی که پولشویی می‌کنند مالیات نمی‌دهند و اصلاح باید از سوی افرادی انجام شود که مالیات نمی‌دهند. جمهوری اسلامی باید کاری کند مردم بتوانند زندگی کنند تا زندگی آرام داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در رابطه با شفافیت اموال مسئولان، اگر نخواهد قانون اجرا کند و تخلف کند پول‌ها را به حساب اقوام و فرزند و … می‌ریزد. اما اگر مجموعه شفاف باشد من نمی‌توانم این کار را بکنم. ما برای همه مسایل در حال حاضر برنامه نداریم بلکه حتماً باید با کارشناسان بنشینیم و نسبت به روند تدبیر کنیم که بعدها پشیمان نشویم. این دغدغه مردم است.

پزشکیان در خصوص منظورش «از اینکه به عنوان شهروند هر جور بخواهم می پوشم» گفت: در خصوص عرف جامعه چیزی که جامعه و عرف با آن مشکل نداشته باشد و هنجار شکنی نشود بله. جایی که عرف خاص خود را دارد باید رعایت کنیم. گیر دادن به پوشیدن لباس دیگران در کجای دین آمده است؟ عرف یعنی آنچه مردم با آن زندگی می‌کنند. در جامعه‌ای لباس کردی عرف است. هر جامعه‌ای بسته به فرهنگ و سابقه خود عرف خاص لباس پوشیدن دارد و ما حق نداریم بگوییم باید آن گونه که ما هستیم باشند.

وی افزود: خارج از عرف می‌شود هنجار شکنی، که باز مشکلش به ما بر می‌گردد. من جراح قلب هستم و سعی نکردم خودم را از عرف مردم عادی بالاتر بروم. اینکه عرف را زیر پا بگذاریم به فرهنگ، آموزش و نوع رسانه ما بر می‌گردد. خیلی وقت‌ها مردم برای لج با ما لباس خاص می‌پوشند باید تقصیر خود را بپذیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد نظرش در مورد «فدرالیسم» گفت: فدرالیسم ربطی به کشور ما ندارد. سیاست‌های کلی باید در مرکز برگزار شود و اختیارات باید واگذار شود. چه کسی گفته در سیستان و مشهد و … برای کاری که نیاز به کارشناس دارد به تهران بیاید؟

واگذاری، اختیار دادن، مسئولیت و پاسخگویی الفبای مدیریت است

پزشکیان گفت: برای رفع این مشکل اختیارات را واگذار می‌کنیم. تصمیم اصلی در مرکز گرفته شود اما اختیار باید داده شود. بحث پزشک خانواده فقط پاسخگویی مسئولین و انتظارت تعریف شده از آنها بود. در یک خانه بهداشت برای ترمیم شیشه شکسته باید ده مدل نامه نگاری می‌کردند. واگذاری، اختیار دادن، مسئولیت و پاسخگویی الفبای مدیریت است.

دولت مسعود پزشکیان دولت اول ما خواهد بود نه دولت ایکس و ایگرگ

وی در پاسخ به این سوال که «دولت شما دولت سوم روحانی است صحیح است؟» تاکید کرد: اگر قرار بود روش گذشتگان ادامه پیدا کند من اصلاً نمی‌آمدم. برای مثال پول محدود و نیاز و تقاضا غیر محدود؛ مدیریت باید پول و تقاضا را متناسب تخصیص دهد. در دولت یکی از عزیزان گفتند ما سی پروژه تصویب کردیم گفتم به ما پول دو پروژه را بدهید تا به اتمام برسانیم نه اینکه سرمایه مردم بدون نتیجه پخش شود. دولت مسعود پزشکیان دولت اول ما خواهد بود نه دولت ایکس و ایگرگ.

برای هدفمند کردن بنزین باید جلسه برگزار شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به «موافقت با افزایش قیمت بنزین» گفت: این ادعاها فیک و غیر واقعی است. هر تصمیمی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود. برای افزایش قیمت بنزین نمی‌شود با ماشینی که به زور به آنها می‌فروشیم قیمت را بالا ببریم. قطعاً اگر ماشین با سوخت پایین و کیفیت بالا تولید شود و با پول ذخیره شده می‌توان به مصرف کنندگان بنزین یارانه داد. قطعاً برای هدفمند کردن بنزین باید جلسه برگزار شود. بیت المال برای همه است. چرا من با سه خودرو و یه کارت بنزین سهمیه‌ای بگیرم و کسی که خودرو ندارد سهمیه نگیرد.

شفافیت یعنی نبرند، ندزدند، زمین خواری نکنند

پزشکیان در پایان در پاسخ به این سوال که «آیا مخالف شفافیت آرا هستید؟» شفافیت رای نیست، شفافیت رانت‌ها و رشوه‌هایی است که گرفته می‌شود. می‌خواهید شفافیت صورت گیرد fatf داخلی را برقرار کنید. با این شفافیت رانت، رشوه، قاچاق و اختلاس از بین برود. این روشن شود خوب است یا مشخص شدن رای یک نماینده؟ شفافیت یعنی نبرند، ندزدند، زمین خواری نکنند.

مستند تلویزیونی «قاضی‌زاده هاشمی»

مستند انتخاباتی سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است. این مستند انتخاباتی را به مدت زمان ۳۰ دقیقه در ادامه مشاهده می‌کنید.

مستند تلویزیونی «قاضی‌زاده هاشمی»

مستند انتخاباتی مصطفی پورمحمدی

مستند انتخاباتی مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است. این مستند انتخاباتی را به مدت زمان ۳۰ دقیقه در ادامه مشاهده می‌کنید.

مستند انتخاباتی مصطفی پورمحمدی

سعید جلیلی

دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند/ همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری برنامه داشته باشند +فیلم

فیلم کامل حضور سعید جلیلی در میزگرد اقتصادی

سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب (یکشنبه) در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما، اظهار کرد: شعار نامزدها جدا از اینکه کلمات خوبی باشد، باید عصاره برنامه برای کشور باشد. شعار ما یک جهان فرصت، یک ایران پیشرفت براساس مطالعات ۱۱ ساله است و کتاب های زیادی درباره اقتصاد از مشروطه تا الان خوانده‌ایم و برنامه‌های توسعه را قبل و بعد از انقلاب را مطالعه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه چرا راه‌حل‌های اقتصادی محقق نمی‌شود؟ گفت: رئیس جمهور باید بداند چه موضوعاتی مهم است و حل آنها اولویت دارد. باور داریم یک جهان فرصت برای ما وجود دارد. ما امکانات طبیعی زیاد و نیروی انسانی خوب داریم. لازمه این فرصت‌ها، جهش ایران است ولی برنامه نیاز دارد که برنامه شب امتحانی نیست و نمی‌شود آن را سفارش داد. رئیس جمهور باید بر برنامه اشراف داشته باشد.

دولت باید برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره چگونگی اجرای شعار خود، تصریح کرد: وقتی برنامه ما اجرا می‌شود، هر ایرانی باید یک نقش داشته باشد و دولت باید نقش آفرین باشد و برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند.

جلیلی ادامه داد: منابع با مصارف ما باید هماهنگ باشد. منابع ما باید انضباط لازم را داشته باشد. اگر منابع داشته باشید ولی تلف شود شما چیزی نخواهید داشت. رئیس جمهور باید به انضباط مالی اولویت دهد و در ادامه اقتصاد مولد شکل دهد. معیشت و زندگی روزمره مردم نباید مورد غفلت واقع شود.

اولین شرط حفظ ارزش پول ملی داشتن سازوکاری برای حاکمیت ریال است

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه ارزش پول ملی باید حفظ و بازار ارز قابل‌ پیش‌بینی شود؟ گفت: اولین شرط حفظ ارزش پول ملی این است که سازوکاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم. شرط انضباط مالی، حفظ حاکمیت ریال است. در عرصه مبادلات خارجی، طرف چون بر دلار حاکمیت دارد، راه دلار را بر ما می‌بندد. برای حکمرانی ریال در کشور سامانه‌ها باید تکمیل شده و بر هم وصل شود تا شفافیت بر تراکنش پولی ایجاد شود. قاچاق و پولشویی ناشی از نبود این سامانه‌هاست. سامانه جامع تجارت، سامانه املاک، سامانه پایگاه رفاه ایرانیان و سامانه مودیان مالیاتی باید کاربردی شود. وقتی بودجه ناتراز باشد به ارزش پول ملی آسیب می‌زند. رشد نقدینگی غیرمنطقی هم همین کار را می کند.

همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری برنامه داشته باشند

جلیلی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم من که به آقای رئیسی هم گفتم این بود که دولت باید برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشد. من ارزآوری از فروش نفت را کافی نمی‌دانم و همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری برنامه داشته باشند. چه ماموریتی برای دانشگاها برای ارزآوری دیده شده است؟ دانشگاه استنفورد دهمین هلدینگ بزرگ جهان شده است. ما باید برنامه داشته باشیم و از ظرفیت‌های خود برای ارزآوری استفاده کنیم. دولت نقش تنظیم‌گری هم دارد. خیلی از مشکلات بازار ارز ناشی از این است که برخی کنش‌های ارز در داخل مشکل دارد. برخی معاملات مجاز در بستر غیررسمی انجام می شود چون تنبیهی برای این کار وجود ندارد. باید سازوکار مشخص و رسمی داشته باشیم. در هفته اول دولت باید این سازوکار ابلاغ شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: ده‌ها ساعت درباره برنامه فرایند ارز در کشور بحث کرده‌ایم. بودجه ارزی به شکل روشن نداریم و منابع و مصارف ما روشن نیست. این خود را در تامین و تخصیص ارز نشان می دهد و فاصله بین تخصیص و تامین ارز وجود دارد. این فرایند باید کوتاه شود تا به بازار ارز شوک وارد نشود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که دولت سایه دنبال چه بود و بودجه‌اش چگونه تامین شد و در دولت شهید رئیسی این دولت فعال بود؟ گفت: دولت سایه، دکان و حزب نیست بلکه گفتمان است. هرکسی دل در گرو کشور دارد باید سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کرده و نقاط قوت را تقویت و خطا را تصحیح کند. در دولت من هم باید هر دانشگاه یک دولت سایه باشد. دولت سایه در دولت آقای رئیسی هم فعال بود. هر دولت منتخب مردم محترم است و باید دولت را تقویت کرد.

وی افزود: در دولت آقای روحانی، دولت سایه را شروع کردیم و وظیفه خود را کمک به دولت می دانستیم. کارهای خوب اگر هست را بیان کنیم و کارهای خطا را کمک کنیم تا اصلاح شود. نقدهای ما درباره برجام برای کمک به دولت بود. می گفتیم با حرف‌هایی که شما می گویید، تحریم ها برداشته نمی شود و مشکلات در آن وجود دارد. اما ویژگی دولت آقای رئیسی این بود که از دیدگاه‌های ما استقبال می‌شد. ما ۱۲ موضوع مهم اقتصادی به دولت دادیم که آقای رئیسی در ظرف دو سه روز دستور خوب نوشتند و دستگاه‌ها را فعال کردند.

دولت سایه نیاز به هزینه کلان ندارد

جلیلی درباره هزینه‌های دولت سایه گفت: کمک به دولت‌ها هزینه‌ای هم ندارد. دانشگاهیان دارند این کار را می کنند. در دولت سایه متخصصان از طیف‌های مختلف درباره موضوعات بحث می کردند و حق جلسه هم وجود نداشت. نیاز به هزینه کلان وجود ندارد.

باید از تجربه سایر کشورها استفاده کرد و آن را بومی کرد

وی در پاسخ به این پرسش که استراتژی شما در اقتصاد، اختراع چرخ است یا از تجارب ایران و جهان استفاده می کنید و الگوی شما در اقتصاد شبیه کدام دولت‌های قبلی یا سایر کشورهاست؟ تصریح کرد: ما از تجارب استفاده می کنیم چه تجارب دولت‌های جهان چه دولت های قبلی کشور خودمان. در بحث‌های برنامه هفتم توسعه، شش برنامه قبل و شش برنامه بعد از انقلاب و خاطرات کارگزاران همان مقاطع را خوانده‌ام. باید از تجارب مثبت استفاده کرد تا نیاز نباشد چرخ را بار دیگر اختراع کرد. موضوعی که در سال ۱۳۴۱ وجود داشته هنوز باقی است . باید از تجارب دیگران بهره برد تا این مشکلات برطرف شود. باید از تجربه سایر کشورها استفاده کرد و آن را بومی کرد.

با دیگر نامزدهای اصولگرا در مبانی و اهداف مشترک هستیم

جلیلی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بین شما و سایر نامزدهای اصولگرا چه تفاوت فکری وجود دارد؟ بیان کرد: ما با دیگران در مبانی و اهداف مشترک هستیم اما ممکن است روش‌ها و اولویت‌های گوناگون داشته باشیم.

گفتند ترامپ آمد، بایدن یکی از تحریم‌ها را کم نکرد

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه در خصوص اینکه آیا می‌توان صادرات و واردات بین بخش خصوصی ایران و آمریکا انجام شود؟ گفت: در بحث ایران و آمریکا کسانی که ادعای بازار آزاد دارند شما را تحریک کرده است. آمریکا ما را حتی تحریم ثانویه کرده است. باید میدان را بشناسیم. در دنیایی که ۲۰۰ کشور وجود دارد، نباید ظرفیت خود را به سمت کشورهایی ببریم که با ما نقاط افتراق دارند. توافق هسته ای انجام شد و ما تعهدات خود را انجام دادیم ولی طرف از توافق خارج شد و تحریم از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ مورد رسید. بعد گفتند ترامپ آمد ولی کشور را نباید وابسته به انتخابات در آمریکا کرد. بایدن یکی از تحریم‌ها را کم نکرد و آنها را ادامه داد. نباید اقتصاد کشور را معطل نگه داشت بلکه باید از فرصت‌ها استفاده کرد. رئیس‌جمهور باید بداند کشور در چه نقطه ای قرار دارد. ما الان فرصت‌های کم نظیری داریم. برخی اقتصادهای بزرگ از روابط راهبردی با شما صحبت می کنند که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

وی درباره اهمیت توجه به تهدیدات کشور، خاطرنشان کرد: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شهید سلیمانی گفتند تهدیدها را می‌توان به فرصت تبدیل کرد. ضعف را با قوت می‌توان برطرف کرد. تهدید را با استفاده از فرصت می‌توان کاهش داد. ما با استفاده به موقع از فرصت‌ها، تهدیدها را به حداقل یا صفر رساندیم. باید فرصت‌ها را شناخت و برای آن برنامه داشت.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که تعریف فساد اقتصادی چیست و ریشه آن در چیست؟ اظهار کرد: فساد یعنی هرز رفتن منابع کشور که بعضی‌ وقت‌ها ممکن است حیف شود یا به جیب کسی برود. در نفت ما بین ۲ تا ۴ درصد پرتی داریم که چند میلیارد دلار است. در برنامه هفتم توسعه آوردیم که این مساله حل شود تا به منابع ما افزوده شود. برنامه میترینگ را به آقای رئیسی دادیم که دستور پیگیری دادند.

برای گرفتن مسئولیت‌ها، اهلیت مهم است

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره چگونگی استفاده از ظرفیت‌های مدیران کشور برای دست یافتن به اهداف برنامه هفتم توسعه، گفت: حرف درستی است که تیم هماهنگی باید در اقتصاد وجود داشت. نباید هر وزارتخانه برای خود کار کند. رئیس‌جمهور باید به تیم و برنامه خود اشراف داشته باشد تا هر کسی برای خود جزیره جدا نباشد. در کشور حدود ۶۰ شورای قانونی وجود دارد که تصمیم می‌گیرند که ارتباط ارگانیکی ندارند. رئیس جمهور باید این شوراها را هماهنگ کنند. برای گرفتن مسئولیت‌ها، اهلیت مهم است.

جلیلی درباره چگونگی تامین منابع و سرمایه‌های داخلی و خارجی برای تحقق اهداف خود، اظهار کرد: می گویند رشد ۸ درصدی سرمایه می خواهد و این کار ممکن نیست. اگر فناوری خوبی داشته باشید می توانید ارتقای خوبی پیدا کنید. جایی چون سرمایه بوده ولی مدیریت وجود نداشته و کار انجام نشده است. نیروی انسانی متخصص یکی دیگر از فرصت‌هاست. اگر به هوش مصنوعی توجه نکنید، ۴۰ سال عقب می مانید و اگر از آن استفاده کنید، یکدفعه قدرت پیدا می کنید. مدیریت یک بحث جدی است مثلا مدیران عامل بانک‌ها عده‌ای محدود بوده که بین بانک‌ها جابجا شده‌اند و تربیت مدیران بانک باید انجام شود. ممکن است برخی سیاست‌ها ده سال دیگر نتیجه بدهد و نباید خود را محدود به اجرای سیاست‌هایی کرد که در ۴ سال نتیجه جواب بدهد.

وی ادامه داد: برای تامین سرمایه نباید خود را معطل چند کشور کرد که بیاید و بعد از یک مدت برود. باید سرمایه خارجی قابل اعتماد و اتکا باشد . باید برای استفاده از سرمایه خارجی برنامه داشت. باید توافق های ۲۵ ساله عملی شود تا مردم ثمره آن را ببینند. برای جذب سرمایه خرد کشور برنامه داشت و مردم به آن اعتماد کنند. در مجلس دهم برنامه ساخت پتروپالایشگاه را ارئه کردیم. ما نباید نفت را خام بفروشیم بلکه زنیجره فرآورده ایجاد کنیم تا ارزآوری انجام شود. اگر چند پتروپالایشگاه با جذب سرمایه مردم بسازیم ولی آنها را اطمینان دهیم که برایشان سودآوری خواهد داشت.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا اجازه حسابرسی به سیاست‌های خود می‌دهید، تصریح کرد: یکی از بحث‌های من این است که نباید برنامه‌ها پس از ۴ سال بحث شود. یکی از کارویژه دانشگاه‌ها بررسی برنامه‌های دولت است. حسابرسی سیاست‌ها باید انجام شود.

نظر شما