شناسهٔ خبر: 67225697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

۱۰ پرسش بخش خصوصی از نامزدهای ریاست جمهوری

صاحب‌خبر -

با مشخص شدن رویکرد کاندیداهای محترم درباره موضوعات مطرح شده می توان بینش اقتصادی آنها و آینده سیاستها را پیش بینی کرد.

۱۰ پرسش بخش خصوصی از نامزدهای ریاست جمهوری
تین نیوز

با مشخص شدن رویکرد کاندیداهای محترم درباره موضوعات مطرح شده می توان بینش اقتصادی آنها و آینده سیاستها را پیش بینی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، 1- اعتبار دولت ها نزد فعالان اقتصادی مخدوش شده است. سالهاست دولت ها آنقدر وعده داده اند اما در عمل خلف وعده کرده اند که فعالان اقتصادی در ارزیابی پایش محیط کسب و کار، یکی از مولفه.هایی که همیشه گلایه می کنند "بی ثباتی سیاستها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کار" است. چگونه قرار است اعتبار را به دولت بازگردانند؟

2-ایران دارای ظرفیتهای بزرگی در حوزه ذخایر انرژی، اقتصاد دریا محور، معادن، نیروی انسانی جوان و توانمند و خلاق و دهها مزیت دیگر است. برنامه شما برای تحقق این ظرفیتها برای خلق ثروت و درآمد برای مردم کشور چیست؟

3-در برخی وزارتخانه ها و سازمانهای کلیدی، مقدرات اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی به دست نظام دیوانسالاری کم تجربه داده شده است و افرادی که شناخت دقیقی از امور تولید و صادرات و واردات ندارند، تصمیم های اصلی را در این حوزه ها می گیرند. کاندیداهای محترم چه راه حلی دارند؟

4-تقویت تولید اولویت چندم آنهاست و چه کار مشخصی قرار است برای تقویت بنیه تولیدی کشور انجام دهند؟

5- بخش خصوصی در نظریه اقتصادی آنها چه جایگاهی دارد؟ آیا مثل وضعیت فعلی  بخش خصوصی فقط اجازه ورود به رشته فعالیت های با ارزش افزوده پایین دارد یا به بخش های با ارزش افزوده بالا مثل نفت و گاز و پتروشیمی و معدن و غیره می تواند به راحتی وارد شود؟

6- حد مداخله مطلوب در بازار و قیمت گذاری کالاهای خصوصی از نظر آنها چیست؟

7- هزینه مبادلات اقتصادی ایران در سطح بین المللی بالاست. برای کاهش هزینه های مبادله و به طور مشخص پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی(FATF)  چه برنامه ای دارند؟

8- آیا قائل به تفکیک سیاست ها و مقررات در خصوص ارز حاصل از صادرات محصولات منبع پایه(مانند پتروشیمی و معدنی و ...) از صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی ، خدمات فنی و مهندسی و فرش و صنایع دستی هستند و آیا قائل هستند که ارزهای حاصل از صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی و خدمات فنی و مهندسی و صنایع دستی و از این قبیل کالاها، در بازار تعیین شود؟

9- اگر بازار داخلی درباره یک کالا کمبود داشته باشد و همزمان، صادرات آن کالا هم امکان پذیر باشد. آیا شما صادارت آن کالا را ممنوع خواهید کرد؟

10- مهمترین اولویت دیپلماسی اقتصادی آنها چیست؟ آیا تحریم زدایی اولویت دیپلماسی اقتصادی آنهاست یا معتقدند که بدون لغو یا کاهش معنادار تحریم ها، امکان ارتباط نرمال با اقتصاد جهانی وجود دارد؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما