شناسهٔ خبر: 67225506 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

روانشناسی رنگ ها؛ تاثیر رنگ ها بر سلامت روان شما

یک روان درمانگر دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان درباره تأثیر رنگ ها بر سلامت روان به قدس آنلاین می گوید: رنگ ها می توانند تداعی کننده احساسات متفاوتی از جمله شعف و شادمانی یا غم و غمگینی در وجود انسان باشند.

صاحب‌خبر -

حمید فرزادی ادامه می دهد: همه ما به غیر از بعد جسمی، دارای بعد عاطفی، هیجانی و روانی هستیم و آن چنانکه به بهداشت جسم و مراقب از وضعیت فیزیکی خود اهمیت می دهیم باید بهداشت روان را نیز مورد توجه ویژه قرار دهیم.

این روانشناس می افزاید: هنگامی که عواطف و احساسات ما به عنوان یکی از مؤلفه های بهداشت روان مطرح می شوند موضوع رنگ ها در آن اهمیت پیدا می کند.

رنگ های هشدار دهنده

فرزادی درباره رنگ ها توضیح می دهد: برخی رنگ ها مانند رنگ زرد در راهنمایی و رانندگی برای علایم هشدار استفاده شده و یا رنگ قرمز در موضوعاتی از جمله اورژانس و حیات انسان کاربرد زیادی دارد آن چنان که نوشته های آمبولانس ها یا سازمان انتقال خون همواره به رنگ قرمز بوده است که این موضوع دارای تاریخچه دیرینه شناسی است بنابراین رنگ ها می توانند تداعی کننده احساسات متفاوتی در انسان باشند.

وی می گوید: رنگ های شاد و باز مانند رنگ صورتی یا سبز مغز پسته ای می تواند حس مثبت و در نتیجه انرژی بیشتری را به فرد منتقل کند. به عنوان مثال اتاق های بیمارستان ها بیشتر به رنگ آبی آسمانی یا مغزپسته ای نقاشی می شود تا بتواند احساس بهتری به بیمار انتقال دهد و یا رنگ آمیزی اتاق کودک به رنگ صورتی، هیجانات مثبت برای کودک به وجود می آورد.

فرزادی به رنگ های طیف تیره اشاره می کند و ادامه می دهد: رنگ های طیف تیره مانند مشکی یا سرمه ای رنگ هایی هستند که در فرهنگ ملی مذهبی ما با عزاداری شناخته می شوند مثلا بیشتر مردم در محرم و صفر رنگ سیاه می پوشند یا هنگامی که عزیزی را از دست می دهند سیاهپوش می شوند. بنابراین رنگ سیاه تداعی کننده غم و غمگساری است.

وی می گوید: البته ممکن است برخی افراد بنا به سلیقه خود در موقعیت های مختلف نیز رنگ سیاه استفاده کنند اما رنگ سیاه اغلب در طیف رنگ های بسته قرار دارد و می تواند تداعی کننده هیجانات غم باشد. از این رو هنگامی که دوستی را می بینید لباس سیاه بر تن دارد اولین سؤالی که از او می پرسید این است که آیا اتفاقی افتاده که سیاه پوشیده ای؟ این سؤال به این معناست که رنگ سیاهی که بر تن داری بیان کننده هیجان غم و غمگینی است و با این سؤال می خواهید مطمئن شوید که فرد مقابل سوگوار است یا نه.

تأثیر رنگ ها بر خشونت

این روانشناس بیان می کند: خشونت یک عاطفه و هیجان است و یادگیری مهارت های مدیریت خشم در مدیریت هیجان خشم بسیار مهم است بنابراین رنگ هایی که جنبه آرامبخش و شادی بخش دارند می توانند در کنترل خشم یا حداقل کمتر فعال شدن هیجان خشم مؤثر باشند.

فرزادی می گوید: موضوع استفاده از رنگ ها موضوعی فرهنگی است آن چنان که درباره جامعه ما به جرئت می توان گفت بیش از ۹۵درصد خودروها به رنگ سیاه، سفید و خاکستری هستند اما خودروهای دیگر کشورها به رنگ های بنفش، قرمز، زرد و رنگ های بسیار متنوع هستند و این نشان می دهد که در فرهنگ ما رنگ های طیف خاکستری مانند سیاه و سفید کاربرد بیشتری دارد که ریشه در جنبه های قوم شناسی و تبارشناسی مردم ایران دارد.

رنگ های خنثی

روان درمانگر دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان درباره رنگ های خنثی می گوید: رنگ های خنثی رنگ هایی هستند که از لحاظ روانشناسی واقعه و هیجان خاصی را در ما فعال نمی کنند.

فرزادی می افزاید: یکی از پدیده ها درباره رنگ ها، پدیده شرطی شدن است برای مثال هنگامی که شما واقعه ای را در یک اتاق یا مکانی به رنگ بنفش، صورتی، زرد یا هر رنگ دیگری تجربه می کنید پس از مدتی با دیدن آن رنگ ممکن است همان واقعه در ذهن شما تداعی شود که به این اتفاق، شرطی شدن کلاسیک می گوییم که در اثر تداعی بین رنگ اتاق و آن اتفاق به وجود می آید.

رنگ هایی برای نماد

این روانشناس می گوید: رنگ هایی که به صورت نماد مطرح می شوند در واقع برای فعالیت های گوناگون از جمله فعالیت اجتماعی انتخاب می شوند مانند انتخاب رنگ سبز برای جمعیت گروه سبز. چراکه این گروه می خواهند بیان کنند که طرفدار محیط زیست و طبیعت هستند. در نتیجه شاخصی که برای گروه انتخاب شده رنگ سبز است که تداعی آن با فعالیت گروه می تواند به عنوان نماد مطرح شود.

نظر شما