شناسهٔ خبر: 67225421 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تولد نوزادان دوقلو در اصفهان به روش زایمان طبیعی

نوزادان دوقلو در بیمارستان شریعتی اصفهان به روش زایمان طبیعی متولد شدند.

صاحب‌خبر -

متخصص زنان و زایمان گفت: خانم ۳۴ ساله در بارداری دوم خود، طبیعی دو قلو باردار شده بودکه با آگاه سازی والدین و تأیید آنها و با توجه به شرایط پزشکی مناسب (حضور پزشکان متخصص زنان و زایمان و نوزادان)، نوزادان با روش زایمان طبیعی بدون درد به دنیا آمدند.

دکتر ملیحه خلیلی افزود: این نوزادان دختر دوقلو در سن ۳۶ هفتگی بارداری، با وزن‌های دو کیلو و ۵۰۰ گرم و دو کیلو و ۴۰۰ گرم متولد شدند.

اواضافه کرد: حال مادر و نوزادان مساعد است و در همان دقایق اولیه تولد، شیردهی به نوزادان شروع شده و نوزادان نیاز به دستگاه نداشتند.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به برخی باور‌های اشتباه در خصوص امکان پذیر نبودن شرایط زایمان طبیعی برای نوزادان دوقلو و چند قلو گفت: با توجه به شرایط نوزاد و مادر، همواره امکان زایمان طبیعی برای این نوزادان وجود دارد.

دکتر خلیلی به مزایای زایمان طبیعی در مقایسه با سزارین هم اشاره کرد و افزود: نوزادانی که با روش طبیعی متولد می‌شوند سطح هوشیاری بالاتری دارند، افزایش آرامش در مادر و نوزاد، همچنین کوتاه بودن دوران نقاهت پس از زایمان و اجتناب از خطرات احتمالی ناشی از بیهوشی از جمله مزایای زایمان طبیعی است. وی اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد زایمان‌های طبیعی در بیمارستان شریعتی اصفهان (زیر پوشش تأمین اجتماعی) به روش بدون درد انجام می‌شود.

پدر ۳۸ ساله خانواده هم که ساکن بهارستان اصفهان هستند گفت:راننده بوده و دوماهی است بیکارشده و به علت ناتوانی در پرداخت اجاره، مجبور به رفتن به منزل پدرش که خانواده‌ای ۶ نفره هستند شده اند و از خیران و مسئولان تقاضای کمک دارد.

این خانواده یک فرزند دختر ۱۲ ساله دارند

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان، متولدان دهه شصتی در جلوگیری از سقوط آزاد جمعیت و حتی افزایش آمار فرزندآوری در کشور، سهم ویژه‌ای دارند.

مجتبی یکتا منش افزود: فراوانی متولدان دهه شصت در کشور، حدود دو و نیم برابر بیشتر از دهه هفتادی هاست.

امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم گفت: با اینکه در هفت سال گذشته، شاهد کاهش ۲۰ درصدی میزان باروری بودیم، اما امسال در ۱۵ استان از جمله اصفهان، این میزان افزایشی شده است. موضوع ترویج زایمان طبیعی و الزام‌های دستیابی به آن در مواد ۴۵ تا ۵۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است.

نظر شما