شناسهٔ خبر: 67223610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پزشکیان: من تجربه کارگری داشتم/با درد و رنج کارگران آشنا هستم/ طرح رتبه بندی معلمان درست اجرا نشده است/ این که من گفته‌ام بنزین ۲۰ هزار تومان شود، غلط است

صاحب‌خبر -

شفقنا- نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ریزش معدن در شازند گفت: امروز شنیدم کارگران زحمت‌کش ما در معدن شازند ۲ نفر کشته شدند و برخی نیز د ر آوار ماندندو تسلیت می‌گویم و امیدواریم دو نفر دیگر هم پیدا و به آغوش خانواده بازگردند.

به گزارش شفقنا از ایلنا، دومین سری از گفتگوهای ویژه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

مسعود پزشکیان در این برنامه گفت: عید سعید قربان را تبریک می‌گویم. امروز شنیدم کارگران زحمت‌کش ما در معدن شازند ۲ نفر کشته شدند و برخی نیز زیر آوار ماندند، تسلیت می‌گویم و امیدواریم دو نفر دیگر هم پیدا و به آغوش خانواده بازگردند. من تجربه کارگری هم داشتم. در ایام کودکی و دییرستان تابستان این کارگری می‌کردیم دستفروشی  می‌گردیم و از درد رنج آنان آشنا هستیم و حق حقوق آنان طوری باشد که پایمال نشود.

وی افزود: اصولا باید تجربه بین‌الملی به کارگرفته شود و نباید چنین اتفاقی رخ دهد. من معدن‌ها را دیدم و غیراصولی کار می‌کنند و باید نظارت شکل بگیرد تا به درستی کار پیش برود.

پزشکیان در پاسخ به  این سوال که چرا محصولات کشاورزی، خوراک دام می شود؟ راهکار شما چیست، گفت: کشاورزان ما جز زحمتکشان ما هستند. اصولا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت می کنند. باید در استان‌ها اطلاعات کشت زمین را داشته باشند و بازار خارجی و داخلی را بشناسند اطلاعات بدهند که چگونه بکارند تا آن چیزی که می‌کارند به بازارهایی که تخمین زدند ارسال شود. ما در آذربایجان غربی تابستان‌ها سیب زمینی و سیب می‌کاشتیم. راهکار این است؛ آن عملی که برای آن کارهایی می‌کنیم چه بازاری دارد و به کدام بازار برود. بیشتر از هزینه برداشت خود را در فروش ندارند. ما باید کاری بکنیم تا بتوانند دسترنج خود را داشته باشند. ما باید با کارشناسان در این زمینه برنامه ریزی کنیم تا کار این عزیزان به نتیجه برسند.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که چرا یک ایرانی برای ثبت نام فرزند خود باید به دنبال یک مدرسه خوب بگردد و آموزش یکسان وجود ندارد، گفت: این حرف درست است و باید روند را. از بین برد. حالا یک عزیزانی مدارس درست کردند اما حاکمیت نباید استاندارد مدارس دولتی به گونه ای باشد که از لحاظ کیفیت عقب باشد و وظیفه دولت است که مدارس دولتی را ساماندهی کند که آن مناطقی که در منطقه محروم می‌بینند با مناطق دیگر داشته باشند.

وی درباره دیدار با وزرای سابق آموزش پروش‌ گفت: ما با وزرای سابق و مدیران کل جلسات داشتیم. دغدغه‌ها و نیازها ارائه شد و زمانی که به قدرت رسیدیم ما باید برنامه را بپردازیم.

وی درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: این طرح درست اجرا نشده است. طرحی که می‌توانست درست اجرا شود و رضایتمندی ایجاد کند. این نوع برنامه که نوشتند مشکل دارد. کل متنی که نوشته شده پول خرج شده اما رضایت ایجاد نشده است. می‌توانستند برنامه درست داشته باشند تا رضایت ایجاد شود. ما اگر می‌خواهیم تصمیم بگیریم و آن کسانی به ان خدمت ارایه دهیم به بازی نمی‌گیریم چراکه باعث می‌شود رضایت ایجاد نشود. باید مشارکت دهیم تا بتوانیم رضایت دهیم.

وی افزود: وقتی شعار سال رونق اقتصادی و مشارکت مردمی بوده باید در تولید صورت بگیرد، اما باید در سطوح دیگر هم رخ دهد. با مردم و کارشناسان مشورت کنیم تا به نتیجه برسیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که گفتید کارشناس نیستید و از کارشناسان استفاده خواهید کرد اما نظر کارشناسان واحد نیست ساز و کار شما برای استفاده از نظر کارشناسان به صورت است گفت: من در حوزه خودم کارشناس هستم. ما با تیم کارشناسی عمل می‌کنیم. مجموعه دستور العمل روشنی دارد. در مسائل اقتصادی کارشناسان را در کنار همدیگر نداریم و روش‌های موجود و علمی را مشخص نکردیم. این طور می‌شود که ۵ کارشناس اقتصادی در اتاق نشستند و ایده مشخص دارند. باید برای ایده مشخصی که دارند نظرات خود را بیان کنند، بعد بگویند در کدام کشور ایجاد شده است. وضعیت داخلی را بسنجند. وقتی این مجموعه را کنار هم دارند آن وقت می‌شود به تصمیم رسید. من استاد دانشگاه هستم و با کارشناسان کار کردم. اینکه یک نفر جراح مغز است و بیاید در حوزه قلب نظر دهد کار صورت نمی‌گیرد. اقتصاد ۱۲۵ زیر مجموعه دارد و در این اقتصاد خوانده در حوزه‌ای تخصص دارد. ما وقتی می‌خواهیم در یک حوزه کار کنیم نظر کارشناسان آن حوزه را داریم و بعد نظر کارشناسان خارجی را داشته باشد و بعد به تصمیم نهایی برسند و به مرحله اجرا برسد.

وی درباره آنکه میزان بیهوشی قلب و مغز فرق می‌کند تصریح کرد: بله فرق می‌کند. دنیا درباره کار کارشناسی ریز شده است. اینکه تصور کنیم ادمی که اقتصاد خوانده می‌تواند هر حرفی بزند نهایت جهل ما است. آن‌هایی که می‌گویند ما کارشناس هستیم، مردم را فریب می‌دهند. من ۱۸ سال درس خواندم. ۱۰ سال پزشک عمومی و ۴ سال جراحی کار کردم. جز شاگردان رده بالا بودیم. ما در یک گوشه‌ای از قلب کار می‌کنیم. اما در بخش‌های دیگر باید کارشناسان متخصص حرف بزنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کارشناسانی که در حوزه اقتصاد داشتید یک نفر معتقد به اقتصاد دولتی بود و یک نفر به اقتصاد خصوصی چه طور به راهکار می‌رسید، گفت: من سیستم تشکیلاتی دارم که بتوانیم‌سازماندهی کنیم. دولت‌ها قبل از آنکه به قدرت برسند نقشه راه طراحی می‌کنند و بعد از به قدرت رسیدن آن را اجرا می‌کنند اما در ایران ما این ساختار را نداریم. ما هنور به این مرحله نرسیدم. در کشاورزی اقتصاد کشاورزی داریم. ما در بهداشت، اقتصاد پزشکی داریم و باید با کارشناسان این حوزه نظرات ان را تجمیع کنیم و به نتیجه برسانیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی هستید اگر اختلاف نظر وجود دارد چه طور اجماع کنید گفت: باز بستگی به اختلاف موضوع و حادثه‌ای که رخ داده دارد. یعنی باید با کارشناسان بررسی کرد و اگر کسی نظر مخالف دارد باید مستند و تجربه جهانی را با نتایج که وجود دارد بررسی کند.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که چرا تورم ۴۰ تا ۵۰ درصد داریم اما افزایش حقوق ۲۰ درصد است گفت: این ظلمی است که در حق کارگر و کارمند انجام می‌دهیم و می‌کنیم. اگر روز به روز این مسیر را برویم کارگران ما روز به روز فقیرتر و ثروتمندان روز به روز ثروتمندتر می‌شوند. این تورم مالیات اضافه از حقوق محرومین است. در کلام قضیه باید روندی پیش برویم که حقوق با تورم همسان آمده است. این در قانون امده است. اما اینکه چرا اجرا نمی‌شود به دلیل آن دعوایی است که بازنشستگان و کارگران با سازمان مربوطه دارند و جوابی هم برای آن ندارند. لایحه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد و منابعی که تامین می‌کند دو نوع تجمیع منابع نمی‌گذارد ان قانون اجرا شود.

وی تصریح کرد: این تقصیر مربوط به ما و دولت است. دولت طوری روند را گسترش می‌دهد که این اتفاق می‌افتد. درآمدهای دولت مشخص نیست اول باید ان را مشخص کند. وقتی درآمد مشخص نیست نباید توقع ایجاد کند. نباید تعهدی ایجاد کند که نخواهد انجام دهد.

وی افزود: توقعات در مجلس به وجود می‌آید که دولت پول بدهد بیمه را پرداخت کند. اما وقتی نمی‌شود به خاطر تصمیمات غلطی. است که گرفته شده و باعث ایجاد بدهی وعدم توازن در پرداخت وکارکرد درست در سیاست‌ها است.

پزشکیان درباره ساماندهی نیروهای شرکتی گفت: ما در وزارت بهداشت با سازمان برنامه بودجه این چالش را داشتیم. الان در بیمارستان‌ها چارت سازمانی دارند. الان بیش از ۴۰ درصد این چارت‌ها خالی است. به جای آن آمدند شرکتی کردند. ترفندی به کار بردند که کارمی‌کنیم تا کارایی بالا برود، در حالیکه این ظلم مشخصی است به کسانی که دارندکار می‌کنند. که دو نفر در شرایط مساوی یک نفر ۱۰ میلیون و دیگری ۲۰ میلیون می‌گیرند. این بی‌عدالتی و ظلم است. باید چارت سازمانی را اجرا کنیم. چرا باید شرکتی اجرا کنیم. تجربه اینکه در وزارتخانه داشتیم این بود که بیماران تصادفی داشتیم و چون پول نداشتیم، نمی‌توانستیم پوشش دهیم. نتیجه آن شد که مریض روی تخت نمی‌توانست پول دهد او را نگه می‌داشتنند تا پول دهد اگر خدای ناکرده منجر به فوت می‌شد جنازه مریض را نگه می‌داشتند تا تسویه کنیم. وقتی با برنامه بودجه حرف می‌زدیم گفتند برای ما پول گذاشتند اما برای ۱۰ بیمار داشتنند. پول ۱۰ نفر را به ما می دادند اما باید به ۱۰۰ نفر پوشش می‌دادیم. می‌گفتند ما کرامت انسانی را می‌خواهیم حفظ کنیم. پول را درست ندادند و نیروهای شرکتی ایجاد کردند و ما این چالش را با سازمان برنامه داشتیم حالا باید آن را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین ما استخدام می‌کنیم و در چارت سازمانی به کار می‌گیریم. هرکس چارت داشته باشد استخدام می‌کنیم. اگر نبود بی‌ربط به کارگیری کرده است. ما در بیمارستان‌ها کمتر از چارت نیرو گرفتیم. به خاطر اینکه پول را ندهند یک عده شرکتی پول را گرفتند و به خاطر این حق را نمی‌دهند.

وی درباره اینکه چرا باید دارایی مردم شفاف باشد. اما چه طور درباره مسئولین نباید شفاف باشد گفت: من از این حرف‌ها نزدیم. احتمالا دولتی‌ها گفتند و شما ان را خواندید. درباره شفافیت داده‌ها ان‌هایی که از مالیات فرار می‌کنند کارگر و کارمند نیستندو قبل از ان که حقوق پرداخت شود مالیات او را کسر می‌کنند. مشکل این است که کسی ۱۰ تا ۱۵ میلیون می‌گیرد نباید مالیات بگیرد و خط فقر به زیر ۱۷ رسیده است. با این پول‌هایی که به آنان می‌دهیم مگر می‌توانند خانه تهیه کنند. هدف از شفافیت داده‌ها این است آن‌هایی که درآمد کلان و دلالی دارند مالیات از آنان گرفته شود. دنیا یک شرایط معمولی را برای جامعه تامین می‌کند. اگر از آن شرایط بالاتر برود مالیات می‌گیرند. در اینجا با این پول‌هایی که به آنان می‌دهیم و مالیات کسر می‌کنیم دیگر زندگی معمولی را هم از آنان. گرفتیم. ما اگر درآمد مالیات افزایش دهیم از کسانی مالیات بگیریم که از زیر مالیات در رفتند. ما باید زندگی آرامی فراهم کنیم.

وی درباره شفافیت مالی مسئولین گفت: به ما نمایندگان گفتند اموال خود را شفاف کنید. ما هم اعلام کردیم. اگر بخواهم تخلف کنیم اموالم را بین خانواده تقسیم می‌کنیم و آن‌هایی که به دنبال شفافیت هستند راه تخلف را برای منی که می‌توانم زد و بند کنم و تخلف کنم نمی‌بندند بلکه راه تخلف را از اقوام می‌بستند.

پزشکیان درباره راهکار شما برای اتباع خارجی گفت: این یک کار کارشناسی می‌خواهد. اینگونه نیست که برنامه داشته باشیم. باید با کارشناسان بنشینیم و برنامه ریزی کنیم و تصمیمی بگیریم که در آینده پشیمان نشویم. این مسئله دغدغه مردمی است که برای این موضوع درخواست داشتند و ما هم باید پیگیری کنیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال هر طور بخواهم پوشش خواهم داشت و می‌شود با هر پوشش در جامعه رفت و آمد کرد گفت: در چارچوب عرف جامعه بله و اما نباید ساختارشکنی است. در مجامع بین المللی عرف خاصی دارد که باید رعایت کرد. اینکه ما در داخل به پوشش انسان‌ها گیر دهیم و بعد توقع داریم مثل عده‌ای خاصی لباس بپوشیم و آنها هم قبول کنند؛ در کجای دنیا این طور است. عرف آن چیزی است که در جامعه معروف است. اگر در جامعه اینگونه لباس پوشیدن بد است نباید این طور لباس بپوشیم و باید اصلاح کنیم. اگر در جامعه‌ای بد است نمی‌گویند شرعی است می‌گویند عرف است. در کردستان لباس کردی می‌پوشند حالا ما بگوییم لباس مردمی که اینجوری است بپوشید. عرف جامعه اینکونه لباس می‌پوشد و ما حق نداریم ان چیزی که عرف است را تغییر دهیم. خارج از عرف یعنی هنجارشکنی است و مشکل ان به ما برمی‌گردد. آنانی که خود را اتو کشیده لباس می‌پوشند خودشان را بالاتر از مردم عادی می‌بینند و باید از نگاه خود پایین بیایند. من جراح قلب هستم و نتوانستم عرف خودم را از نگاه مردم بالاتر ببرم. نه برندی داشتم و نگاه پوششی خاصی داشتم و همانگونه که مردم لباس پوشیدند همان را پوشیدم. مردم را لجباز نکنیم. ما باید تقصیر خودمان را بپذیریم.

پزشکیان درباره نوع حکومت فدرالیسم گفت: فدرالیسم در کشور ما ربطی ندارد. در سیاست‌های کلی که رهبری مشخص شده است، دستور این بود که سیاست‌های‌گذاری در مرکز انجام شده و اجازه گرفته شود. من باید اجازه می‌گرفتم تا کاری انجام شود. اختیارات اگر واگذار نشود مسئولین هیچ کاره‌اند. روند سلسله مراتب کارمندان برای آنکه حق خودشان را بگیرند برای حق خودشان جعبه‌ای می‌گرفتند تا مجوز بگیرند. باید اختیارات واگذار شود تا کارها انجام شود. پزشک خانواده را که راه انداختیم جوابگویی بود اما ما اختیاراتی را فراهم کردیم و در اختیار گذاشتیم تابتوانندکارها را پیش ببرند. دادن اختیار، گذاشتن مسئولیت و پاسخگویی الفبای مدیریت است. اختیار داشته باشیم می‌توانیم کار را درست انجام دهیم.

پزشکیان درباره اینکه آیا می‌گویند دولت شما دولت سوم روحانی است، صحیح است یا نه گفت: غیر ممکن است. اگر قرار است روش گذشته تکرار شود لزومی نبود که بیایم. از نظر علمی تغییر در ساختارخدمات تغییرها گسترده رخ دهد. ما برنامه نوشتیم اما نتیجه این شد که پروژه‌ها ۲۰ سال بر زمین نیمه کاره مانده و انجام نمی‌شود. مدیریت باید پول را به اولویت‌ها تخصیص دهد. نه اینکه در سلسله مراتب پول خرج شود و برنامه اجرا نشود. نمی‌شود که ما برای استانی ۲۰۰ پروژه تصویب کنیم اما پولی وجود نداشته باشد. یعنی پروژه نیمه تمامی که وقتی برای آن نداریم و مردم را از خودمان ناراضی کردن. دولتی که خواهد آمد دولت مسعود پزشکیان خواهد بود. دولت ایکس و ایگرگ نخواهدبود.

پزشکیان درباره اینکه شما موافق آزاد شدن قیمت بنزین هستید و اعلام کردید قیمت باید ۲۰۰۰۰ تومان باشد نظر شما چیست گفت: این اطلاعات درستی نیست. غلط است. هر اقدامی ما انجام دهیم که تاثیر بر زندگی مردم دارد بدون مشارکت مردم اتفاق نخواهد افتاد. هر مداخله‌ای فرق نمی‌کند. اگر می‌خواهد قیمت بالا برود باید ماشین‌هایی وارد کنیم که سوخت بنزین آن ۴ لیتر است. نمی‌شود به مردم ماشینی بفروشیم که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند و مردم مجبور به سوار شدن باشند و قیمت بالا ببریم تاثیری نخواهد داشت. واردات خودرو با کیفیت باعث می‌شود که کارخانه‌های کیبیت خودروسازی خود را بالا ببرند. با پول ذخیره شده یارانه بیشتری به مردم داد.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که شما مخالف شفافیت آرا هستید گفت: من بارها درباره این موضوع حرف زدم. شفافیت رای لازم نیست. شفافیت برای رانت‌ها و زیرمیزی‌ها و رشوه‌هایی که استفاده می‌شود است و ما نمی‌فهمیم. اگر می‌خواهیم شفافیت انجام شود باید FATF داخلی را راه بیاندازیم. می‌گفتند ما اگر به فلسطین کمک کنیم امریکا می‌فهمد ما که علنا گفتیم کمک می‌کنیم. اگر این موضوع مشخص شود رانت و اختلاس‌ها جلوگیری می‌شود. رای نماینده مشخص شود بعد دعوا شود. اگر ما در حزبی نخواهیم به فردی که مورد حمایت آن حزب است رای دهیم و شفاف شود چه مشکلی به وجود می‌آورد و چه اتفاقاتی رخ می‌دهد شفافیت یعنی ندزدند و نبرند و نخورند. ما شفاف همیشه صحبت می‌کنیم و اعلام می‌کنیم.

 

نظر شما