شناسهٔ خبر: 67223391 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

آب، خاک و غذا، تهدیدات آینده دنیاست/ لزوم افزایش ضریب امنیت غذایی

طاهره رفعتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، یکی از تهدیدات آینده دنیا را در حوزه آب و خاک و غذا دانست و متذکر شد: کشوری می تواند اقتدار و ثبات و پایداری داشته باشد که دو مولفه اقتدار نظامی و غذایی را ایجاد کرده باشد.

صاحب‌خبر -

صالح محمدی امروز، ۲۷ خردادماه در مراسم تجلیل از خانواده های شهدای جهاد سازندگی، ایثارگران و بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، با اشاره به پشتیبانی جهادگران سازندگی از جبهه های دفاع مقدس، اظهار کرد: جهاد سازندگی در حوزه‌های سنگرسازی و خاکریز و ساخت پل ها و جاده ها زمینه را برای پیشروی نیروهای مسلح فراهم کرد.

وی با بیان اینکه یاد و خاطره جهادگران سازندگی در تاریخ انقلاب ثبت شده است، افزود: جهاد سازندگی در کنار سپاه پاسداران، در صحنه‌های اجتماعی و اقتصادی و عمرانی و محرومیت زدایی نقش آفرینی کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی، تصریح کرد: تولیدکنندگان عرصه کشاورزی جهادگران امنیت غذایی کشور هستند.

محمدی با بیان اینکه رهبر انقلاب امنیت غذایی را از جمله امور درجه یک کشور می‌دانند، عنوان کرد: امروز سنگر جهاد کشاورزی، سنگر امنیت غذایی است و آحاد جامعه نسبت به آن وظیفه دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان در سنگرهای تولید برای سفره مردم و فراوانی غذا تلاش می‌کنند، گفت: یکی از مولفه‌های اقتدار کشورها در کنار قدرت نظامی و بازدارندگی، قدرت غذایی است، زیرا دنیا با مشکلات مالی و اقتصادی و آب و هوایی و فقر و گرسنگی و سوء تغذیه و جنگ و ناآرامی و کم شدن منابع آب و تغییر اقلیم و... مواجه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان یکی از تهدیدات آینده دنیا را در حوزه آب و خاک و غذا دانست و متذکر شد: کشوری می تواند اقتدار و ثبات و پایداری داشته باشد که دو مولفه اقتدار نظامی و غذایی را ایجاد کرده باشد و اگر از هر یک از آنها غفلت کند، آسیب می‌بیند.

محمدی با بیان اینکه رهبر انقلاب سال جاری را با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین فرمودند، تاکید کرد: اوج مشارکت مردم در جهاد سازندگی شکل گرفت و امروز در جهاد کشاورزی ادامه دارد؛ در واقع به دنبال افزایش ضریب امنیت غذایی هستیم و صادرات و ارزان سازی غذا را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب و برنامه‌های رئیس جمهور شهید در حوزه امنیت غذایی، خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون شاهد تکمیل و تقویت زیرساخت های بخش کشاورزی در استان گیلان هستیم؛ یکی از این زیرساخت‌ها مربوط به صنعت طیور به عنوان پروتئین استراتژیک بوده و میانگین تولید روزانه مرغ گرم استان از ۵۵۰ تن به بیش از ۹۰۰ تن رسیده و با مجوزهای صادر شده تا ماه های آینده از یک میلیون تن عبور می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پس از ۶۰ سال سند دار کردن اراضی کشاورزی با هدف رفع تداخل و حل منازعات مردم و مردم و مردم و دولت را در دستور کار قرار دادیم، گفت: از ۲۳۰ هزار هکتار اراضی مشمول، بیش از ۲۱۸ هزار هکتار را رفع تداخل کردیم و برای ۱۱۵ هزار هکتار صدور سند انجام شد.

وی با اشاره به توفیقات گیلان در حوزه صنعت شیلات و آبزی پروری، بیان کرد: تولیدات شیلاتی استان از ۵۶ هزار تن در ابتدای دولت به ۷۴ هزار تن افزایش یافته؛ علیرغم محدودیت منابع آبی شاهد افزایش عملکرد در تولید محصولات کشاورزی هستیم و در راستای امنیت غذایی تلاش می کنیم.

شرکت در انتخابات سرمایه اجتماعی را به نمایش می گذارد

سردار حمید دامغانی، فرمانده سپاه قدس گیلان نیز، یکی از ظرفیت‌های انقلاب اسلامی را در نهادسازی دانست و اظهار کرد: یکی از نهادهای انقلاب که به دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد، جهاد سازندگی بود که براساس اسلام ناب و مبانی فکری معمار اکبیر انقلاب رقم خورد.

وی عدالت محوری را یکی از اهداف نظام اسلامی دانست و افزود: امام به دنبال مردم سالاری دینی و مردم پایه کردن فعالیت‌ها بود و لذا واژه مقدس جهاد را در کنار سازندگی قرار داد، زیرا امام اعتقاد داشت که برای رفع محرومیت‌ها و خدمت به مردم باید کاری پر تلاش و اعتقادی انجام شود.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به نقش آفرینی جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: جهاد سازندگی به دنبال محرومیت زدایی همه عرصه‌ها در اقصی نقاط کشور بود.

وی با بیان اینکه ۷۵۰۰ جهادگر از استان گیلان به جبهه‌ها اعزام شدند، تاکید کرد: جهاد سازندگی منشا خیر بود و ادغام این نهاد با بخش کشاورزی، دستاوردهای زیادی به ویژه در استان گیلان داشت، زیرا کشاورزی یکی از مهمترین عرصه ها در گیلان است.

دامغانی ایجاد امنیت و اقتدار غذایی را نیازمند برنامه ریزی دانست و عنوان کرد: برای امنیت غذایی نیازمند کار جهادی هستیم، زیرا دشمنان در مقابل ما قرار دارند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می کنند.

وی با اشاره به نقش جهاد کشاورزی در تولید سرمایه اجتماعی برای کشور، ادامه داد: سرمایه اجتماعی تولید قدرت نرم می کند.

فرمانده سپاه قدس گیلان شرایط جهان را بحرانی و شکننده دانست و معادلات بین المللی را در حال تغییر خواند و گفت: عملیات وعده صادق دارای اثرات بلند مدت در سطح منطقه و جهان است و شاهد ورود کشورها به فاز جدید قدرت هستیم؛ اعلام موضع سازمان‌های بین‌المللی علیه اسرائیل و به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی کشورهای اروپایی امری بی سابقه است و مرحله گذار جهان را نشان می‌دهد.

وی چالش آمریکا با روسیه و روسیه را نظامی و اقتصادی دانست و تاکید کرد: چالش آمریکا با ایران نرم و تمدنی بوده است؛ امروز شاهد فروپاشی سلطه جهانی هستیم و موج اسلام گرایی در غرب بعد از طوفان الاقصی و وعده صادق شدت یافته است.

دامغانی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی ایران در این برهه حساس، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم کنش جدیدی را در دنیا آغاز کنیم تا جایگاه ایران در معادلات قدرت تثبیت و تقویت شود.

فرمانده سپاه قدس گیلان سرمایه اجتماعی را یکی از مولفه های قدرت نرم دانست و یادآور شد: سرمایه اجتماعی پیوند مردم با حاکمیت بوده که جلوه آن در انتخابات است.

وی با بیان اینکه شرکت در انتخابات سرمایه اجتماعی را به نمایش می‌گذارد، متذکر شد: ملت ایران در انتخابات‌ها و راهپیمایی‌ها و مراسم تشییع شهدا و... پیوند خود با نظام اسلامی را نشان می‌دهد.

دامغانی با اشاره به ایستادگی ۴۵ ساله مردم در برابر قدرت سیاسی و اقتصادی و نظامی و امنیتی و فرهنگی و رسانه‌ای آمریکا، اضافه کرد: خدمت به مردم در نظام اسلامی جهاد است و مردم در انتخابات پیش رو باید مسئولی را انتخاب کنند که از جنس خدمت باشد.

انتهای پیام

نظر شما